Musical Communication Levels and Music-Related Background of First-Year Teacher Education Students
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2025.1.51-70Keywords:
musical ability, musical education, teacher trainingAbstract
The study explores the basic musical competencies of first-year students in teacher education, focusing on the development of musical communication and its relation to prior instrumental learning, choir experience, and musical attitudes. In the data collection (N = 155), students of kindergarten teaching, early childhood education and primary school teaching programs participated. Using items adapted from Erős (1993) test, students reached an average score of 67%, corresponding to an emerging ability level. A moderate positive correlation was found between previous instrumental training, choral participation, and the level of musical communication. Students perceived musical creativity and auditory skills as the most essential professional abilities, while choir singing was seen as less relevant. The results highlight heterogeneous musical backgrounds and the need for targeted skill development among teacher trainees. The paper suggests implementing differentiated training modules and experience-based collective music activities to strengthen musical competence in teacher education.
References
Asztalos, K. (2019). A zenei észlelés területei és főbb modelljei. Parlando: Zenepedagógiai Folyóirat, 61(4), 1–20. https://www.parlando.hu/2019/2019-4/Asztalos_Kata.pdf
Augustine, C., Wong, H. Y., & Wong, C. (2016). Music teaching readiness among non-specialised music teachers in government preschools. Malaysian Music Journal, 5(2), 54–69. https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/MJM/article/download/821/557
Dombi Józsefné Kemény, E. (1980). A zenei képesség mérése, és fejlesztésének lehetősége. [PhD értekezés], József Attila Tudományegyetem. https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/3610/
Dombiné Kemény, E. (1992). A zenei képességeket vizsgáló standard tesztek bemutatása, összehasonlítása és hazai alkalmazásának tapasztalatai. In E. Czeizel & A. Batta (Eds.), A zenei tehetség gyökerei (pp. 207– 248). Mahler Marcell Alapítvány - Arktisz Kiadó
Buren, V., Müllensiefen, D., Roeske, T., & Degé, F. (2022). What makes a child musical? Conceptions of musical ability in childhood. Early Child Development and Care, 191(1), 1–16. https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1866566
Erős, I. (1993). Zenei alapképesség. Akadémiai Kiadó.
Forrai, K. (2024). Ének az óvodában. Móra Könyvkiadó.
Hallam, S. (2003). Conceptions of musical ability. Research Studies in Music Education, 20(1), 425–433. https://doi.org/10.1177/1321103X030200010101
Holden, H., & Button, S. (2006). The teaching of music in the primary school by the non-music Specialist. British Journal of Music Education, 23(1), 23–38. https://doi.org/10.1017/s0265051705006728
Humphreys, J. T. (1993). Precursors of musical aptitude testing: From the Greeks through the work of Francis Galton. Journal of Research in Music Education, 41(4), 315–327. https://doi.org/10.2307/3345507
Humphreys, J. T. (1998). Musical Aptitude Testing: From James McKeen Cattell to Carl Emil Seashore. Research Studies in Music Education, 10(1), 42–53. https://doi.org/10.1177/1321103X9801000104
Kertész, A. (2015). A magyarországi zeneoktatás, hangszeres képzés és énekoktatás vázlatos története. In B. Vas (Ed.), Zenepedagógiai tankönyv. (pp. 59–90) Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar. https://art.pte.hu/sites/art.pte.hu/files/files/menuk/dokument/tudomany/ innovacio/zmi/zenepedagogia_vegleges.pdf
Kodály, Z. (2007). Visszatekintés I. (F. Bónis, szerk.). Argumentum Kiadó.
Lehotka, I. (2021). Az ének-zene tantárgy helyzete napjainkban – a szakértők szemével. Parlando, 35(2), 1–20 https://www.parlando.hu/2021/2021-3/Lehotka_Ildiko_interjuelemzes.pdf
L. Nagy, K. (2002). Az ének-zene tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai. Új Pedagógiai Szemle, 2002(11), 73–83. https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/az-enek-zene-tantargy-helyzete-es-fejlesztesi-feladatai
L. Nagy, K. (2009). Az ének-zene tantárgy helyzete egy kérdőíves felmérés tükrében. http://ofi.hu/az-enek-zene-tantargy-helyzete-egy-kerdoives-felmeres-tukreben Peretz, I., & Coltheart, M. (2003). Modularity of music processing. Nature Neuroscience, 6(7), 688–691. https://doi.org/10.1038/nn1083
Pintér, T. K. (2020): A zeneoktatásunk kihívásai és nehézségei. Általános iskolai és gimnáziumi énektanárok nézetei alapján. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 8(2), 74–109. https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.2.74.109
Rochovská, I., Dolinská, E., & Švábov, B. (2023). The Use of Works of Musical Art in Preschool
Education: A Slovak Perspective. Educational Process International Journal, 12(3), 79–102. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1395250.pdf
Russell-Bowie, D. (2010). Cross-national Comparisons of Background and Confidence in Visual Arts and Music Education of Pre-Service Primary Teachers. Australian Journal of Teacher Education, 35(4), 64–78. https://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1431&context=ajte
Szabó, N., & Nagyné Árgány, B. (2024). A zenei közlés fejlettségi szintjének vizsgálata elsőéves csecsemő- és kisgyermeknevelő, óvodapedagógus, illetve tanító alapszakos hallgatók körében. Danubius Noster: Eötvös József Főiskola Tudományos Folyóirata, 12(3), 169–188.
Szczyrba-Poroszewska, J., & Lasota, A. (2024). Musical competencies of teachers of preschool and school-age children. https://www.journalssystem.com/eud/pdf-185382-106580?filename=Kompetencje%20muzyczne.pdf
Szűcs, T. (2018). Az alapfokú művészeti iskolák működése és társadalmi környezete. Egy esélynövelő iskolatípus? [PhD értekezés]. Debreceni Egyetem. https://dea.lib.unideb.hu/server/api/core/bitstreams/aeb8e572-f260-4ec0-959f-9009702618d5/content
Turmezeyné Heller, E. & Balogh, L. (2009). Zenei tehetséggondozás és képességfejlesztés. Kocka Kör & Faculty of Central European Studies, Constantine the Philosopher University in Nitra, Debrecen. http://www.mateh.hu/tehetsegkonyvtar/Konyvek/A_zenei_tehetseg.pdf
Váradi, J. (2010). Hogyan neveljünk értő közönséget a komolyzenének? [How to educate an audience to acquire a taste for classical music?]. [PhD értekezés]. Jyväskylä-i Egyetem. https://www.parlando.hu/2016/2016-6/VaradiJudit.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nagyné Árgány Brigitta, Márfi Rita, Szabó Norbert

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

