Egy budapesti turisztikai célpont, a Hármashatár-hegy felemelkedése és ambivalens fejlődése

Szerzők

  • Csemez Attila MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék , MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Planning and Regional Development

DOI:

https://doi.org/10.36249/4d.72.5225

Kulcsszavak:

Hármashatár-hegy

Absztrakt

A Budai-hegyek város-közeli vonulatainak turisztikai fejlesztésében jelentős különbségek voltak. Az eltérő kialakítás okai között az erdősült hegyekkel szomszédos város-részek jellege, a városi közlekedési hálózatok kiépítése,a domborzati adottságok, a turisztikai vonzáspontokat jelentő objektumok és az erdőállományok egyaránt szerepelnek. A Széchenyi-hegytől Hűvösvölgyig terjedő erdőkben a kirándulók már a 19. század végén megjelentek. A Mátyás-hegytől a Csúcs-hegyig terjedő hegyvonulat esetében az első turisztikai fejlesztési lépésekre csak az 1930-as évektől került sor. Az Árpád-pihenőt 1929-ben, a Hármashatár-hegyi turistaházat 1932-ben, a vitorlázó repülőtér pilótaotthonát és a hangárokat 1940-ben avatták.A II. világháborút követően a Hármashatár-hegy csúcsától északra fekvő vitorlázó-repülőtéri bázis honvédségi kezelésbe került, a déli oldalon pedig „zavaró-állomást” építettek. Lezárt katonai területek ölelésében a látogatók elevenem érezték jól magukat, amit a csúcsra vezető jelzett turistautak áthelyezése tovább fokozott. A Hármashatár-hegy csúcsán felállított antenna-erdő látványa sem voltvonzó a turisták számára. A taposási terhelésre érzékeny sziklagyepeket a H autóbusszal érkező tömegek a virágok szedésével, a piknikezéssel és a téli ródlizással jelentősen károsították. Az MHSZ gyakorló pálya kiépítésével 1973-ban a Hármashatár-hegy nyugati lankáján a növényzetet maradandóan károsították. A vegetációt a sárkányrepülősök, majd a siklóernyősök a starthelyeken tönkretették.A turisztikai szempontból mostoha viszonyokon a Pilisi Parkerdőgazdaság Zrt. jóvoltából a Hármashatár-hegyen folyamatosan sikerült javítani: 2016-ban átadták a Guckler Károly-kilátót, az egykori lezárt területen megnyitották a turistaházat, és a látogatók fogadására büfét nyitottak. A 495 m magas csúcs közelében az antennák látványa,az MHSZ pálya és a kerítések maradványai azonban még eltüntetésre várnak.

Információk a szerzőről

  • Csemez Attila, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék, MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Planning and Regional Development

    professzor emeritus

    e-mail: csemez.attila@uni-mate.hu

Hivatkozások

Budapest lexikon. Akadémiai Kiadó, Budapest. 1993

Óbuda-Békásmegyer természeti értékei (szerkesztette Csemez Attila). Guckler Károly Természetvédelmi Közalapítvány. 2013

A Budai-hegység turistatérképe. Cartographia Kft. 2018

Noéh Ferenc: Régi földmérési jelek Budapesten, 2008. http://bpht.hu/historiak/69.pdf

INT 01 Hidegháború az éterben

http://lazarbibi.hu/index.php/technikatortenet/276-hideghaboru-az-eterbe

INT 02 Kié a Hármashatárhegy? Hová lettek a repülőgépek?

https://iho.hu/hirek/kie-a-harmashatarhegy-hova-lettek-a-repulogepek-

INT 03 A Hármashatár-hegyi busz története.

http://budaipolgar.hu/helytortenet/buszos.html

INT 04 Siklóernyő Starthelyek Magyarországon! http://www.szabadban.hu/pages/siklo.htm

INT 05 Hármashatár-hegyi Kiránduló Központ https://hhkk.hu/tortenelem/

Letöltések

Megjelent

2024-07-10

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hogyan kell idézni

Csemez, A. (2024). Egy budapesti turisztikai célpont, a Hármashatár-hegy felemelkedése és ambivalens fejlődése. 4D Tájépítészeti és Kertművészeti Folyóirat, 72, 64-75. https://doi.org/10.36249/4d.72.5225

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei