The Involvement of Combat Sports in School Physical Education in Hungary

Autor/innen

  • István Kanczler
  • Kata Morvay-Sey

Abstract

The launch of the Hungarian National Core Curriculum (NCC) in 1998 resulted in combat sports and self-defence becoming a part of the cultural domain ‘Physical Education and Sport’. This article focuses on the historical preliminaries and highlights the process of introducing combat sports into education. Moreover, it addresses issues relating to considerable pedagogic possibilities and alternatives behind school martial arts education while emphasizing the possible difficulties as well. An additional aim is to serve an example for foreign authors of teaching physical education in Hungary. Furthermore, the authors intend to acknowledge the work and scientific achievements of Dr. Ferenc Galla – the associate professor and chairman of the Combat Sports Department of the former Hungarian College of Physical Education (TF).

Literaturhinweise

Galla Ferenc (2009):Dr. Galla Ferenc’s letter to Morvay-Sey Kata 2009.04.02.

Kerettantervek (2000). Testnevelés és sport műveltségterület. 1-4.; 5-8.; 9-12. évfolyam. In: Nemzeti Erőforrás Minisztérium honlapja. [online] Budapest: NEFMI Sajtóiroda. 2004.03.03. [2013.06.18.] < URL: http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek/kerettanterv-2000

Kerettantervek (2003). Testnevelés és sport műveltségterület. 1-4. évfolyam; 5-8. évfolyam; 9-12. évfolyam. In: Nemzeti Erőforrás Minisztérium honlapja. [online] Budapest: NEFMI Sajtóiroda. 2003.04.29. [2013.06.18.]

< URL: http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek/oktatasi-miniszter-10

Kerettantervek (2008). Testnevelés és sport műveltségterület. 1-4.; 5-8. évfolyam; 9-12. évfolyam. In: Nemzeti Erőforrás Minisztérium honlapja. [online] Budapest: NEFMI Sajtóiroda. 2008.03.28. [2013.06.18.] < URL: http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek/oktatasi-kulturalis

Kerettantervek (2012). Testnevelés és sport műveltségterület. 1-4. évfolyam; 5-8. évfolyam; 9-12. évfolyam. [online] [2013.06.18. ].< URL: http://kerettanterv.ofi.hu/

Nemzeti Alaptanterv (1995). Testnevelés és sport műveltségterület. Művelődési és Közoktatási Minisztérium, Budapest

Nemzeti Alaptanterv (2003). Testnevelés és sport műveltségterület. [online] [2013.06.18.]. < URL: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a0300243.kor

Nemzeti Alaptanterv (2007). Testnevelés és sport műveltségterület. 2007. szeptember. 26. [2013.06.18.]. < URL: http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek/nemzeti-alaptanterv-nat

Nemzeti Alaptanterv (2012). In: Új Pedagógiai Szemle, 2012. 62. évf. 1-3. sz. 23–256. p.

Morvay-Sey Kata – Rétsági Erzsébet (2010): A küzdősportok és az önvédelem iskolai oktatásáról. Egy pécsi vizsgálat eredményei. In: Új Pedagógiai Szemle, 2010. 60. évf. 3-4. sz. 129–139. p.

Rétsági Erzsébet (2004): A testnevelés tantárgypedagógiája. Dialóg Campus, Pécs-Budapest. 254. p.

Rókusfalvy Pál (1988): Kísérleti cselgáncsoktatás Pakson. In: A testnevelés tanítása. 1988. 24. évf. 1. sz. 4–5. p.

Rókusfalvy Pál (1985): Rókusfalvi Pál’s letter to Csoma Sándor, the director of the Hungarian Institute of Pedagogy 30 April 1985.

A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről In: Magyar Közlöny, 2011. 162. sz. 39622–39694 p.

Veröffentlicht

2013-12-28

Ausgabe

Rubrik

Idegen nyelvű tanulmányok, közlemények

Zitationsvorschlag

The Involvement of Combat Sports in School Physical Education in Hungary. (2013). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 11(1-4), 97-105. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5127