A kritikus gondolkodási készség fokozásának fontossága tanárjelöltek esetén

Szerzők

  • Varga Rahaela Sveuciliste Josipa Jurja Strossmayera o Usijeku, Uciteljski fakultet

Absztrakt

A tanulmány a kritikus gondolkodás folyamatos fejlesztésének szükségességét ismerteti. Célja, hogy megmagyarázza azt a kontextust, ahol a tanárjelölteknek kritikus gondolkodást kell tanítanı. A jelenkori szakmai és magánéleti kihívások megnövekedtek az információs és kommunikációs technológia által. Azon kívül, hogy a tanárok és diákok funkcionális olvasók, fejleszteni kellene az olvasási, írási, kutatási és kommunikációs készségeiket úgy, hogy a kritikai elemzést, értelmezést, feldolgozást és tárolást támogatják nyomtatott és nem nyomtatott szövegek esetében is. Továbbá szól a kritikus gondolkodás iskolai tanmenetbe való beépítésének lehetőségéről, végrehajtói vagy tanári kezdeményezői szinten is, megadva a lehetőséget a kettő ötvözésére (tanári kompetenciák és kormányzati támogatás). A kezdeményező tanári magatartás nemcsak arra ösztönzi a hallgatókat, hogy kritikai gondolkodást tanítsanak, hanem, hogy folyamatosan fejlesszék saját kritikus gondolkodási készségüket.

Hivatkozások

Baumann, Z. (1993). Postmodern Ethics. Cambridge, MA: Basil Blackwell.

Bennett, S., Maton, K. and Kervin, L. (2008) The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology. Vol. 39, No. 5, pp. 775–786. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.x

Chun, C. (2009). Critical Literacies and Graphic Novels for English-Language Learners. Journal of Adolescent & Adult Literacy, Vol. 53, No. 2, pp. 144–153. doi: https://doi.org/10.1598/JAAL.53.2.5

Cradler, J. (1999). Implementing Technology in Education: Recent Findings from Research and Evaluation Studies. Available at: http://www.wested.org/tech-policy/recapproach.html (18/12/2010)

Cradler, J., Freeman, M., Cradler, R. and McNabb, M. (2002) Research implications for preparing teachers to use technology. Learning & Leading with Technology. Vol. 30, No. 1

Finger, G. and Houguet, B. (2009). Insights into the intrinsic and extrinsic challenges for implementing technology education: case studies of Queensland teachers. International Journal of Technology and Design Education, No. 19, pp. 309–334. doi_ https://doi.org/10.1007/s10798-007-9044-2

Gellner, E. (1983). Nations and nationalism. New York: Cornell University Press

Harris, V. (2008). A cross – curricular approach to 'learning to learn' languages: government policy and school practice. The Curriculum Journal, Vol. 19, No. 4, pp. 255–268. doi: https://doi.org/10.1080/09585170802509849

Kellner, D. (1998). New Media and New Literacies: Reconstructing Education for the New Millenium. In: Lievrouw, L. and Livingstone, S. (eds.), Handbook of new media: social shaping and consequences of ICTs. London: SAGE Publications Ltd., pp. 90–104. doi: https://doi.org/10.4135/9781848608245.n8

Kirby, A. (2009). Digimodernism: How New Technologies Dismantle the Postmodern and Reconfigure Our Culture. New York: Continuum.

Kramarski, B. and Feldman, Y. (2000). Internet in the Classroom: Effects on Reading Comprehension, Motivation and Metacognitive Awareness. Education Media International. Vol. 35, No. 3, 149–155. doi: https://doi.org/10.1080/09523980050184709

Kress, G. R. (2003). Literacy in the new media age. New York: Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9780203299234

Lankshear, C. and Knobel, M. (2003). New Literacies: Changing Knowledge and the Classroom Practice. Buckingham: Open University Press.

Lowther, J. (2004). Kvaliteta hrvatskoga formalnog obrazovanog sustava. In: Bejaković, P., Lowther, J. (eds.) Konkurentnost hrvatske radne snage. Zagreb: Institut za javne financije. pp. 59–74

Lunsford, A. (2008). The Stanford Study of Writing. Available at: http://ssw.stanford.edu/research/research.php (6/11/2010)

Merriam-Webster’s Learner’s Dictionary. Literacy. Avaible at: http://www.learnersdictionary.com/search/literacy (6/11/2010)

Munjiza, E. (2009). Povijest hrvatskog školstva i pedagogije. Osijek: Filozofski fakultet i Slavonski Brod: HPKZ.

Nacionalni okvirni kurikulum (2010). Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa. Available at: http://public.mzos.hr/Default.aspx?sec=2685 (20/11/2010)

Notar, C. and Padgett, S. (2010). Is thinking outside the box 21st century code for imagination, innovation, creativity, critical thinking, intuition? College Student Journal, Vol. 44, No. 2, pp. 294–303

O’Reilly, T. (2006). Web 2.0 Compact Definition. Available at: http://www.radar.oreilly.com/archives/2006/12/web_20_compact.html (18/12/2010)

Previšić, V. (2002). Postmoderne paradigme u pedagogijskoj teoriji i praksi. In: Rosić, V. (ed.) Odnos pedagogijske teorije i pedagoške prakse. Rijeka: Filozofski fakultet u Rijeci, pp. 56–63

Richardson, L. (1994). Writing: A method of inquiry. In: Denzin, N. and Lincoln, Y. (eds.) Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Ltd.

Robertson, J. (2002). The ambiguous embrace: twenty years of IT (ICT) in UK primary schools. British Journal of Educational Technology. Vol. 3,3 No. 4, pp. 403–409. doi: https://doi.org/10.1111/1467-8535.00277

Rodesiler, L. (2010). Empowering Students Through Critical Media Literacy: This Means War. The Clearing House, No. 83, pp. 164–167. doi: https://doi.org/10.1080/00098650903505464

Schultz von Thun, F. (2001). Kako međusobno komuniciramo. Zagreb: Erudita. Selber, S. (2004). Multiliteracies for a digital age. Carbondale: Southern Illinois University Press.

Slattery, P. (1997). Postmodern Curriculum Research and Alternative Forms of Data Presentation. Available at: http://www.quasar.ualberta.ca/cpin/cpinfolder/papers/slattery.htm (18/11/2010)

Steel, J. L., Meredith, K. S. and Temple, C. (1998) Čitanje i pisanje za kritičko mišljenje. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.

Street, B. (2003). What's „New“ in New Literacy Studies? Critical approaches to literacy in theory and practice. Current Issues in Comparative Education. Vol. 5, No. 2, pp. 77–91. doi: https://doi.org/10.52214/cice.v5i2.11369

Tan, L. and Guo, L. (2009). From Print to Critical Multimedia Literacy: One Teacher’s Foray Into New Literacies Practices, Journal of Adolescent & Adult Literacy. Vol. 53, No. 4, pp. 315–324. doi: https://doi.org/10.1598/JAAL.53.4.5

Warschauer, M. (2000). The Changing Global Economy and the Future of English Teaching. Available at: http://www.gse.uci.edu/person/warschauer_m/global.html (20/11/2010) doi: https://doi.org/10.2307/3587741

Williams, P. J. (2009). Technological literacy: a multiliteracies approach for democracy. International Journal of Technology and Design Education. Vol. 19, No. 3, pp. 237–254. doi: https://doi.org/10.1007/s10798-007-9046-0

Williams, B. (2006). Enough About You. Available at: http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1570707,00.html (20/11/2010)

Yerbury, h. (2010). Who to be? Generations X and Y in civil society online. Youth Studies Australia. Vol. 29, No. 2, pp. 25–32

Letöltések

Megjelent

2011-06-30

Folyóirat szám

Rovat

Szemle: Idegen nyelvű közlemények

Hogyan kell idézni

A kritikus gondolkodási készség fokozásának fontossága tanárjelöltek esetén. (2011). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 9(1-2), 97-106. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5262