A víz megjelenése a XIX. századi tájképi kertekben a kataszteri térképek tükrében

Szerzők

  • Gyurasza Miklós MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Kertművészeti és Kertépítészeti Tanszék , MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Garden Art and Garden Design https://orcid.org/0009-0002-9099-2340
  • Sárospataki Máté MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Kertművészeti és Kertépítészeti Tanszék , MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Garden Art and Garden Design

DOI:

https://doi.org/10.36249/4d.72.5311

Kulcsszavak:

történeti kert, térkompozíció, vízarchitektúra, kertművészet

Absztrakt

A mai Magyarország területére eső tájképi kertek egyértelműen leolvashatók a Habsburg Birodalom kataszteri térképlapjairól. Jóllehet, ezek a térképek egy kiragadott, szűk időintervallum állapotát rögzítik, mégis nagyon jó áttekintést nyújtanak a XIX. század második felében létezett kertekről. A víz tájképi kerti alkalmazásának jelentőségét alátámasztja, hogy közel 40%-a az akkor térképen rögzített parkoknak rendelkezett olyan jelentős vízarchitektúrával vagy természetes vízzel, amelyet érdemesnek tartottak ábrázolni. Kutatásunk eredményeképpen fény derült arra, hogy a magyarországi tájképi kertek egy adott időszakában milyen szerepet kapott a víz, milyen megjelenési formái voltak, és a parkok elrendezésében hol kaptak helyet, valamint a vizes elemet adó tájképi kertek milyen– vármegyék szerinti – eloszlásban jelentek meg.

Szerző életrajzok

  • Gyurasza Miklós, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Kertművészeti és Kertépítészeti Tanszék, MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Garden Art and Garden Design

    PhD-hallgató
    e-mail: miklos.gyurasza@gmail.com

  • Sárospataki Máté, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Kertművészeti és Kertépítészeti Tanszék, MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Garden Art and Garden Design

    egyetemi docens, dr.
    e-mail: Sarospataki.Mate@uni-mate.hu

Hivatkozások

Ormos Imre (1955): A kerttervezés története és gyakorlata. Mezőgazdasági Kiadó: Budapest.

Rapaics Raymund (1940): Magyar kertek. Magyar Királyi Egyetemi Nyomda: Budapest.

Géczi János – Stirling János (szerk.) (1999): Régi magyar kertek, Művészetek Háza: Veszprém.

Stirling János (2008): Magyar reneszánsz kertek a XVI-XVII. században, Szent István Társulat: Budapest.

Lippay János (1966): Posoni kert. Akadémiai Kiadó: Budapest.

Sárospataki Máté (2014): Dendrológiai kertek a 19. századi magyarországi kertépítészetben. [PhD értekezés]. Budapesti Corvinus Egyetem, Tájépítészeti és Tájökológiai Doktori Iskola, Budapest. DOI: https://doi.org/10.14267/phd.2014014

Sárospataki Máté – Szabó Patrícia – Fekete Albert (2022): Future Role of Exotic Tree Species in Hungarian Built Heritage Environments. https://doi.org/10.3390/land11070984

Nádasy László Zoltán – Valánszki István – Sárospataki Máté (2023): Space Compositional Aspects Regarding the Importance of Trees in the Urban Landscape. https://doi.org/10.3390/plants12132581

Galavics Géza (1999): Magyarországi angolkertek. Balassi Kiadó: Budapest.

Buttlar, Adrian von (1999): Az Angolkert. Balassi Kiadó: Budapest.

Hajdu-Nagy Gergely (2011): Rusztikus építmények a magyar kertművészetben. [PhD értekezés]. Budapesti Corvinus Egyetem, Tájépítészeti és Tájökológiai Doktori Iskola, Budapest.

Arcanum Térképek https://maps.arcanum.com/hu (letöltés: 2024.02.01.)

Letöltések

Megjelent

2024-07-10

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hogyan kell idézni

Gyurasza, M., & Sárospataki, M. (2024). A víz megjelenése a XIX. századi tájképi kertekben a kataszteri térképek tükrében. 4D Tájépítészeti és Kertművészeti Folyóirat, 72, 14-27. https://doi.org/10.36249/4d.72.5311

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei