Ok, boomer! Ok, zapper? – avagy a generációs sztereotípiák nyomában

Autor/innen

  • Csilla Marianna Szabó Dunaújvárosi Egyetem, Tanárképző Központ
  • Edit Csikósné Maczó Dunaújvárosi Egyetem, Tanárképző Központ

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.5

Abstract

Közoktatási rendszerünk középiskolai fokán jelenleg a Z-generációba tartozó fiatalok foglalnak helyet, míg tanáraik javarészt az X és a Baby boomer nemzedékhez tartoznak. Utóbbi csoportok tagjai a digitális technika és az internet használatát felnőttként tanulták meg, ezzel szemben a Z-generáció tagjai már az online világba születtek bele. Jövőképük és attitűdjük is teljesen különbözik a korábbi generációkétól, nem beszélve az értékeikről és a prioritásaikról. Az idősebb generációba tartozó szüleik és pedagógusaik ezzel sokszor nehezen tudnak azonosulni, és hajlamosak sztereotip állításokkal negatívan jellemezni a Z-seket. A kutatás célja az volt, hogy feltérképezzük a középiskolások véleményét: mennyire értenek egyet a róluk kialakított sztereotípiákkal, illetve milyennek látják szüleik nemzedékét. Az anonim digitális kérdőívet a közösségi médián keresztül terjesztettük.

Autor/innen-Biografien

  • Csilla Marianna Szabó, Dunaújvárosi Egyetem, Tanárképző Központ

    PhD, egyetemi docens
    szabocs@uniduna.hu

  • Edit Csikósné Maczó, Dunaújvárosi Egyetem, Tanárképző Központ

    tanársegéd
    csikosne@uniduna.hu

Literaturhinweise

Bartal, O. (2019). The Role of the Teacher and the Blended-Learning Method. Képzés és Gyakorlat, 17. évf. 1. sz. pp. 133-139. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2019.1.11

Buda, A. (2019). Generációk, társadalmi csoportok a 21. században. Magyar Tudomány, 2019/1.sz. pp. 120-129. DOI: https://doi.org/10.1556/2065.180.2019.1.12

Csikósné, M. E. (2019). A gamifikáció felsőoktatási alkalmazásának lehetőségei. Képzés és Gyakorlat, 17. évf. 3-4. sz. pp. 23-32. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2019.3-4.2

Csikósné, M. E. (2020). Experience of Generation Z about Online Teaching-Learning. Az új nemzedékek értékrendje.: A Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar Tudományos Konferenciáinak Tanulmánygyűjteménye, (pp. 289–300). Szabadka.

Giddens, A. (2008). Szociológia. Budapest: Osiris Kiadó.

McCrindle, M. (2014). The ABC of XYZ. Understanding the Global Generation. Forecast Strategy Researh. Australia: McCrindle Research Pty Ltd.

Nemes, O. (2019). Generációs mítoszok. Budapest: HVG könyvek.

Prievara, T. (2015). A 21. századi tanár. Budapest: Neteducatio Kft.

Sparschuh, V. (2007). Mannheim Károly tanulmánya a generációk problémájáról – műtörténeti és elméleti dimenziók. Világosság, 2007/7–8. sz. pp. 107–122.

Steigervald, K. (2020). Generációk harca – Hogyan értsük meg egymást? Budapest: Partvonal Könyvkiadó.

Szabó, Cs. M. (2020). Áthidalható-e a szakadék az oktatásban a digitális bennszülöttek és a digitális bevándorlók között? In: Hulyák-Tomesz, T. (Ed.), A kommunikáció oktatása 11: Generációs kérdések a kommunikációs készségfejlesztésben, (pp. 9–22). Budapest: Hungarovox Kiadó.

Szabó, Cs. M. (2020). A serdülők kockázatviselkedése az interneten: Mit gondolnak a jelenségről a pedagógusok? In: H. Varga, Gy. (Ed.), Személyközi és médiakommunikációs tudatosság az iskolában, (pp. 79–91). Budapest: Hungarovox Kiadó.

Szőke-Milinte, E. (2019). A Z generáció megismerése – megismerés a Z generációban. In: Kaposi, J. – Szőke-Milinte, E. (Ed.), Pedagógiai változások – a változás pedagógiája, (pp. 130–144). Budapest: Pázmány Péter Katolikus Egyetem.

Veröffentlicht

2021-07-20

Zitationsvorschlag

Ok, boomer! Ok, zapper? – avagy a generációs sztereotípiák nyomában. (2021). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 19(1-2), 49-57. https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.5