Outdoor Experienced Education for the Development of Social Competences
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2025.1.5-21Keywords:
experiential education, outdoor, social competence, development, methodAbstract
This paper presents the outdoor experiential education method and its expected developmental impact in the area of social competences, using a specific pedagogical experiment. The experiment combined several methods (interviews, questionnaires, social competence assessment, sociometry). In the light of the results of the input measurements, the aim was to develop the emotional intelligence, cooperation and communication skills of the pupils concerned through a series of eight experiential education programmes. The impact of this was further measured and it was found that, although the classroom community was significantly strengthened, the pupils' social competences showed little improvement compared to the initial situation.
References
Balázs, É. (1997). Pedagógiai kísérlet. In Z. Báthory, & I. Falus (Eds.), Pedagógiai lexikon III. (pp. 146–147). Kerban Könyvkiadó
Csajka, E., & Csimáné Pozsegovics B. (2015). Az élménypedagógia és a Komplex Instrukciós Program integrációjánal lehetséges szinergiái. In Á. Domokos, & P. Gombos (Eds.), A megújulás útjai I. A KIP módszer háttere és elterjesztése a Dél-Dunántúli Régióban (pp. 74–88). Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
Csajka, E., & Csimáné Pozsegovics, B. (2019). A szociális kompetenciák fejlesztési lehetőségei az élménypedagógia módszerével hátrányos helyzetű gyermekek körében. Képzés és Gyakorlat, 17(2), 67–77. https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.5
Csíkos, Cs. (2012). Pedagógiai kísérletek kutatásmódszertana. Gondolat Kiadó.
Fang, B. et al. (2021). A Systematic Review and Meta-Analysis of the Effects of Outdoor Education Programs on Adolescents’ Self-Efficacy. Perceptual and Motor Skills, 128(5), 1–27. https://doi.org/10.1177/00315125211022709
Jeffs, T., & Ord, J. (2018). Rethinking Outdoor, Experiential and Informal Education: Beyond the Confines. Routledge.
Kispéter, A., & Sövényházi, E. (2008). Élménypedagógia – Csapatépítő játékok. Bába Kiadó.
Komár, Z. (2017). Generációelméletek. Új köznevelés, 7(8–9), 14–16.
Kósáné, Ormai V. (2010). A mi iskolánk – Neveléspszichológiai módszerek az iskola belső értékelésében. ELTE Eötvös Kiadó.
Liddle D., M. (2008). Tanítani a taníthatatlant. Pressley Ridge.
Mészáros, V., & Bárnai, Á. (2010). Az élménypedagógia egy lehetséges meghonosítási módja gyermekotthoni közegben. Új Pedagógiai Szemle, 60(1–2), 55–72.
Reynolds, O. (2018). A critical analysis of outdoor learning experiences and the impact on pupil development and conceptual understanding. The STeP Journal: Student Teacher Perspectives, 5(1), 22–29.
Törőcsik, M., Szűcs, K., & Kehl, D. (2019). Generációs gondolkodás – A Z és az Y generáció életstílus csoportjai. Marketing & Menedzsment, 48(Különszám2), 3–15. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/861
Szerző nélkül (2014). Training of trainers, Outward Bound Romania. Élmény- és Kalandpedagógiai Továbbképzési anyag.
Zsolnai, A. (1994). A szociális készségek fejlesztésének lehetőségei gyermekkorban. Magyar pedagógia, 94(3–4), 293–302. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/A_tanulasban_akadalyozottak/ Zsolnai_MP9434.pdf
Zsolnai, K. (2009). A pedagógus szerepe a szociális készségek fejlesztésében. http://rpi.reformatus.hu/hatteranyagok/MRN/MRN4_2009Dec.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Csajka Edina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

