Ahogy a könyvtár fogalmát megalkotjuk, ahogy értelmezzük

Autores/as

  • Klára Vörös Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar

Resumen

A könyvtár fogalmának értelmezésével azt térképezzük fel, hogyan gondolkodunk a könyvtárról. Kérdőíves vizsgálatunkban, mely a könyvtárképet, a könyvtár szimbolikus olvasatát kutatta, 508 fő magyarországi könyvtár szakos hallgatót (I. éves és végzős) kérdeztünk meg. Véletlen kiválasztásos, élőszavas megkérdezéssel tudakoltuk meg 300 egyetemistától a könyvtárfogalom jellemző összetevőit. A hallgatók olvasatai arról tanúskodnak, hogy könyvtárképük megrajzolásához kulturálisan behatárolt eszményeket, átörökített elképzeléseket vesznek mintául. Konklúziónk szerint erős a társadalmi, kulturális átörökítés hatása, de azt is megállapíthatjuk, hogy a könyvtárosképzésben több figyelmet kellene fordítani a könyvtárkép, könyvtároskép kialakítására, a könyvtáros identitás megalapozására. Arra, hogy a múltba nyúló asszociáció-elemek mellett a hallgatók leljenek biztos fogódzkodót a digitális kultúra által megváltoztatott könyvtár képében is.

Biografía del autor/a

  • Klára Vörös, Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar

    Dr., PhD

Referencias

Benkő Loránd (1995): A magyar nyelv történeti-etimológiai szótára. Akadémiai Kiadó, Budapest. 1. köt., A-Gy.

Eysenck, Michael W.-Keane, Mark T. (1997): Kognitív pszichológia. Hallgatói kézikönyv. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Frege, Gottlob (1980): Logika, szemantika, matematika. Válogatott tanulmányok. Gondolat, Budapest.

Gáldi László (1957): A magyar szótárirodalom a felvilágosodás korában és a reformkorban. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Geertz, Clifford (2001): Az értelmezés hatalma. Antropológiai írások. Osiris, Budapest.

Online Etymology Dictionary. Ed. Harper, Douglas. URL: http://www.etymonline.com [2010.09.12.]

Rips, L.J.-Shoben, E.J.-Smith, E.E.(1973): Semantic distance and the verifictation of semantic relations. Journal of Verbal learning and Verbal Behaviour. Vol. 12., Issue 1. 1–20. doi: https://doi.org/10.1016/S0022-5371(73)80056-8

Rosch, Eleanor (1973): Natural Categories. In: Cognitive Psychology. Vol. 4., Issue 3. 328–350. doi: https://doi.org/10.1016/0010-0285(73)90017-0

Sapir, Edward (1971): Az ember és a nyelv. Gondolat, Budapest.

Vértesy Miklós 1987): Könyvtárosok kislexikona. Múzsák, Budapest.

Vojsvillo, J. K.(1978): A fogalom. Gondolat, Budapest.

Publicado

2010-08-31

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

Ahogy a könyvtár fogalmát megalkotjuk, ahogy értelmezzük. (2010). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 8(2), 49-63. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5319