Pedagógia és politika a XX. század második felében Magyarországon, szerk. Szabolcs Éva

Budapest: Eötvös József Könyvkiadó, 2006.

Autores/as

  • Gábor Orosz Debreceni Egyetem, Neveléstudományi Tanszék

Resumen

Az elmúlt években visszaemlékezések, irodalmi feldolgozások sora olvasható hazánk 1945-1956 közötti történetéből. Emellett a történettudományi tanulmányok száma ugyancsak gyarapodik. A Magyarország XX. századi történetét monografikusán összefoglaló kötet fejezeteiben (Romsics Ignác) is megtörtént ennek a korszaknak részletesebb és összefüggőbb bemutatása. A gazdasági életről, a pártok politikájáról, az úgynevezett koncepciós perekről, az egyházak helyzetéről stb. a történettudomány igényeinek megfelelő résztanulmányokat olvashatunk, ugyanakkor a magyar közoktatás történetét bemutató történettudományi feldolgozások jelentős elmaradásáról szólhatunk. A nevelésnek és intézményeinek, az időszak pedagógiai elméletének és gyakorlatának alapsajátosságait meghatározó neveléstörténeti események feldolgozására gondolunk. A hiányosságra utal az is, hogy a fentebb említett monográfia 1945-1956-ot tárgyaló fejezeteiben alig található nevelés- és oktatástörténeti művekre utalás a kötet végén összegyűjtött bibliográfiában. A neveléstörténet kutatóinak feladata, hogy történettudományi szigorúsággal, következetességgel feldolgozzák e kor neveléstörténeti folyamatait, részkérdéseit. Hiányuk esetén ugyanis megjelenhetnek olyan írások, amelyek lényegében az 1989 előtti neveléstörténeti feldolgozásokat ismétlik. Tartalmukhoz nem kapcsolódik szigorú forráskritika. A szerzők gyakran nem élnek az elsődleges források ismételt felkeresésével, hanem megelégszenek az évtizedekkel korábban kiadott forráskiadványokra való hivatkozással, nem vonnak be elemzéseikbe új forrásokat. Ezért semmiképpen sem a történettudomány bizonyítási kívánalmainak megfelelően ismertetnek meg hazánk 1945 utáni neveléstörténetével. A neveléstörténeti kutatók kötelező feladata a történettudományi módszerességgel igazolt történet/ek megírása. Ilyen igényes történetek írására vállalkoztak az ELTE kutató-oktatói. Kutatásaik eredményeiből olvashatunk a Pedagógia és politika a XX. század második felében Magyarországon című tanulmánykötetükben.

Publicado

2007-12-29

Número

Sección

Könyvismertetés

Cómo citar

Pedagógia és politika a XX. század második felében Magyarországon, szerk. Szabolcs Éva: Budapest: Eötvös József Könyvkiadó, 2006. (2007). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 5(4), 121-124. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5438