Az információs társadalom írástudásai és a könyvtárosképzés

Autores/as

  • Tibor Koltay Szent István Egyetem Alkalmazott Bölcsészeti Kar

Resumen

Az információs társadalom megköveteli, hogy rendelkezzünk információs műveltséggel és digitális írástudással. Ezeknek többféle pedagógiai megközelítését és modelljét ismerjük, és nemcsak az információkeresés készségeit kell magukba foglalniuk, hanem az információk kommunikálását is.
Miközben az információkhoz való kritikai viszonyulás szélesebb körű elterjedésének ellene hat a Web 2.0 növekvő népszerűsége, a könyvtárosképzésnek magában kell foglalnia az információs műveltség főbb fogalmainak megismertetését, és a hallgatóknak maguknak is információsan műveltté kell válniuk, megismerve a digitális írástudás fogalmait is. Szükség van arra is, hogy hallgatóink - a felsőoktatás egészéhez hasonlóan - elsajátítsák az akadémiai írástudás készségeit.

Biografía del autor/a

  • Tibor Koltay, Szent István Egyetem Alkalmazott Bölcsészeti Kar

    Dr., PhD

Referencias

ALA (1989): Final Report of the ALA Presidential Committee on Information Literacy 1989. [online] < URL: http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/publications/whitepapers/ presidential.cfm> [2010. július 14.]

Allen, M. (2008): Web 2.0: An argument against convergence First Monday 2008/13, 3. szám, [online] < URL: http://www.uic.edu/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/ viewArticle/2139/1946> [2010. július 14.]

ACRL (2000): Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Chicago, 2000, Association of College and Research Libraries, [online] < URL: http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/standards/ informationliteracycompetency.cfm> [2010. július 14.]

Andretta, S. (2005): Information literacy: A practitioner’s guide. Chandos, Oxford. doi: https://doi.org/10.1533/9781780630755

Bawden, D. (2001): Information and digital literacies: a review of concepts. Journal of Documentation 2001/57, 2. szám. 218–259. doi: https://doi.org/10.1108/EUM0000000007083

Bawden, D. (2008): Origins and concepts of digital literacy. In: Lankshear, C. - Knobel, M. (Ed.): Digital Literacies: concepts, policies and practices. New York, NY, Peter Lang. 17–32.

Bawden, D-Robinson, L. (2009): The dark side of information: overload, anxiety and other paradoxes and pathologies. Journal of Information Science 2009/35, 2. szám. 180–191. doi: https://doi.org/10.1177/0165551508095781

Bawden, D.,-Vilar, P.-Zabukovec, V. (2005): Education and training for digital librarians: A Slovenia/UK comparison. Aslib Proceedings 2005/57, 1. szám. 85–98. doi: https://doi.org/10.1108/00012530510579084

Buckland, M. (1998): A könyvtári szolgáltatások újratervezése. OSZK, Budapest.

Elmborg, J. (2000): Critical Information Literacy: Implications for Instructional Practice. Journal of Academic Librarianship 2000/32, 2. szám. 192–199. doi: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2005.12.004

Geisler, Ch. et al. (2001): Hex. Future directions for research on the relationship between information technology and writing. Journal of Business and Technical Communication 2001/15, 32. szám. 269–308. doi: https://doi.org/10.1177/105065190101500302

Ginsparg, P. (2007): Next-Generation Implications of Open Access. CTWach Quarterly 2007. [online] < URL: http://ctwatch.org/quarterly/articles/2007/08/next-generationimplications-of-open-access/> [2010. július 14.]

Harris, B. R. (2008): Communities as Necessity in Information Literacy Development: Challenging the Standards. Journal of Academic Librarianship 2008/34, 3. szám. 248–255. doi: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2008.03.008

Kapitzke, C. (2003): (In)formation literacy: A positivist epistemology and a politics of (out)formation. Educational Theory’ 2003/53, 1. szám. 37–53. doi: https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2003.00037.x

Karvalics László, Z. (1997): Az információs írástudástól az internetig. Educatio 1997/6, 4. szám. 681–698.

Koltay Tibor-Ördögné Kovács Mónika (2006): Digitális könyvtári témák a könyvtárosképzésben: a képzés Jászberényben és Szombathelyen. Könyvtári Figyelő 2006/53. 4. szám. 485–496.

Martin, A. (2006): Literacies for the Digital Age. In Martin, A.-Madigan, D. (Eds.): Digital literacies for learning. Facet, London. 3–25. doi: https://doi.org/10.29085/9781856049870.003

Tardy, Ch. M. (2000): It’s like a story: Rhetorical knowledge development in advanced academic literacy. Journal of English for Academic Purposes 2000/4, 4. szám. 325–338. doi: https://doi.org/10.1016/j.jeap.2005.07.005

Virkus, S. et al. (2005): Information Literacy and Learning. In: European Curriculum Reflections on Library and Information Science Education. Royal School of Library and Information Science, Copenhagen. 65–83.

Wills, D. (1997): Internet tutorials for faculty meeting academic needs. RQ 1997/36, 360–368.

Publicado

2010-04-30

Número

Sección

Képzés és Gyakorlat

Cómo citar

Az információs társadalom írástudásai és a könyvtárosképzés. (2010). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 8(1), 47-54. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5336