Új termék elfogadásának determinisztikus és sztochasztikus modelljei
Kulcsszavak:
Új termék elterjedése, Bass modell, ARMAAbsztrakt
A piac szereplői újabb és újabb termékek kifejlesztésével tudják versenyképességüket megőrizni. A gyártó cégeknek termelési stratégiájuk, a forgalmazóknak pedig választékpolitikájuk kialakításában nagy segítséget nyújt, ha megalapozott módon becsülhetik meg, mekkora keresletre számíthatnak, és hogy ez időben hogyan alakul. A viszonylag hosszú távú előrejelzés determinisztikus matematikai modell segítségével kísérelhető meg, mely elsősorban a gyártásnak nyújthat támpontot, forgalmazás szempontjából azonban előtérbe kerülhet a váratlan, véletlenszerű események hatása is, melyekre a rövidtávú előrejelzést lehetővé tevő sztochasztikus matematikai modell alkalmazható. Dolgozatunkban a modellek rövid összefoglalása után egy élelmiszeripari példát elemezünk. Havi vállalati adatokat tartalmazó idősorokat dolgoztunk fel, melynek során új ízesítésű alkoholos ital értékesítésének időbeni alakulásával kapcsolatos vizsgálatokat folytattunk. A vizsgálatok során felhasználtuk az új termékek bevezetésére széles körben alkalmazott determinisztikus, diffúziós Bass modellt, valamint a (főleg árfolyamok, tőzsdei papírok erősen ingadozó idősorainak rövidtávú modellezésében alkalmazott) sztochasztikus modellt, mellyel az új termék bevezetését AutóRegreszív és MozgóÁtlagolású (ARMA) folyamatként kezeltük.