Masqueraders

Somewhere in Russia directed by András Jeles, Csiky Gergely Theatre, Kaposvár (1991)

Authors

  • Zsófia Szabó MATE Rippl-Rónai Művészeti Intézet, Kaposvár; e-mail: szabo.zsofia@uni-mate.hu

DOI:

https://doi.org/10.57021/artcadia.6971

Keywords:

Chekhov, Three Sisters, Gulag, mask, apocalypse

Abstract

In 1991, András Jeles directed a unique vision entitled Somewhere in Russia at the Csiky Gergely Theatre in Kaposvár. The production was based on Chekhov’s play Three Sisters, but Jeles made an unusual gesture to break with the traditional form of the play: the expected masqueraders, who in the original play are not allowed into the Prozorov house at Natasha’s request, do appear in the Kaposvár production. With their entrance, a completely new performing style begins, combining physical or movement theatre, ethno-music and Gregorian chants, the songs evoking an apocalyptic vision of Russia’s not-so-distant future. The masqueraders wear special, oversized baby heads, and their figures are associated with a specific meaning in the director’s conception. This paper attempts to briefly summarise the interpretation and reception of the performance, with particular attention to the significance of the masks.

References

(Horányi). „Valahol Oroszországban.” Somogyi Hírlap, 1991. január 31., 16.

„A színikritikusok díja 1990/91.” Színház 24, 9. sz. (1991): 4–15.

„Az új szomorúság korszaka. Jeles Andrással Forgách András beszélget.” Színház 20, 4. sz. (1987): 24–29.

„Interjú Jeles Andrással.” Szombat délelőtt, Petőfi Rádió, 1991. február 2., gépelt átirat a Csiky Gergely Színház archívumából

„Ki a rendező? Ölbei Lívia interjúja Jeles Andrással.” Ellenfény 20, 148. sz. (2015): 29–31.

„Mire kész a lélek – Kerekasztal-beszélgetés az alkotókkal. Büchner: Woyzeck, Új Színház Stúdió.” Ellenfény, 2-3. sz. (1999): 42–51.

Albert Pál. „Egy hét Kaposvárott.” Magyar Napló 3, 6. sz. (1991): 16–20.

Bagossy László. „A reprezentáció komolykodásai.” Színház 31, 3. sz. (1998): 23–25.

Baló Júlia. „Útközben Jeles Andrással.” Playboy 3, 6. sz. (1991): 113–114.

Báron György. „Valahol Oroszországban.” Kritika 20, 7. sz. (1991): 42–43.

Bérczes László. „Semmi sem történik, B.L. esete Jeles Andrással és a tartós elemmel.” Magyar Napló 3, 15. sz. (1991): 14–16.

Börcsök Dóra. „Három nővér-vízió a büntető század végén. Jeles András: Valahol Oroszországban.” Metropolis 8, 4. sz. (2004): 88–96.

Csehov. Három nővér. Fordította Kosztolányi Dezső. In Csehov drámai művei. Budapest: Franklin Könyvkiadó Nemzeti Vállalat, 1950

Darida Veronika. „Monteverdi-variációk. Jeles András és társulata.” Színház 47, 9. sz. (2014): 20–42.

Dömötör Adrienne. „Van egy hely, a színpad, Beszélgetés Kulka Jánossal.” Színház 29, 3. sz. (1996): 31–34.

Eörsi István. „Gulagdalok.” Színház 24, 4. sz. (1991): 1–3.

Kékesi Kun Árpád. „A reprezentáció játékai. A kilencvenes évek magyar rendezői színháza.” Színház 30, 7. sz. (1997): 22–29.

Koltai Tamás. „Lehet-e a Gulag után Csehovot játszani?” Élet és Irodalom 35, 7. sz. (1991): 12.

Metz Katalin. „Valahol a XX. században. Színházi fesztivál Kaposvárott.” Új Magyarország, 1991. május 23., 7.

Molnár Gál Péter. „Magadan.” Népszabadság, 1991. február 4., 8.

Pályi András. „Két konvenció – egy előadás. Valahol Oroszországban.” Színház 24, 4. sz. (1991): 4–7.

Radnóti Zsuzsa. „A magyar posztdramatikusok (Az irodalmi drámától az előadásszövegig).” Irodalomtörténet ú.f. 36, 3. sz. (2005): 257–266.

Radnóti Zsuzsa. „Színház és találkozás 1991-ben.” Kritika 20, 9. sz. (1991): 20–22.

Sándor L. István. „Pusztulástörténetek. Beszélgetés Melis Lászlóval.” Ellenfény, 2. sz. (1997): 17–20.

Schuller Gabriella. „A színészi test Jeles András rendezéseiben.” Literatura 33, 4. sz. (2007): 460–476.

Wehner Tibor. „Fogalmi eltérések.” Élet és Irodalom 58, 5. sz. (2014), https://www.es.hu/cikk/2014-01-31/wehner-tibor-/fogalmi-elteresek.html (megtekintés: 2024.11.02.)

Zappe László. „Színház a képernyőn. Valahol Oroszországban.” Criticai Lapok 5, 2. sz. (1996): 21–22.

Карта советских лагерей (Karta szovjetszkij lagerej, Szovjet lágerek térképe), https://gulagmap.ru/ (megtekintés: 2024.11.02.)

Монумент «Маска скорби» (Monument Maska skorbi, Bánat maszkja emlékmű) https://www.culture.ru/institutes/33649/monument-maska-skorbi (megtekintés: 2024.11.02.)

Published

2024-12-30

Issue

Section

Tematikus

How to Cite

Szabó, Z. (2024). Masqueraders: Somewhere in Russia directed by András Jeles, Csiky Gergely Theatre, Kaposvár (1991). ARTCADIA, 3(2), 37-46. https://doi.org/10.57021/artcadia.6971

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>