Kutatói feladat adatgyűjtésének internetes támogatása
Kulcsszavak:
adatgyűjtés, kérdőív, Internet, WEB-programozásAbsztrakt
A kutatói munka fontos része minden szakterületen az adatgyűjtés. Műszaki kutatásoknál a műszereken mért értékeket a további hibaforrás elkerülése és az emberi adatrögzítés kiküszöbölése érdekében rögtön digitálisan tárolják további feldolgozás céljából. Más szakterületeken, mint pl. a marketing piackutatás, az adatgyűjtést mérőeszközök nem segítik, a személyes vélemények gyűjtésére az Internet széleskörű elterjedése biztosít új lehetőséget. Kutatási munkám a hazai új termékek elterjedésének vizsgálata, mely a piac szereplőinek megszólítása nélkül elképzelhetetlen. Az adatgyűjtés megkönnyítése érdekében e-mailes és WEB alapú kérdőíves megkérdezéseket folytattam. E munkám célja ezen adatgyűjtési módok tapasztalatainak bemutatása és összehasonlítása a nemzetközi szakirodalom eredményivel. Az e-mailes kérdőív gyorsan nyújtott pontos adatokat. Az elágazásokat tartalmazó WEB-es adatgyűjtés megkönnyítette a válaszadást és az adatrögzítést, valamint lehetővé tette a kitöltési folyamat vizsgálatát. A kíváncsiak, ill. a valamilyen szinten válaszoló kilépők aránya eltérést mutat Bosnjak tapasztalatától. Elsősorban városlakók töltötték ki a kérdőíveket és a gondosságra a valamilyen szintű személyes kapcsolat előnyösnek bizonyult.
Hivatkozások
Bass, F. (1969). A New Product Growth Model for Consumer Durables. Management Science, 15(5), 215–227. https://doi.org/10.1287/mnsc.15.5.215
Bosnjak, M., Tuten, T. L. (2001). Classifying Response Behaviors in Web-based Surveys. Journal of Computer-Mediated Communication, 6(3). https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2001.tb00124.x
Dillman, D. A., Tortora, R. D., Conradt, J., Bowker D. (1998). Influence of plan vs. fancy design on response rates of Web surveys. Presented at Joint Statistical Meetings, Dallas, Texas. August 1998. Retrieved December 2., 2002.
Harris, C. (1997). Developing online market research methods and tools, Paper presented to ESOMAR Worldwide Internet seminar. Lisabon, July 1997.
Mahajan, V., Muller, E., Wind, Y. (2000). New Product Diffusion Models. Springer
Rogers, E.M. (2003). Diffusion of Innovations Fourth Edition. The Free Press : New York, 45–48.
Roster, C. A., Rogers, R. D., Albaum, G., Klein, D. (2004). A comparison of response characteristics from web and telephone surveys. International Journal of Market Research, 46(3), 359–373. https://doi.org/10.1177/147078530404600301
Smee, A., Brennan, M. (2000). Electronic Surveys: A Comparison of E-mail, Web and Mail. Australian and New Zealand Marketing Academy, Visionary Marketing for the 21st Century 1201–1204.
Terhanian, G. (2005). The Future of Online Research. Social Research Association and the ESRC Research Methods Programme, 3. Nov. 2005. London
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2006 Orova Lászlóné

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
