The Teaching of ‘Information and Knowledge Management’ Subject in the Bachelor LIS Training at the College of Nyíregyháza

Authors

  • Erzsébet Tóth Debreceni Egyetem
  • Péter Szász Nyíregyházi Főiskola

Abstract

The study shows the main characteristics of web 2.0 platform and goes into details concerning web 2.0 implications on knowledge management. Web 2.0 can have a positive influence on the further development of KM tools if we successfully integrate its flexible thinking into business environment, too. Web 2.0 tools reinforce those elements of organisational culture that make possible knowledge sharing. We touch upon how Google can accomplish knowledge management in its view and services at enterprise level. From this aspect we emphasize Google Books digitisation program, Google Scholar service and the opening of the Application Programming Interface for web users. Finally we present the methods used in the teaching of ’Information and knowledge management’ subject and its results in the Bachelor LIS training at the College of Nyíregyháza.

References

Google Scholar szócikk. [on-line] http://liu.wikipedia.org/wiki/Google_Scholar [2010.06.17.]

Joint, Nicholas (2009): The Google Book settlement and academic libraries. Library Review 2009/58, 5. szám 333–340. doi: https://doi.org/10.1108/00242530910961756

Krauth Péter-Kömlödi Ferenc (2008): A web 2.0 jelenség (és ami mögötte van). In: Dömölki Bálint (szerk.): Egen-földön informatika. Az információs társadalom távlatai. Typotex, Budapest. 631–660.

Levy, Moria (2009): Web 2.0 implications on knowledge management. Journal of Knowledge Management 2009/13, 1. szám 120–134. doi: https://doi.org/10.1108/13673270910931215

Sántáné Tóth Edit [et. al.] (2008): Döntéstámogató rendszerek. Panem, Budapest.

Szász Péter (2008): Könyvtár 2.0. Könyvtári Kis Híradó. A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei könyvtárak lapja 2008/13, 2. szám 3–5.

Szász Péter (2010): Tudásmenedzsment Szabolcs-Szatmár-Bereg megye könyvtárügyében. Szakdolgozat (kézirat). Könyvtárinformatikai Tanszék-Debreceni Egyetem Informatikai Kar, Debrecen.

Tapscott, Don-Williams, Anthony. D. (2007): Wikinómia. Hogyan változtat meg mindent a tömeges együttműködés. HVG, Budapest.

Turban, Effaim-Aronson, Jay E - Liang, Ting-Peng (2005): Decision support systems and intelligent systems. Prentice Hall, New Jersey.

Valuska László (2010): A Google a könyvzabáló kisgömböc.[on-line] http://index.hu/kultur/klassz/2010/04/25/a_google_konyvzabalo_kisgomboc/ [2010.06.19.]

Vise, David. A.-Malseed, Mark (2009): A Google sztori. K.u.K.K., Budapest.

Web 2.0 szócikk, [on-line] http://en.wikipedia.Org/wiki/Web_2.0 [2010.06.14.]

Published

2010-04-30

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

The Teaching of ‘Information and Knowledge Management’ Subject in the Bachelor LIS Training at the College of Nyíregyháza. (2010). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 8(1), 63-71. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5338