Az információs és kommunikációs technika (IKT) szerepe az oktatásban – megvalósulása a bencés gimnáziumoknál
Abstract
Ez a tanulmány azzal a céllal született, hogy bemutassa, még inkább hangsúlyozza az információs és kommunikációs technika szerepét, funkcióját, feladatát az oktatásban. Az információs és kommunikációs technika olyan komplex tanulási lehetőségeket kínál, melyek korszerű és hatékony eszközként kiválóan támogathatják a tanulási-tanítási folyamatot, ezért széleskörű alkalmazása elengedhetetlen. Az iskola napjainkban úgy tudja megfelelően ellátni feladatát, és eleget tenni az információs társadalom igényeinek, ha a tanulást segítő lehetőségek széles repertoárját kínálja tanulói számára, mellyel egyforma esélyt teremt diákjainak a tudásszerzésben. Ebből fakadóan minden oktatással foglalkozó intézmény, köztük a nagy múlttal rendelkező, hazánkban az oktatás bölcsőjét ringató bencés gimnáziumok is arra törekszenek, hogy alkalmazzák korunk technikai lehetőségeit oktató-nevelő munkájukban, melyről világos képet kaphatunk a tanulmány olvasása során.
Literaturhinweise
Bábosik István (2004): Neveléselmélet. Nevelés az Európai Unióban. Osiris Kiadó, Budapest
British Educational Communications and Technology Agency (2003): What the research says about interactive whiteboards. British Educational Communications and Technology Agency, Coventry
Farkas Melinda (2011): Új tantárgyak, új tankönyvek. Magyar Nemzet, március 26. 4.
Fehér Péter (2004): Az IKT-kultúra hatása az iskolák belső világára. Iskolakultúra, 14/12: 27–48.
Gaskó Krisztina (2009): A tanulási kompetenciák szerepe a tanulásfejlesztésben Kísérlet egy tanulási kompetenciaháló megalkotására. Iskolakultúra , 10/19: 3–19. melléklet
Kőrösné dr. Mikis Márta (2006): IKT az oktatás kezdő szakaszában Tanító, 44/5: 8–9.
Komenczi Bertalan (2003): Informatizált iskolai tanulási környezetek modelljei. In: Kőrösné Mikis Márta (szerk.): Iskola – Informatika – Innováció. Országos Közoktatási Intézet, Budapest 25–40.
Molnár György (2008b): Az IKT-val támogatott tanulási környezet követelményei és fejlesztési lehetőségei. Szakképzési Szemle, 24/3: 257–276.
Mumtaz, S. (2000): Factors affecting teachers use of information and communications technology: a review of the literature. Journal of Information Technology for Teacher Education, 9/3: 319–341. doi: https://doi.org/10.1080/14759390000200096
Postholm, M. B. (2006): The teacher s role when pupils work on task using ICT in project work. Educational Research, 48/2: 155–175. doi: https://doi.org/10.1080/00131880600732256
Schiller, J. (2003): Working with ICT Perceptions of Australian principals. Journal of Educational Administration, 41/2: 171–185. doi: https://doi.org/10.1108/09578230310464675
Schulz-Zander, R. – Büchter, A. – Dalmer, R. (2002): The role of ICT as a promoter of students cooperation, Journal of Computer Assisted Learning, 18/4: 438–448. doi: https://doi.org/10.1046/j.0266-4909.2002.002.x
Yuen, H. K. – Law, N. – Wong, K. C. (2003): ICT Implementation and School Leadership: Case studies of ICT integration in teaching and learning. Journal of Educational Administration, 41/2: 158–170. doi: https://doi.org/10.1108/09578230310464666
Hunya Márta (2007): A számítógéppel segített tanulás. Informatikai eszközök és digitális pedagógiai módszerek a tanórán. Doktori értekezés (kézirat). Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskola, Budapest
Molnár György (2008a): Az információs és kommunikációs technológiák (IKT) szerepe a szakmai pedagógusképzésben. Doktori értekezés (kézirat). Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskola, Budapest
Tompa Klára (2007): The effect of the new ICT school leaving examination ont he attainment of ICT competencies. In: Tompa Klára, Nádasi András (szerk.): Agria Media 2006: Digital teaching and learning environments require new teaching competences and increasing academic achievement. EKF Líceum K, Eger 144–150.
Török Balázs (2007): Az információs és kommunikációs technológiák iskolai integrációja. IKT-metria mérőeszköz. Doktori értekezés (kézirat). Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskola, Budapest
A Czuczor Gergely Bencés Gimnázium és Kollégium Házirendje (2006) [online] < URL: http://czuczor.hu/gimnazium-hazirendje/nyilvanos/alapdokumentumok/czuczor-gergely-bences-gimnazium-es-kollegium-hazirendje/download> [2012. január 04.]
Iskolai és diákotthoni rend (2012) [online] < URL: http://phbences.hu/hu/node/19> [2012. január 04.]
Nemzeti alaptanterv (2007) [online] < URL: http://www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/nat_070926.pdf > [2011. november 03.]
Pannonhalmi Bencés Gimnázium, Egyházzenei Szakközépiskola és Kollégium Pedagógiai Programja (2010) [online] < URL: http://phbences.hu/files/upload/file/PEP_%202010.doc> [2011. november 03.]
TIOP-1.1.1/07/1 A pedagógiai, módszertani reformot támogató informatikai infrastruktúra fejlesztése (2008) [online] < URL: http://www.nfu.hu/download/6803/veglegs_TIOP111_palyazati%20 utmutato%5B1%5D.pdf> [2012. január 04.]
Vass Vilmos (2008): A Nemzeti alaptanterv implementációja. [online] < URL: http://www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/nat_implement_090702.pdf > [2011. november 03.]
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2012 Bubernik Eszter
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.