A meggyőző beszéd a retorikában és a mesében
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2018.1.2Absztrakt
Bár a retorikai és a mesei beszédmód eredendő szituációja hasonlóságokat is mutat (a beszélő és hallgatóság kölcsönös figyelme, a beszéd esztétikai formáltsága), de írásomban arra vállalkozom, hogy a kétféle beszédmód különbségét értelmezzem a meggyőzés összefüggésében. A retorika esetében mindez bizonyos alakzatok tudatos alkalmazását jelenti, mellyel a kívánt hatást lehet elérni a hallgatóságban. A meggyőzés alapja itt a valószínűség elfogadtatása. A mese pedig a megértés hermeneutikai folyamatában képződő jelentésfeltárulásként értelmezhető, amely egyenrangú belevonódást feltételez a beszélő és a hallgató részéről egyaránt. Ebben az esetben a beszéd a nyelv világszerű jelenlétét testesíti meg. Következtetésem, hogy a meggyőzés e kétféle módja az esztétikai hatáskeltés és az esztétikai megismerés mélyebb különbségeivel függ össze.
Hivatkozások
Aczél, P. (2012). Médiaretorika. Magyar Mercurius.
Arisztotelész (1982): Retorika. Gondolat Kiadó.
Biczó, G. (2006). A mese hermeneutikája, In: Bálint Péter (Szerk.), Közelítések a meséhez, (pp. 9–32). Didakt Kiadó.
Derrida, J. (2003). Az idő adománya. Gond-Palatinus.
Foss, S. – Griffin, C. (1995). Beyond Persusasion: A Proposal for an Invitational Rhetoric. Communication Monographs, 62(1), 2–18. DOI: https://doi.org/10.1080/03637759509376345
Gadamer, H.-G. (1984). Igazság és módszer. Akadémiai Kiadó.
Gadamer, H.-G. (1994). A szép aktualitása. T-Twins Kiadó.
Nietzsche, F. (1997). Retorika. In: Thomka Beáta (Szerk.), Az irodalom elméletei IV. (pp. 5–50). Jelenkor Kiadó.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2018 Molnár Csilla Phd egyetemi docens
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.