A nemzetnevelés szerepe Gömbös Gyula és Hóman Bálint politikájában

Autor/innen

  • Anna Dévényi

Abstract

A tanulmány bemutatja, milyen értelemben jelent meg Gömbös Gyula és környezete használatában a nemzetnevelés fogalma. Hogyan kívánták a propagandát, a társadalom gondolkodásmódjának átformálását politikai céljaik elérésére felhasználni, egyáltalán miért jelent meg ez a fogalom politikai eszköztárukban. A nemzetnevelés gömbösi értelmezése után kísérletet tesz arra, hogy néhány példán keresztül kimutassa, hogyan jelenik meg Hóman Bálint oktatáspolitikájában ugyanez a fogalom, elsősorban az ekkor keletkezett jogszabályok tükrében. Láthatóvá válik, hogy a Gömbös és környezete által megfogalmazott célok, elvek és értékek a Hóman kultuszminisztersége idején a gyakorlatban is megvalósuló oktatáspolitikai intézkedésekben egyértelműen kimutathatók. A nemzetnevelés kérdésének helyes értelmezése lehetetlen annak eredeti, a neveléstudomány művelői által meghatározott jelentésének ismerete nélkül. A tanulmány elején ezért röviden bemutatom Imre Sándor nemzetneveléssel kapcsolatos tudományos munkásságát, a végén pedig kísérletet teszek Gömbös, Hóman és Imre nemzetnevelési koncepcióinak összehasonlítására.

Literaturhinweise

Béldi Béla (1935): Nemzetirányítás. Budapest (Eredeti megjelenés: Nemzeti Figyelő 1935. augusztus 11., 18., 25., szeptember 1.)

Hóman Bálint (1935): Miniszteri bevezető a 1934. évi XI. tc.-hez. In: Corpus Juris Hungarici. 1934. évi törvénycikkek. Franklin Társulat, Budapest

Imre Sándor (1912): Nemzetnevelés – jegyzetek a magyar művelődési politikához. Budapest

Imre Sándor (1915): A köznevelés belső egysége és a nemzeti egység. Budapest

Imre Sándor (1920): A nevelés sorsa és a szocializmus. Budapest

Imre Sándor (1942): A nevelés válsága a két háborúban. Budapest

Marton Béla (1935): Marton Béla képviselőházi beszéde 1935. jún. 11-én. In: Képviselőházi Napló 1935. II. köt. 441– 445.

Marton Béla (1940): Két világ között. Budapest.Az Új Magyarság VII. évf. 227. szám.

Mészáros István (1992): Széchenyi ürügyén a nemzetnevelés négy változatáról. Neveléstörténeti füzetek 11: 3–13.

Nagy Péter Tibor (1992): A magyar oktatás második államosítása. Educatio, Budapest

Pukánszky Béla–Németh András (1996): Neveléstörténet. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest

Romsics Ignác (2008): Szekfű Gyula Három nemzedékéről. In: Romsics Ignác: Történelem, történetírás, hagyomány. Osiris, Budapest, 195– 213.

Romsics Ignác (2011): Clio bűvöletében. Magyar történetírás a 19-20. században –nemzetközi kitekintéssel. Osiris, Budapest

Szinyei Merse Jenő (1935): Szinyei Merse Jenő ismertetése a vallás- és közoktatásügyi miniszter törvényjavaslatáról a képviselőház előtt 1935. május 7-én. In: Képviselőházi Napló I. 1935. (7. ülés)

Utasítások (1939): Általános utasítások a gimnázium és leánygimnázium tantervéhez. Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest

Vonyó József (1998): Gömbös pártja. A Nemzeti Egység Országos Központjának dokumentumai (1932-1939). Budapest–Pécs

Vonyó József (2003): Gömbös Gyula – Egy politikuspálya néhány vitatott kérdése. In: A magyar történelem vitatott személyiségei 2. Budapest, 31–82.

Veröffentlicht

2012-12-30

Ausgabe

Rubrik

Tanulmányok

Zitationsvorschlag

A nemzetnevelés szerepe Gömbös Gyula és Hóman Bálint politikájában. (2012). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 10(3-4), 22-35. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5138