The Involvement of Combat Sports in School Physical Education in Hungary
Abstract
The launch of the Hungarian National Core Curriculum (NCC) in 1998 resulted in combat sports and self-defence becoming a part of the cultural domain ‘Physical Education and Sport’. This article focuses on the historical preliminaries and highlights the process of introducing combat sports into education. Moreover, it addresses issues relating to considerable pedagogic possibilities and alternatives behind school martial arts education while emphasizing the possible difficulties as well. An additional aim is to serve an example for foreign authors of teaching physical education in Hungary. Furthermore, the authors intend to acknowledge the work and scientific achievements of Dr. Ferenc Galla – the associate professor and chairman of the Combat Sports Department of the former Hungarian College of Physical Education (TF).
Literaturhinweise
Galla Ferenc (2009):Dr. Galla Ferenc’s letter to Morvay-Sey Kata 2009.04.02.
Kerettantervek (2000). Testnevelés és sport műveltségterület. 1-4.; 5-8.; 9-12. évfolyam. In: Nemzeti Erőforrás Minisztérium honlapja. [online] Budapest: NEFMI Sajtóiroda. 2004.03.03. [2013.06.18.] < URL: http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek/kerettanterv-2000
Kerettantervek (2003). Testnevelés és sport műveltségterület. 1-4. évfolyam; 5-8. évfolyam; 9-12. évfolyam. In: Nemzeti Erőforrás Minisztérium honlapja. [online] Budapest: NEFMI Sajtóiroda. 2003.04.29. [2013.06.18.]
< URL: http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek/oktatasi-miniszter-10
Kerettantervek (2008). Testnevelés és sport műveltségterület. 1-4.; 5-8. évfolyam; 9-12. évfolyam. In: Nemzeti Erőforrás Minisztérium honlapja. [online] Budapest: NEFMI Sajtóiroda. 2008.03.28. [2013.06.18.] < URL: http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek/oktatasi-kulturalis
Kerettantervek (2012). Testnevelés és sport műveltségterület. 1-4. évfolyam; 5-8. évfolyam; 9-12. évfolyam. [online] [2013.06.18. ].< URL: http://kerettanterv.ofi.hu/
Nemzeti Alaptanterv (1995). Testnevelés és sport műveltségterület. Művelődési és Közoktatási Minisztérium, Budapest
Nemzeti Alaptanterv (2003). Testnevelés és sport műveltségterület. [online] [2013.06.18.]. < URL: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a0300243.kor
Nemzeti Alaptanterv (2007). Testnevelés és sport műveltségterület. 2007. szeptember. 26. [2013.06.18.]. < URL: http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek/nemzeti-alaptanterv-nat
Nemzeti Alaptanterv (2012). In: Új Pedagógiai Szemle, 2012. 62. évf. 1-3. sz. 23–256. p.
Morvay-Sey Kata – Rétsági Erzsébet (2010): A küzdősportok és az önvédelem iskolai oktatásáról. Egy pécsi vizsgálat eredményei. In: Új Pedagógiai Szemle, 2010. 60. évf. 3-4. sz. 129–139. p.
Rétsági Erzsébet (2004): A testnevelés tantárgypedagógiája. Dialóg Campus, Pécs-Budapest. 254. p.
Rókusfalvy Pál (1988): Kísérleti cselgáncsoktatás Pakson. In: A testnevelés tanítása. 1988. 24. évf. 1. sz. 4–5. p.
Rókusfalvy Pál (1985): Rókusfalvi Pál’s letter to Csoma Sándor, the director of the Hungarian Institute of Pedagogy 30 April 1985.
A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről In: Magyar Közlöny, 2011. 162. sz. 39622–39694 p.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2013 Kanczler István, Morvay-Sey Kata
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.