Martial Arts and Combat Sports in Practice and in Curricula

Autores/as

  • Kata Morvay-Sey „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola, PTE BTK

Resumen

The need for radically changing the curriculum regulation in Hungary arose at the beginning of the nineties. Following European models, Hungarian curriculum developers started to drift towards bigger autonomy and separate planning. As a result, the National Curriculum came into existence in 1995, and later the Cross Curriculum was formed (2001). Several new sports gained place in the new PE curriculum, e.g. martial arts, self defence. The objective of the study is the analysis of different curriculum requirements (National and Cross Curriculum) concerning martial arts and self defence, and examining their practical execution among the primary and secondary school PE teachers of Pécs. The survey included 65 questionnaires from 22 schools.

Biografía del autor/a

  • Kata Morvay-Sey, „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola, PTE BTK

    PhD-hallgató

Referencias

Barna, T. (2006): Játék a birkózás. SE-TSK. Budapest

Kerettantervek (2001). Testnevelés és sport. 1-4. évfolyam; 5-8. évfolyam; 9-12. évfolyam. Oktatási Minisztérium. Budapest, (http://www.okm.gov.hu 2008. november 7.)

Kerettantervek (2003) Testnevelés és sport. 1-4. évfolyam; 5-8. évfolyam; 9-12. évfolyam. In: Magyar Közlöny. 2003. 43. II. Az oktatási miniszter 10/2003. (IV.28.) OM rendelete a kerettantervek kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 28/2000. (IX. 21.) OM rendelet módosításáról

Kerettantervek (2008). Testnevelés és sport. 1-4. évfolyam; 5-8. évfolyam; 9-12. évfolyam. Oktatási Minisztérium. Budapest (http://www.okm.gov.hu 2008. november 7.)

Nemzeti Alaptanterv (1995). Művelődési és Közoktatási Minisztérium, Budapest.

Nemzeti Alaptanterv (2003). (http://www.okm.gov.hu 2008. november 7.)

Nemzeti Alaptanterv (2007). (http://www.okm.gov.hu 2008. november 7.)

Nagy, E. (2000): Küzdősportok az iskolai testnevelésben. Dialóg Campus. Pécs-Budapest.

Németh, E. (2000): Küzdősportok az iskolai testnevelésben - történelmi előzményei és módszertana. Budapest.

Rétsági, E. (szerk. 2001): Kézikönyv a testnevelés tanításához (5-8. osztály). Dialóg Campus. Pécs-Budapest.

Descargas

Publicado

2009-10-28

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

Martial Arts and Combat Sports in Practice and in Curricula. (2009). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 7(1-2), 64-80. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5352