Új termék elfogadásának determinisztikus és sztochasztikus modelljei
Kulcsszavak:
Új termék elterjedése, Bass modell, ARMAAbsztrakt
A piac szereplői újabb és újabb termékek kifejlesztésével tudják versenyképességüket megőrizni. A gyártó cégeknek termelési stratégiájuk, a forgalmazóknak pedig választékpolitikájuk kialakításában nagy segítséget nyújt, ha megalapozott módon becsülhetik meg, mekkora keresletre számíthatnak, és hogy ez időben hogyan alakul. A viszonylag hosszú távú előrejelzés determinisztikus matematikai modell segítségével kísérelhető meg, mely elsősorban a gyártásnak nyújthat támpontot, forgalmazás szempontjából azonban előtérbe kerülhet a váratlan, véletlenszerű események hatása is, melyekre a rövidtávú előrejelzést lehetővé tevő sztochasztikus matematikai modell alkalmazható. Dolgozatunkban a modellek rövid összefoglalása után egy élelmiszeripari példát elemezünk. Havi vállalati adatokat tartalmazó idősorokat dolgoztunk fel, melynek során új ízesítésű alkoholos ital értékesítésének időbeni alakulásával kapcsolatos vizsgálatokat folytattunk. A vizsgálatok során felhasználtuk az új termékek bevezetésére széles körben alkalmazott determinisztikus, diffúziós Bass modellt, valamint a (főleg árfolyamok, tőzsdei papírok erősen ingadozó idősorainak rövidtávú modellezésében alkalmazott) sztochasztikus modellt, mellyel az új termék bevezetését AutóRegreszív és MozgóÁtlagolású (ARMA) folyamatként kezeltük.
Hivatkozások
Bass, F. (1969). A New Product Growth Model for Consumer Durables Management Science, 15(5), 215–227. https://doi.org/10.1287/mnsc.15.5.215
Heeler, R. M., Hustad, T. P. (1980). Problems in Predicting New Product Growth for Consumer Durables, Management Science, 26(10), https://doi.org/10.1287/mnsc.26.10.1007
Láng S., Letenyei L., Siklós V. (2003). Információs technológia és helyi társadalom. Budapest, BKÁE, II. kötet 5–28. http://www.socialnetwork.hu
Lilien, G. L., Blute, M. (1999). Diffusion Models: Managerical Application and Software, ISBM Report 7–1999, Institute for the Study of Business Markets, 7.
Mahajan, V., Müller, E. (1979). Innovation Diffusion and New Product Growth Models In: Marketing, Journal of Marketing, 233–247.
Ramanathan, R. (2002). Introductory Econometrics with Application, Panem Könyvkiadó : Budapest, 531–541.
Rogers, E. (1995). Diffusion of Innovations Fourth Udition, The Free Press, New York, 263–268.
Schumpeter, J. (1987). Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung, Berlin, Drucker & Humblot.
Shun-Chien Niu (2002). A stochastic Formulation of the Bass Model of New-Product Diffusion, In: Mathematical Problems in Engineering, 8(3), 249–263. https://doi.org/10.1080/10241230215285
Valente, T. (1995). Network Models of the Diffusion of Innovations. New Jersey : Hampton Press
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2006 Orova Lászlóné, Komáromi András

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
