Új termék elfogadásának determinisztikus és sztochasztikus modelljei

Szerzők

  • Orova Lászlóné Szent István Egyetem GK Informatika Tanszék, 2100 Gödöllő, Páter K. u 1.
  • Komáromi András Budapesti Corvinus Egyetem, 1093 Budapest IX., Fővám tér 8.

Kulcsszavak:

Új termék elterjedése, Bass modell, ARMA

Absztrakt

A piac szereplői újabb és újabb termékek kifejlesztésével tudják versenyképességüket megőrizni. A gyártó cégeknek termelési stratégiájuk, a forgalmazóknak pedig választékpolitikájuk kialakításában nagy segítséget nyújt, ha megalapozott módon becsülhetik meg, mekkora keresletre számíthatnak, és hogy ez időben hogyan alakul. A viszonylag hosszú távú előrejelzés determinisztikus matematikai modell segítségével kísérelhető meg, mely elsősorban a gyártásnak nyújthat támpontot, forgalmazás szempontjából azonban előtérbe kerülhet a váratlan, véletlenszerű események hatása is, melyekre a rövidtávú előrejelzést lehetővé tevő sztochasztikus matematikai modell alkalmazható. Dolgozatunkban a modellek rövid összefoglalása után egy élelmiszeripari példát elemezünk. Havi vállalati adatokat tartalmazó idősorokat dolgoztunk fel, melynek során új ízesítésű alkoholos ital értékesítésének időbeni alakulásával kapcsolatos vizsgálatokat folytattunk. A vizsgálatok során felhasználtuk az új termékek bevezetésére széles körben alkalmazott determinisztikus, diffúziós Bass modellt, valamint a (főleg árfolyamok, tőzsdei papírok erősen ingadozó idősorainak rövidtávú modellezésében alkalmazott) sztochasztikus modellt, mellyel az új termék bevezetését AutóRegreszív és MozgóÁtlagolású (ARMA) folyamatként kezeltük.

Információk a szerzőről

  • Orova Lászlóné, Szent István Egyetem GK Informatika Tanszék, 2100 Gödöllő, Páter K. u 1.

    levelezőszerző
    orova.laszlone@gek.szie.hu

Hivatkozások

Bass, F. (1969). A New Product Growth Model for Consumer Durables Management Science, 15(5), 215–227. https://doi.org/10.1287/mnsc.15.5.215

Heeler, R. M., Hustad, T. P. (1980). Problems in Predicting New Product Growth for Consumer Durables, Management Science, 26(10), https://doi.org/10.1287/mnsc.26.10.1007

Láng S., Letenyei L., Siklós V. (2003). Információs technológia és helyi társadalom. Budapest, BKÁE, II. kötet 5–28. http://www.socialnetwork.hu

Lilien, G. L., Blute, M. (1999). Diffusion Models: Managerical Application and Software, ISBM Report 7–1999, Institute for the Study of Business Markets, 7.

Mahajan, V., Müller, E. (1979). Innovation Diffusion and New Product Growth Models In: Marketing, Journal of Marketing, 233–247.

Ramanathan, R. (2002). Introductory Econometrics with Application, Panem Könyvkiadó : Budapest, 531–541.

Rogers, E. (1995). Diffusion of Innovations Fourth Udition, The Free Press, New York, 263–268.

Schumpeter, J. (1987). Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung, Berlin, Drucker & Humblot.

Shun-Chien Niu (2002). A stochastic Formulation of the Bass Model of New-Product Diffusion, In: Mathematical Problems in Engineering, 8(3), 249–263. https://doi.org/10.1080/10241230215285

Valente, T. (1995). Network Models of the Diffusion of Innovations. New Jersey : Hampton Press

Letöltések

Megjelent

2006-02-15

Hogyan kell idézni

Orova, L., & Komáromi, A. (2006). Új termék elfogadásának determinisztikus és sztochasztikus modelljei. Acta Agraria Kaposváriensis, 10(1), 103-111. https://journal.uni-mate.hu/index.php/aak/article/view/1763

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei