Lakossági termékvásárlási modellek és viselkedési hitelpontozó kártyák fejlesztése makrogazdasági peremfeltételekkel

Szerzők

  • Szücs Imre Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola, 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.
  • Pitlik László Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Gazdaságelemzési és Módszertani Intézet, 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.

Kulcsszavak:

inkonzisztens jövőkép, adatbányászat, Basel II, CRM, hasonlóságelemzés

Absztrakt

A bankszektor szereplői közti kiélezett versenyben egyre nagyobb jelentőséggel bír a növekedési lehetőségek pontosabb előrejelzése, és az így felismert lehetőségek hatékonyabb kiaknázása. Ennek kapcsán a döntések kockázati tényezőit fel kell tárni és a portfolió átalakulásával beáramló kockázat mértékére becslést kell tenni. Ezeket a célokat szolgálja egyfelől az analitikus CRM tevékenység során előállított termék-affinitási modellek építése, másfelől a hitelpontozó kártyák (score card) kialakítása és végső soron az új bázeli tőkeegyezmény (Basel II) által is elvárt PD, LGD modellek fejlesztése. A lakossági portfolió modellezése során a gyakorlatban leginkább a felügyelt tanulás adatbányászati módszereit alkalmazzák, melynek egyik alaphipotézise, hogy a múltban tapasztalt viselkedési mintázatok jellemzik a jelen ügyfeleinek viselkedését is. Ennek következtében nem vesszük figyelembe az időközben jelentős átalakuláson keresztülment körülményeket, mint a lakosság viszonya a gazdasági környezethez, ill. a hitelfelvételi eljárások egyszerűsödése vagy a hiteltermékek értékesítését szolgáló marketingtevékenység hatása. Az így előállított modellek, a makrogazdasági mutatókból levezethetőtől eltérő becslést adnak a portfolió alakulására (vö. inkonzisztens jövőkép).A tanulmány arra keresi a választ, van-e kapcsolat a lakossági hiteltermékek állományának alakulása, illetve a portfolió minőségének jellemzői és a fogyasztói bizalmi index között. Miként lehet felhasználni a bizalmi indexet a termék-affinitási modellek és a hitelpontozó kártyák fejlesztésében? Továbbá milyen egyéb, a konzisztens modellezést támogató jellemzőket (pl. hasonlóságelemzés) tudunk bevonni a modellezési eljárásba, a mindennapi operatív döntéstámogatás és a stratégiai tervezés (vö. jövőkutatás) támogatása érdekében.

Információk a szerzőről

  • Szücs Imre, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola, 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.

    levelezőszerző
    icsusz@gmail.com

Hivatkozások

Basel Comittee on Banking Supervision (2004). Basel II: International Convergence of Capital Measurement and Capital Standards: a Revised Framework.

Basel Comittee on Banking Supervision (2005). Studies on Validation of Internal Rating Systems.

Engelmann, B., Hayden, E., Tasche, D. (2003). Testing rating accuracy. https://www.risk.net

GKI (2007). Változatlan várakozások. http://www.gki.hu/index.php?id=33&lang=hu

Sobehart, J., Keenan, S., Stein, R. (2000). Validation methodologies for default risk models. Credit, 51–56.

Pitlik L. (2006). Objektivitás és automatizáció a jövőkutatásban. OTKA T049013

Pitlik, L., Pető, L., Pásztor, M., Popovics, A., Bunkóczi, L., Szücs, I. (2005). Consistency controlled future generating models. EFITA, Vila Real, Portugal.

Sobehart, J., Keenan, S. (2001). Measuring default accurately, Risk, S31–S33, 2001. marc.

Szücs, I. (2007). Data mining based model aggregation. Gazdálkodás 19. különkiadás, 51. 219–227.

Letöltések

Megjelent

2007-07-15

Hogyan kell idézni

Szücs, I., & Pitlik, L. (2007). Lakossági termékvásárlási modellek és viselkedési hitelpontozó kártyák fejlesztése makrogazdasági peremfeltételekkel. Acta Agraria Kaposváriensis, 11(2), 153-163. https://journal.uni-mate.hu/index.php/aak/article/view/1875

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei