Publishing developments at the beginning of learning to read

The scientific validity of children's books in relation to the needs of readers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33569/akk.2914

Keywords:

children's books, learning to read, needs of readers, publishing

Abstract

As the acquisition of written language is a means of learning about the world, the patterns of reading attitudes that are initially acquired and fixed also affect the daily practice of obtaining and receiving information. Initial experiences related to reading activities are decisive in the further processes of learning, acquiring knowledge and experiential reading. Following the first negative experiences of reading, the uncertainty of self-esteem and the difficulty of acquiring basic cultural and technical knowledge together hinder the development of reading skills and comprehension.
The aim of the research presented in the study is to explore the connections between reading research results and book publishing developments, within this, the examination of the methodological and formal solutions of books made for readers (children, their parents, teachers) living in the initial period of reading learning. In the framework of my research, I examined whether the results of reading research with a scientific background appear in the developments of children's book publishers. The market overview of children’s books is presented in relation to each stage of reading learning. The research results outline the common and weighted points between the Hungarian publishing concepts, the needs of the reader (parents) and the reading research results.

References

Adamikné Jászó Anna (2001): Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Budapest: Trezor.

Adamikné Jászó Anna (2006): Az olvasás múltja és jelene. Budapest: Trezor.

Crystal, David (1998): A nyelv enciklopédiája. Budapest: Osiris Kiadó.

Cs. Czachesz Erzsébet (1998): Olvasás és pedagógia. Szeged: Mozaik Oktatási Stúdió.

Csépe Valéria (2006): Az olvasó agy. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Csépe Valéria (2013): Olvasás, olvasási zavar és a fejlődő agy In memoriam Leo Blomert. Pszichológia, 33(1), 1–14. DOI: https://doi.org/10.1556/pszicho.33.2013.1.1

Eysenck, M. W. – Keane, M. T. (2003): Kognitív pszichológia. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Fazekasné Fenyvesi Margit (2006): Az akusztikus és a vizuális észlelés szerepe az olvasástanulásban. In Józsa Krisztián (szerk.) Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése. Budapest: Dinasztia Tankönyvkiadó. pp. 189–206.

Forgách Kinga 2017: Meglepően őszinte gyerekkönyvek. Magyar Hírlap, 2017. okt. 31. http://magyarhirlap.hu/cikk/80818/Meglepoen_oszinte_gyerekkonyvek [2022. 03. 28.]

Gósy Mária (1999): Pszicholingvisztika. Budapest: Corvina Kiadó.

Gósy Mária (2000): A hallástól a tanulásig. Budapest: Nikol.

Herczeg-Szép Szilvia (2016): Érdemes kockázatot vállalni. Körinterjú Gyermekkönyvkiadók Szerkesztőivel. In. Alföld, 57(9). 34–46. http://kulter.hu/alfold/2016/alfold_201609.pdf [2022. 03. 28.]

Hódi Ágnes – B. Németh Mária – Korom Erzsébet –Tóth Edit (2015): A Máté-effektus. A gyengén és jól olvasó tanulók jellemzése a tanulás környezeti és affektív jellemzői mentén. Iskolakultúra, 25(4), 18–30. DOI: https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2015.4.18

Huey, E. B. (1908): The psychology and pedagogy os reading. Technical report. New York: Macmillan Company.

Janurik Márta (2008): A zenei képességek szerepe az olvasás elsajátításában. Magyar Pedagógia, 108(4), 289–317.

Józsa Krisztián (2002): Az elsajátítási motiváció pedagógiai jelentősége. Magyar Pedagógia, 102(1), 79–104.

Józsa Krisztián – Steklács János (2012): Az olvasás tanításának tartalmi és tantervi szempontjai. In: Csapó Benő – Csépe Valéria (szerk.): Tartalmi keretek az olvasás diagnosztikus értékeléséhez. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, pp. 138–188.

Kassai Ilona (1998): A beszédhanghallás szerepe a kommunikációban, Beszédgyógyítás, 7(2), 6–14.

Kassai Ilona (szerk.) (1999): Szótagfogalom-szótagrealizációk. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet.

Kertesi Gábor – Kézdi Gábor (2012): A roma és nem roma tanulók teszteredményei közti különbségekről és e különbségek okairól. Közgazdasági Szemle, 59(7–8), 798–853.

Langacker, Ronald W. (1987): Foundations of Cognitive Grammar. Volume I. Theoretical Prerequisites. Stanford. California: Stanford University Press.

Lengyel Zsolt (1999): Nyelvelsajátítási és nyelvtanulási formák. Veszprém: Veszprémi Egyetemi Kiadó.

Lőrik József (2006): A gyermeki fonológiai tudatosság megismeréséről. Beszédgyógyítás, 17(2), 32–60.

McClelland, James L. – Rumelhart, David E. (1981): An interactive activation model of context effects in letter perception: part 1. An account of basic findings. In Psychological Review. 88(5), 375–407. DOI: https://doi.org/10.1016/b978-1-4832-1446-7.50048-0

Nagy József (2000): XXI. század és nevelés. Budapest: Osiris Kiadó.

Nagy József (2004): A szóolvasó készség fejlődésének kritériumorientált diagnosztikus feltérképezése. Magyar Pedagógia, 104(3), 123–142.

Pap-Szigeti Róbert – Zentai Gabriella – Józsa Krisztián (2006): A szövegfeldolgozó képességfejlesztés módszerei. In Józsa Krisztián (szerk.): Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése. Budapest: Dinasztia Tankönyvkiadó. pp. 235–258.

Pléh Csaba (2013): A lélek és a nyelv. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Réger Zita (2002): Utak a nyelvhez. Nyelvi szocializáció – nyelvi hátrány. Budapest: Soros Alapítvány és MTA Nyelvtudományi Intézet.

Simon Krisztina: Kamishibai, avagy a papírszínház újra meghódítja a világot. In Studia Litteraria. 2019. 58.sz.1-2., Debrecen. https://ojs.lib.unideb.hu/studia/article/view/4280

Steklács János (2014): A szemmozgás vizsgálatának lehetőségei az olvasás és a vizuális információfeldolgozás képességének a megismerésében. Anyanyelv-pedagógia, (3), 1–12.

Szenczi Beáta (2010): Olvasási motivációk. Magyar Pedagógia, 110(2), 119–147.

Tóth László (2002): Az olvasás pszichológiai alapjai. Debrecen: Pedellus Tankönyvkiadó.

Szűcs Antal Mór (2019): A fonológiai tudatosság fejlesztése a Mesezene élménypedagógiai módszerével. In Bóna Judit – Horváth Viktória (2019): Az anyanyelv elsajátítása hároméves kor után. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.

Elektronikus források

https://www.helikon.ro/minden-kudarc-a-mi-tanulopenzunk-interju-sarkozy-bencevel-a-libri-kiadoi-csoport-kiadasi-igazgatojaval/ (2022.03.04.)

http://www.konyv7.hu/magyar/menupontok/felso-menusor/folyoirat/regi-uj-hurokat-pendit-a-lira--kolosi-beata-a-cegrol-az-olvasasrol-es-az-anyasagrol (2022.03.04.)

https://olvasovanevels.gportal.hu (2022.03.04.)

https://hogyanmondjamelneked.hu/mese/2018/01/23/papirszinhaz-a-hetkoznapi-varazslat (2022.03.04.)

https://napicomx.blog.hu/2012/08/08/a_kepregenyek_korszakai?layout=1%3Fdesktop (2022.03.04.)

https://www.szalaykonyvek.hu/Szotagolos-mesek (2022.03.04.)

http://gyermekkonyvtar.ekmk.hu/images/m%C3%A1r_tudok_olvasni.jpg (2022.03.04.)

https://mora.hu/konyv/beturol-beture-6-olvasas-es-irasfejleszto-feladatok/ (2022.03.04.)

https://mora.hu/sorozat/rem-jo-konyvek (2022.03.04.)

https://mora.hu/sorozat/mar-tudok-olvasni (2022.03.04.)

https://www.pagony.hu/most-en-olvasok (2022.03.04.)

https://www.pagony.hu/konyvek-nagyon-kezdo-olvasoknak (2022.03.04.)

https://mormotakiado.hu/mar-egyedul-olvasok-sorozat/ (2022.03.04.)

http://kiadok.lira.hu/kiado/manokonyvek/index.php?action=list&mode=t&t=150 (2022.03.04.)

https://www.manokonyvek.hu/ (2022.03.04.)

https://www.libri.hu/sorozatok/?s_id=14410 (2022.03.04.)

http://www.gyermekirodalom.hu/wp-content/uploads/2014/08/teslof.jpg (2022.03.04.)

https://foxbooks.hu/2018/08/30/konyvek-kezdo-olvasoknak/ (2022.03.04.)

http://minimatine.hu/ezeket-a-konyveket-add-a-kezdo-olvaso-kezebe-konyvfesztival-ujdonsagok-konyvek-kisiskolasoknak/ (2022.03.04.)

https://moly.hu/sorozatok/mar-egyedul-olvasok (2022.03.04.)

https://egigerokonyvek.blog.hu/2018/12/10/milyen_konyvet_adjunk_a_kezdo_olvasok_kezebe (2022.03.04.)

https://www.prae.hu/article/11329-a-kepek-hatekony-olvasasa-letkerdes/ (2022.03.04)

Published

2022-12-18

Issue

Section

Reading research

How to Cite

Publishing developments at the beginning of learning to read: The scientific validity of children’s books in relation to the needs of readers. (2022). MEDIATON OF HUNGARIAN LANGUAGE CULTURE | ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS, 5(2), 97-119. https://doi.org/10.33569/akk.2914