A maszk a lélek tükre

Művészi reflexiók az arc és a maszk digitális szerepváltozására

Szerzők

  • Pál Gyöngyi MATE Rippl-Rónai Művészeti Intézet, Kaposvár; e-mail: pal.gyongyi.katalin@uni-matehu

DOI:

https://doi.org/10.57021/artcadia.6972

Kulcsszavak:

digitális maszk, arc és identitás, mesterséges intelligencia, arcfelismerő szoftver, technológia kritika

Absztrakt

A tanulmány az emberi arc és a maszk komplex viszonyrendszerét elemzi a digitális technológiák és a kortárs vizuális kultúra kontextusában. Az arc ebben az értelmezésben nem pusztán az identitásunk kifejezője, hanem társadalmi konstrukció és mediális felület is. Az arc értelmezésére kihat a technológiai fejlődés, a mesterséges intelligencia használata a genetikai profilalkotásban, illetve az arcfelismerő rendszerekben. A megvizsgált műalkotások kritikai hozzáállással mutatnak rá a technikai fejlesztések etikai kérdéseire. Heather Dewey Hagborg művei, például a Stranger Visions és a Probably Chelsea, arra hívják fel a figyelmet, hogy a biometrikus nyomokból rekonstruált arcképek a társadalmi sztereotípiákra erősítenek rá, míg Trevor Paglen munkái az MI tanításához használt képadatbázisok etikai és politikai implikációit vizsgálják. A tanulmány érinti az érzelmek arcon való leképezhetőségének kérdését is, valamint a közösségi média-kultúra által generált „digitális maszkok” szerepét az identitásképzés és önreprezentáció folyamatában.

Hivatkozások

Barrett Feldman, Lisa. How Emotions are Made: The Secret Life of the Brain. Boston, Houghton Mifflin Harcourt, 2017.

Belting, Hans. Faces. Az arc története. Fordította Horváth Károly. Budapest: Atlantisz Könyvkiadó, 2018.

Blas, Zach. Heather Dewey-Hagborg, Hacking Biopolitics. 2017.02.13. https://conversations.e-flux.com/t/heather-dewey-hagborg-hacking-biopolitics/6045 (Megtekintés: 2024.12.12.)

Connor, Michael. First Look: Amalia Ulman—Excellences & Perfections. https://rhizome.org/editorial/2014/oct/20/first-look-amalia-ulmanexcellences-perfections/. (Megtekintés: 2024.12.12.)

Conversation: Hito Steyerl - Trevor Paglen, Universal/Remot, https://www.youtube.com/watch?v=3wugiS6xBJo (Megtekintés: 2024.12.12)

Crawford, Kate and Trevor Paglen. Excavating AI, The Politics of Images in Machine Learning Training Sets. (September 19, 2019), https://excavating.ai/ (Megtekintés: 2024.12.12).

Crawford, Kate and Trevor Paglen. Training Humans, 2019. szept. 12 – 2020. febr. 20., kiállítás katalógus. https://www.fondazioneprada.org/project/training-humans/?lang=en (Megtekintés: 2024.12.12).

Darwin, Charles. The Expression of the Emotions in Man and Animals. London: John Murray, 1872.

Darwin, Charles. The Origin of Species. London: John Murray, 1859.

Duchenne de Boulogne, Guillaume-Benjamin. Le Mécanisme de la Physionomie Humaine. Paris: J.-B. Germer Baillière, 1862.

Ekman, Paul. “Universal Facial Expressions of Emotions,” California Mental Health Research Digest, 8(4), 1970, 151–158.

Kinsey, Cadence. „The Instagram artist who fooled thousands.” 7 March 2016, bbc.com, https://www.bbc.com/culture/article/20160307-the-instagram-artist-who-fooled-thousands (Megtekintés: 2024.12.12).

Salazar, Manuela. „A look into the picture-perfect fake life of Amalia Ulman’s Excellences and Perfections.” Excursions Journal, jan. 2020, https://excursions-journal.sussex.ac.uk/index.php/excursions/article/view/242 (Megtekintés: 2024.12.12).

Letöltések

Megjelent

2024-12-30

Folyóirat szám

Rovat

Tematikus

Hogyan kell idézni

Pál, G. (2024). A maszk a lélek tükre: Művészi reflexiók az arc és a maszk digitális szerepváltozására. ARTCADIA : A Rippl-Rónai Művészeti Intézet Lapja, 3(2), 47-54. https://doi.org/10.57021/artcadia.6972