The characteristics of grape and wine production and consumption in Hungary
DOI:
https://doi.org/10.33032/acr.4751Keywords:
wine, influencing factors, wine productionAbstract
The aim of this research is to provide an insight into the historical importance of grapes and wine, their impact on health, changes in wine consumption factors and their significance. Our research examines the evolution of grape and wine production in the world, the European Union and Hungary in recent decades, in the shadow of global warming, an ageing society and economic shocks. The consumption of wine as an alcoholic beverage goes back thousands of years and has a long history at international and national level. Hungary's unique and traditional wine production could also be a benchmark at international level, thanks to its famous wines, its wine regions with a long history and its uniqueness. The study uses Hungarian and international literature and secondary research databases to illustrate the evolution of international, domestic wine and grape production, consumption patterns and the current commercial situation, which, due to economic and other drastic changes, show a divergence from the past in both wine and grape production, both at domestic and international level.
References
Ábel, I. – Hegedűsné B. N. (2017): Szőlőtermelő gazdaságok jövedelmezőségének vizsgálata. Borászati füzetek, pp. 29–33.
Ábel, T. – Blázovics A. – Wimmer A. – Bekő G. – Gaál B. – Blazics B. – Lengyel G. (2012): Pintes fehérbor hatása az anyagcsere-paraméterekre metabolikus szindrómás betegekben= Effect of Pintes White Wine on Metabolic Parameters in Patients with Metabolic Syndrome. Orvosi Hetilap, 153. kötet 22. szám pp. 861–865.
Agnoli, L. – Outreville, J.F. (2021): ‘Wine Consumption and Culture: A Cross-Country Analysis’, Applied Economic Perspectives and Policy, 43(3), pp. 1101–1124. https://doi.org/10.1002/aepp.13097
Anderson, K. – Pinilla, V. (2022): Wine's belated globalization, 1845–2025. Applied Economic Perspectives and Policy, 44(2), pp.742–765. https://doi.org/10.1002/aepp.13174
Bazsik, I. – Koncz, G. (2021): Borfogyasztói és borturisztikai felmérés Monoron. Studia Mundi- Economica, 8(3), 3–15. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2021.08.03.0315
Bene, Zs. (2019): Az egészségtudatos fogyasztói magatartás megjelenése a borfogyasztási trendekben Magyarországon In: Turizmus Szálloda Vendéglátás. Eger, Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. pp. 7–15.
Bikfalvi K. (1885): XXI. Az alkohol, sör, bor, borszéki víz, fekete kávé, dohány, konyhasó és timsó hatása az emésztésre. Közlemények a kolozsvári tudományegyetem élet- és szövettani intézetéből. pp. 131–138.
Bousquet, J. (2023): Marketing Challenges and Trends Influencing Wine Producers and Consumers. Journal of Business and Management Studies, 5(3), 155–160. https://doi.org/10.32996/jbms.2023.5.3.16
Brazsil, D. (2009): „A bortermelés struktúrájának váltakozásai”. Gazdálkodás, 53. évfolyam, 4. szám, pp. 12–16.
Burro, R. – Branchini, E. – Capitani, E. – Barnaba, V. – Fermani, A. – Paradis, C. – Bianchi, I. (2023): Is there an association between consumers’ personality traits and the sensory characteristics they look for in wine?. Food Quality and Preference, 105, 104767. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2022.104767
Csupor, D. – Szendrei K. (2006): A szőlő, a bor és az alkohol II. rész. FITOTERÁPIA kötet, pp. 54–57.
Dövényi, Z., (2012): A Kárpát-medence földrajza. Budapest, Akadémiai Kiadó.
Droulia, F. – Charalampopoulos, I. (2022): A review on the observed climate change in Europe and its impacts on viticulture. Atmosphere, 13(5), p.837. https://doi.org/10.3390/atmos13050837
Dunay, A. – Fődi A. – Almádi B. – Vinogradov Sz., (2021): ‘A kínai gombatermesztés és kereskedelem főbb sajátosságai’, Gazdálkodás: 65: 1 pp. 38–51 Scientific Journal on Agricultural Economics. https://doi.org/10.22004/ag.econ.309542
Eperjesi I. (2010): Borászati technológia, Mezőgazda Kiadó
Feketéné Benkó K. – Remenyik B. – Szabó L. (2022): VINOTERÁPIA – Mint (egészség) turisztikai irányzat, V. Zalaegerszegi Egészségturizmus Konferencia kötet, pp. 76–85.
Győrffy Z. (2017): A magyar bor jövőképe. Oktatás, oktatás és oktatás. Beszélgetés Horkay Andrással Borászati füzetek. 2017 5.kötet 2–4 p.
Hajdu I. (2004): Bormarketing, Budapest, Mezőgazda Kiadó, 208. p.
Hámornyik, B. (2016): A bor és a borozás termékélményként. Izsó L., Becker Gy. (szerk.): Termékélmény. Kiadó: Akadémiai Kiadó, Online megjelenés éve: 2016, ISBN: 978 963 059 779 1, https://doi.org/10.1556/9789630597791 ; https://mersz.hu/dokumentum/dj155t__44 ,Sorozat: Marketing szakkönyvtár, ISSN: 2939-6115
Harsányi , D. – Szántó, S. – Totth, G. (2014): A hazai borászatok marketingorientációja. Letöltve 2023.02.12. http://publikaciotar.uni-bge.hu/304/1/Hars%C3%A1nyi-Sz%C3%A1nt%C3%B3-Totth.pdf
Harsányi D. – Vámosi K.Z. – Hlédik E. (2023): ‘Az egyes generációk borfogyasztási szokásainak vizsgálata Magyarországon’, Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 54(7–8), pp. 44–57. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.07-08.04.
Herczog T. (2015): Szőlőtermesztés és bortermelés, kereskedelem és fogyasztás a világon. KSH: Gazdaság és Társadalom. 2015. I-II. negyedév. Budapest: Központi Statisztikai Hivatal. pp. 62–70
Imhoff A. – Plamper I. – Maier S. –Trischler G. – Koenig W. (2009): Effect of Drinking on Adiponectin. Diabetes Care, 32(6)11011103. https://doi.org/10.2337/dc08-1723
Khademi-Vidra, A. (2014a): Consumer habits from the perspective of the global economic crisis in east-central europe. Central European Regional Policy And Human Geography, 4(1), pp. 39–49.
Khademi-Vidra, A. (2014b): „Third places”: social-cultural aspects of the leisure places. In: Zsolt, Radics; János, Pénzes (szerk.) Enhancing competitiveness of V4 historic cities to develop tourism: Spatial-economic cohesion and competitiveness in the context of tourism. Debrecen, Magyarország : Didakt (2014) 220 p. pp. 114–127., 14 p.
Kovács Kiss Gy. (2011): Kolozsvári szőlők és borok a fejedelemség korában. Korunk Kiadvány, 22. évfolyam 3. szám, pp. 82–88.
Lehota J. – Fehér I. (2007): Borexport-marketing - Nemzetközi borkereskedelem és marketing. Gödöllő, 116, 197–198, 212. p.
Lóczy D. – Szalai L. (1995): Korszerűsített termőhelyminősítés és agroökológiai körzetesítés földrajzi információs rendszer felhasználásával. Földrajzi Értesítő XLIV. évf. 1995. 1–2. füzet, pp. 23–37.
Loose S. – Nelgen S. (2021): State Of The German And International Wine Markets. German Journal of Agricultural Economics 70.5, pp. 87–102. https://doi.org/10.30430/70.2021.5.87-102
Luchsinger J.A. – Tang M.X. – Siddiqui M. – Shea S. – Mayeux R. (2004): Alcohol intake and risk of dementia. Journal of the American Geriatrics Society, 52(4), pp.540–546, https://doi.org/10.1111/j.1532-5415.2004.52159.x. PMID: 15066068.
Matos, R.S. (2012): Resveratrol causes antiatherogenic effects in an animal model of atherosclerosis. Arquivos brasileiros de cardiologia, 98, pp.136–142
Rebelo, J. – Compés, R. – Faria, S. – Gonçalves, T. – Pinilla, V. – Simón-Elorz, K. (2021): Covid-19 lockdown and wine consumption frequency in Portugal and Spain. Spanish journal of agricultural research, 19(2), pp.e0105R-e0105R. https://doi.org/10.5424/sjar/2021192R-17697
Ruggeri, G. – Mazzocchi, C. – Corsi, S. – Ranzenigo, B. (2022): No More Glass Bottles? Canned Wine and Italian Consumers. Foods, 11(8), 0113. https://doi.org/10.3390/foods11081106
Sárkány P. (2011): Szőlőmagban az egészség. Vegyészek a borról különszám. Magyar Kémikusok Lapja pp. 365–368
Slezák Bartos ZS. – Máté A. – Guld Zs. (2021): Fiatalok borismereti attitűdje és az ismeretszerzés akadálymentes gyakorlata a Garay Élménypincében. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 6. évfolyam 1. szám. pp. 56–76
Swanson GR. – Tieu V. – Shaikh M. – Forsyth C. – Keshavarzian A. (2011): Is moderate red wine consumption safe in inactive inflammatory bowel disease? Digestion. 2011;84(3):238–44. https://doi.org/10.1159/000329403. Epub 2011 Aug 26. PMID: 21876358; PMCID: PMC3180655.
Szakály Z. (2017): Élelmiszer-marketing Akadémiai Kiadó, ISBN: 978 963 454 025 0
Szántó J. – Madácsi K. – Kata D. – Ferenci T. – Rutka M. – Bálint A. – Farkas K. (2021): Advances in the optimization of therapeutic drug monitoring using serum, tissue and faecal anti-tumour necrosis factor concentration in patients with inflammatory bowel disease treated with TNF-α antagonists. in: Expert Opinion on Biological Therapy, 21(4), pp. 539–548.
Szolnoki G. – Bail S. – Tafel M. – Fehér Á. – Veith C. (2022): A Cross-Cultural Comparison of New Implemented Sustainable Wine Tourism Strategies during the COVID-19 Crisis. Sustainability, 14, 4688.
Tessényi, J. – Katona, N. I. (2023): A hazai bormarketing stratégiai dimenziói. Gazdálkodás, 67 (3). pp. 212–225. ISSN 0046-5518. https://doi.org/10.53079/GAZDALKODAS.67.3.t.pp_212-225
Totth G. – Szolnoki G. (2019): A magyarországi borfogyasztói szokások és a borpiac elemzése. Gazdálkodás, 63. évfolyam 1. szám pp. 22–39. http://dx.doi.org/10.22004/ag.econ.284793
Totth G. – Vámosi K. Z. D. (2021): A csökkentett alkoholtartalmú és alkoholmentesített borok fogyasztói megítélése és perspektívái (Magyarországon), Táplálkozásmarketing 8. évfolyam 2. szám, pp. 3–20. https://doi.org/10.20494/TM/8/2/1
Trestyánszki T. (2003): A magyar szőlő- és borágazat értékelése és lehetőségei az EU-csatlakozás tükrében, különös tekintettel a marketing szerepére. BGE, Külkereskedelmi Kar.
Truelsen T. – Thudium D, Grønbaek M. (2002): Amount and type of alcohol and risk of dementia: the Copenhagen City Heart Study. Neurology. https://doi.org/10.1212/01.wnl.0000031421.50369.e7
Várhelyi T. (2013): Borturizmus, Eger, EKF Líceum Kiadó, pp. 11–34
Internetes források:
Agrárgazdasági Kutató Intézet (2011) A fontosabb termékpályák 2010. évi piaci folyamatai Letöltés dátuma: 2023.10.23. forrás: http://repo.aki.gov.hu/373/1/ai_2011_01.pdf
Agárgazdasági és Kutató Intézet (2023): Agrárpiaci jelentések Zöldség, Gyümölcs és Bor XXVII. évfolyam • 5. szám Letöltés dátuma: 2023.10.23. forrás: https://www.aki.gov.hu/termek/agrarpiaci-jelentesek-zoldseg-gyumolcs-es-bor-363/
European Parliament (EP) (2023): The EU wine sector Letöltés ideje: 2023.11.05.
forrás: URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2023/751399/EPRS_BRI(2023)751399_EN.pdf
Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) (2016): A magyarországi szőlő-bor ágazat stratégiája Letöltés dátuma: 2023.10.27. forrás: URL:https://hnt.hu/wp-content/uloads/2016/12/strat%C3%A9gia-v%C3%A9gleges.pdf
Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) (2017: Borfogyasztási trendek Magyarországon Letöltés dátuma: 2023.10.23. forrás: URL: https://www.hnt.hu/piackutatas-borfogyasztasi-trendek-magyarorszagon
Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) (2020): Elindult a Wines of Hungary – Personally, a magyar bor hivatalos közösségi média oldala Letöltés dátuma: 2023.10.28. forrás: URL: https://www.hnt.hu/elindult-a-wines-of-hungary-personally-a-magyar-bor-hivatalos-kozossegi-media-oldala/
Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) (2023): Borfogyasztási trendek Magyarországon, Budapest Letöltés dátuma: 2023.10.23. forrás: URL: https://www.hnt.hu/piackutatas-borfogyasztasi-trendek-magyarorszagon-2
https://www.hnt.hu/rokusfalvy-pal-kormanybiztos-elso-egy-eve/
KSH (2020): Letöltés ideje: 2023.07.11. URL:https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/szoloultetvenyek/2020/index.html
https://www.ksh.hu/stadat_files/mez/hu/mez0058.html Letöltés dátuma: 2023.07.25.
https://www.ksh.hu/stadat_files/mez/hu/mez0026.html Letöltés dátuma: 2023.07.25.
https://www.ksh.hu/stadat_files/mez/hu/mez0085.html Letöltés dátuma: 2023.07.25.
KSH (2023a): Letöltés ideje: 2023.08.21. forrás: URL: https://www.ksh.hu/stadat_files/ara/hu/ara0019.html
oiv.int: State of the world vine and wine sector (2022): Letöltés ideje: 2023.09.06. forrás: URL: https://www.oiv.int/sites/defult/fles/docments/OIV_State_of_the_world_Vine_and_Wine_sector_in_2022_2.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Monori Lili Etelka, Turza Brigitta Hajnalka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.