The versatility of drama-based pedagogy and teacher training

Authors

  • Mária Jaskóné Gácsi Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.8

Abstract

In drama-based pedagogy, the insights of several sciences and arts interact with one another: art pedagogy, psychology, pedagogy, puppetry, acting, literature, music. Unfortunately, the approach of drama-based pedagogy is gaining less and less ground in today's educational practice. Those, however, who adopt it know that emotional-intellectual learning can be greatly facilitated by this method. The tool system of drama-based pedagogy helps the work of several educators, psychologists and trainers. It is well-known that we can talk about dramatic play activities in the usual sense from kindergarten age onwards. The common activities of children, led by the referee, promote self-knowledge, knowledge of each other and of the world, and serve personality formation. Every play is dramatic in its character, based on imitation of life situations and behaviour patterns. As Gavin Bolton puts it: from a pedagogical point of view, drama is a game that builds an imaginary world, involves the actors in it, makes them face real-life problems and conveys them thereby real knowledge and real experiences. The power of drama lies in the fact that it seems to be real action. Its thinking is embedded in action, and its goal is to create meaning by mediating between two contexts (Bolton, 1993).

Author Biography

  • Mária Jaskóné Gácsi, Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar

    maria.gjasi@gmail.com

References

Bolton, G. (1993). A tanítási dráma elmélete. Budapest: Marczibányi Téri Művelődési Központ.

Borko, H. Putman, R. (1996). Learning to teach. In: Calfee, R.–Berliner, D. (szerk.): Handbook of Educational Psychology. MacMillan, New York, pp. 673–708.

Demeter Lázár, K. (2008). Játszótárs (Drámajátékok és kreativitás a fejlesztőpedagógiában 5-10 éveseknek). H.n.: Geobook Hungary Kiadó.

Falus, I. (2001). Pedagógus mesterség – pedagógiai tudás. Iskolakultúra, 21. évf. 2. sz. pp. 21–28.

Falus, I. (2004). A pedagógussá válás folyamata. Educatio, 13. évf. 3. sz. pp. 359–374. p.

Györgyiné Koncz, J. (2005). Pályaismeret, pályaorientáció. Budapest: Károli Egyetem Kiadó.

Hernádi, K. (2008). A pedagógus In: Szerencsés, H. (szerk.), Útravaló. (pp. 25–48.) Budapest: Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság.

Jaskóné Gácsi, M. (2015a). A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása: a pedagógus-idea In: Sz.n., A pedagógusképzés megújítása. (pp. 11–32), Eger: Líceum Kiadó.

Jaskóné Gácsi, M. (2015b). Hagyományok sokszínűsége, nemzeti identitás, drámapedagógia. In: Kádár, J. Á. – Szép, B. – Nagy, K. – Zsámba, R. (Eds.), International Strategies in higher Education. (pp. 168–178), Eger: Líceum Kiadó..

Kollár, K. (2008). Pedagógusok pályaképe, a tanárképzéssel való elégedettségük és nehézségeik. Pedagógusképzés, 6. évf. 4. sz. pp. 7–34. DOI: https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2008.4.01

Mérei, F. (1999). A pszichológiai dramatizálás. Szociodráma, pszichodráma, szerepgyakorlatok. (pp. 19–37) In: Vikár, A. – Sáfrán, Zs. (szerk.), A pszichodráma csoport. Budapest: Animula.

Neelands, J. (1994). Dráma a tanulás szolgálatában. Budapest Magyar Drámapedagógiai Társaság.

Prezsmer, B. (2013). Hódolni kell a padlizsánnak. A találkozás tanítása. Gabnai Katalinnal beszélget Prezsmer Boglárka [online] http://www.jatekter.ro/?p=4480 [2018. 07. 10.]

Slade, P. (1992). Gyermekdráma. Drámapedagógiai Magazin, 4. sz. pp. 10–11.

Tolnai, M. (1994). Dráma és nevelés. Budapest: Korona kiadó.

https://www.youtube.com/watch?v=xGyBmQh4qXw „A pedagógusi életpályamodell és a portfólió" Dr. Kotschy Beáta előadása az I.Tankerületi Pedagógiai Konferencián [2019. július 16. 12:40]

http://www.youtube.com/watch?v=q5mpeEa_VZo Designing for a better world starts at school: Rosan Bosch at TEDxIndianapolis [2019. július 16. 12:40]

Downloads

Published

2019-07-27

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

The versatility of drama-based pedagogy and teacher training. (2019). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 17(2), 107-114. https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.8