„A szivárvány színei”- Az Erdélyi Muzéum pedagógiai üzenete

Autores/as

  • Gabriella Margit Hüber

Resumen

A nézetek közvetítésének egyik legcélravezetőbb módja a sajtó használatában rejlik, ezért választottam kutatásom témájául az 1814-ben Erdélyi Muzéum címmel megjelent folyóiratot. Az Erdélyi Muzéum nem kifejezetten neveléstudománnyal foglalkozik, de találhatók benne nevelési relevanciával rendelkező művek. Célom az, hogy elemezzem ezeket a műveket, és bemutassam azokat a pedagógiai üzeneteket, melyeket koruknak szántak. Véleményem szerint egy folyóirat vizsgálatának a segítségével betekintést nyerhetünk a sokszínű nézetek birodalmába, melyek különböző személyek tollaiból születtek. Ezen okok miatt viseli dolgozatom „A szivárvány színei” címet. A tanulmányok elemzésével kívánom alátámasztani, hogy a folyóirat pedagógiai gondolkodói igyekeztek saját gondolataikkal a hazai nevelésügy helyzetét előmozdítani, és nem csupán interpretálták a külföldi tudósok nézeteit.

Referencias

A Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézete (szerk. 1961): A magyar nyelv értelmező szótára. Akadémia Kiadó, Budapest.

Apáczai Csere János (1981): Az iskolák fölöttébb szükséges voltáról. Magvető Kiadó, Budapest.

Bajkó Mátyás (1969): Nemzeti Nevelésügyünk a reformkorban. Alföldi Nyomda, Debrecen.

Beck Mihály – Peschka Vilmos (szerk. 1989-1990): Akadémiai kislexikon. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Fehér Katalin (1999): A felvilágosodás pedagógiai eszméi Magyarországon. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.

Fenyő István (1979): A reformkor eszmei előkészítője az Erdélyi Muzéum. In Irodalomtörténeti Közlemények, 83. évf. 1. füzet. http://epa.oszk.hu/00000/00001/00296/pdf/itk_EPA00001_1976_01_015-034.pdf (letöltés: 2012.01.22)

Gazda István – Mészáros István (1985): Magyar Neveléstörténeti Irodalom. Könyvértékesítő vállalat, Budapest.

Horváth Márton (1988): A magyar nevelés története. Tankönyvkiadó, Budapest.

Kenyeres Ágnes (szerk.1982): Magyar Életrajzi Lexikon. Akadémia Kiadó, Budapest.

Kókay György (1979 szerk.): A magyar sajtó története. Akadémia Kiadó, Budapest.

Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla (2000): Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Osiris Kiadó, Budapest.

Németh András (2002): A magyar neveléstudomány fejlődéstörténete. Osiris Kiadó, Budapest.

Ritoók Zsigmond (2006): Ókortudomány. Magyar Tudomány, 7. sz. http://www.matud.iif.hu/06jul/04.html (letöltés: 2012.01.21.)

Ürmössy Lajos (1897): A magyar hírlapirodalom kezdete Erdélyben. In Erdélyi Múzeum, 16. kötet. 7. füzet.

http://adattar.eme.ro:8080/xmlui/bitstream/handle/10598/3284/EM-1897_14_07_379-386.pdf?sequence=1 (letöltés: 2012.01.22.)

Virág Irén (2004): A magyar arisztokrácia neveltetésének vizsgálata a 19. század első felében a források tükrében. In Magyar Pedagógia. 104. évf. 1. sz. 77–93. http://www.magyarpedagogia.hu/document/Virag_MP1041.pdf (letöltés: 2012.01.25.)

Publicado

2012-12-30

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

„A szivárvány színei”- Az Erdélyi Muzéum pedagógiai üzenete. (2012). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 10(3-4), 68-82. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5141