Mentoring of Mentors in the “Supervised” University Courses of the Teach for Hungary! Program
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2025.1.35-50Keywords:
mentoring, mentoring supervision, Let’s Teach for Hungary, higher educationAbstract
Our research focuses on university students, mentors of the Let’s Teach for Hungary (TM) national mentoring program. The analysis categorizes the mentoring practices in the TM program. In this research, we inquire the perceptions of mentors about the roles of their supervising teachers, their relationships with them, and possible development of the supervising courses. The paper is based on complex research: we rely on a questionnaire format data collection (N = 180, N = 50), which we interpret via qualitative strategy using interview format research (N = 25). The results highlight that mentors do not turn to their supervising teachers in all instances, but their importance is stressed, ad many perceive them as a “safety net”. The relationships with the supervising teacher inform us about that the roles of supervising teachers exceed professional help and integrate emotional support of mentors. The novelty of this paper is that as to the best of our knowledge, this research is the first attempting the analysis of the supervision in this program. The results indicate that the support of mentors is essential in this, and other mentoring programs.
References
Andl H., Arató F., Orsós A., & Varga A. (2020). Új utak a tanárképzésben: Tanárjelöltek kompetenciáinak fejlődése a „Tanítsunk Magyarországért!” program keretében. Autonómia és felelősség Neveléstudományi folyóirat, 5(1–4), 101–121. https://doi.org/10.15170/AR.2020.5.1-4.6.
Andl H., Arató F., Orsós A., & Varga A. (2021). Így fejlődünk MI – A Tanítsunk Magyarországért! program hatása az egyetemi hallgatókra. Anyanyelv-pedagógia, 14(1), 47–63. https://doi.org/10.21030/anyp.2021.1.4
Antalné Szabó, Á. (2021). Lehetőségek egy kortárs mentorprogramban. Anyanyelv-pedagógia, 14(3), 97–106. https://doi.org/10.21030/anyp.2021.3.11
Barrett, R. (2002). Mentor supervision and development – exploration of lived experience. Career Development, 7(5), 279–283. https://doi.org/10.1108/13620430210440109
Bocsi, V., Varga, A., & Fehérvári, A. (2024). A korai iskolaelhagyás vizsgálata interszekcionális megközelítésben. Különleges Bánásmód – Interdiszciplináris folyóirat, 10(1), 19–33. https://doi.org/10.18458/KB.2024.1.19
Boda, V. L., & Horváth, G. (2021). Az első egy év tapasztalatai a „Tanítsunk Magyarországért!” programban – Bevezetés a mentori munkánk alapjaiba. Anyanyelv Pedagógia, 14(1), 97–104. https://doi.org/10.21030/anyp.2021.1.11
Choi, S., & Lemberger. M. E. (2010). Influence of a Supervised Mentoring Program on the Achievement of Low‐Income South Korean Students. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 18(3), 233–248. https://doi.org/10.1080/13611267.2010.492939
Coombs, P. H., & Ahmed, M. (1974). Attacking Rural Poverty: How non-formal education can help. John Hopkins University Press.
Fehérvári, A., & Varga, A. (2023). Mentoring as prevention of early school leaving: a qualitative systematic literature review. Frontiers in Education, 8. 1156725. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1156725
Felső, E., & Fehérvári, A. (2024). Kortárs mentorálás a lemorzsolódás megelőzéséért: szisztematikus irodalomfeldolgozás. Neveléstudomány folyóirat, 12(2), 70–87. https://doi.org/10.21549/NTNY.45.2024.2.4
Forray R., K. (2022). A roma/cigány társadalom átalakulása. Educatio, 31(1), 48–55. https://doi.org/10.1556/2063.31.2022.1.4
Gandhi, M., & Johnson, M. (2016). Creating More Effective Mentors: Mentoring the Mentor. AIDS Behav., 20, S294–S303. https://doi.org/10.1007/s10461-016-1364-3
Godó K. (2021a). A „Tanítsunk Magyarországért mentorprogram+ előkészítő kurzusán résztvevő mentorjelöltek motivációi. Különleges Bánásmód – Interdiszciplináris folyóirat, 7(2), 21–41. https://doi.org/10.18458/KB.2021.2.21
Godó, K. (2021b). Big brother mentoring in the let's teach for Hungary program. Central European Journal of Educational Research, 3(3), 114–141. https://doi.org/10.37441/cejer/2021/3/3/10158
Hagler, M. (2018). Processes of Natural Mentoring that Promote Underrepresented Students’ Educational Attainment: A Theoretical Model. American Journal of Community Psychology, 62(1–2), 150–162. https://doi.org/10.1002/ajcp.12251
Horváth G. & Boda V. L. (2021). Az egyéni mentorálás gyakorlata és a mentoráltak visszajelzései. Tudásmenedzsment, 22(1), 136–152. http://doi.org/10.15170/TM.2021.22.1.8
Horváth, G. (2022). Mentoring Students of Disadvantaged Background in Hungary. Journal of Global Awareness, 3(1), 1–17. http://doi.org/10.24073/jga/3/01/06
Horváth, G. (2023). A mentorálás mint szakmai tapasztalatszerzés: Mentorok vélekedése szerepük előnyeiről. Pedagógusképzés, 21(1), 57–75. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2023.1.03
Jefford, A., Nolan, S., Munn, J., & Ebert, L. (2021). What matters, what is valued and what is important in mentorship through the Appreciative Inquiry process of co-created knowledge. Nurse Education Today, 99, 104791 https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104791
Johnson, B. W., Rose, G., & Schlosser, L. Z. (2007). Student‒Faculty Mentoring: Theoretical and Methodological Issues. In T. D. Allen, & L. T. Eby, (Eds.). The Blackwell Handbook of Mentoring: A Multiple Perspectives Approach, (pp. 49–69). Blackwell Publishing Ltd. https://doi.org/10.1111/b.9781405133739.2007.00004.x
Karcher, M. J., & Berger, J. R. M. (2017). One-to-one Cross-Age Peer Mentoring. National Mentoring Resource Center Model Review.
Keller, T. E. (2007). Youth Mentoring: Theoretical and Methodological Issues. In T. D. Allen, & L. T. Eby, (Eds.). The Blackwell Handbook of Mentoring: A Multiple Perspectives Approach, (pp. 21–47). Blackwell Publishing Ltd. https://doi.org/10.1111/b.9781405133739.2007.00003.x
Kenderfi, M. (2024). A Pályaorientációs majális, mint a pályaérettség fejlesztésének új típusú megközelítése. Opus et Educatio, 11(4), 391–403. https://doi.org/10.3311/ope.39401
Kim, M. (2021). Intensive Learning Experience: Development of STEM Mentorship Program for High School Gifted Students. Gifted Child Today, 44(4), 228–235. https://doi.org/10.1177/10762175211030522
Kocsis N., & Bocsi V. (2022): A Tanítsunk Magyarországért Mentorprogram eredményessége. Különleges Bánásmód, 8(2), 87–101. https://doi.org/10.18458/KB.2022.2.87
Kraft, M. A., Bolves, A. J., & Hurd, N. M. (2023). How informal mentoring by teachers, counselors, and coaches supports students’ long-run academic success. NBER Working Paper No. w31257 https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2023.102411
Lumpkin, A. (2011). A Model for Mentoring University Faculty. The Educational Forum, 75(4), 357–368. https://doi.org/10.1080/00131725.2011.602466
Miller, A. (2002). Mentoring students & young people. A Handbook of effective practice. Taylor & Francis.
Mullen, C. A. (2007). Naturally Occurring Student‒Faculty Mentoring Relationships: A Literature Review. In T. D. Allen, & L. T. Eby, (Eds.). The Blackwell Handbook of Mentoring: A Multiple Perspectives Approach, (pp. 119–138). Blackwell Publishing Ltd. https://doi.org/10.1111/b.9781405133739.2007.00008.x
Nagy, T. (2014). A mentor szerepe a tehetséggondozásban. In É. Gefferth, (Ed.). (2014). Mentorálás a tehetséggondozásban, (pp. 41–51). Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége.
Orly, M. (2008). Mentoring mentors as a tool for personal and professional empowerment in teacher education. International Journal of Evidence-Based Coaching and Mentoring, 6(1). Paper 1.
Papp H. (2022). Segítség a pályaválasztás küszöbén: Mentorok az iskolában. Y. Z. folyóirat, 2(1), 40–45. https://ifjusagitanacs.hu/wp-content/uploads/2022/03/NIT_Y.Z._3.-szam.pdf#page=42
Papp, H., Alter, E., Godó, K., & Ceglédi, T. (2024). A mentor mint iránytű. A Tanítsunk Magyarországért mentorprogram hatása az alacsony státusú diákok jövőképére, tanulmányi aspirációikra. Pedagógusképzés, 22(3), 59–79. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2023.3.03
Radlick, R. L., & Mevatne, M. (2023). Mentoring for inclusion: A scoping review of the literature. Årgang, 8(1), 65–79. https://doi.org/10.18261/nwr.8.1.6
Raposa L. E. et al. (2019). The Effects of Youth Mentoring Programs: A Meta-analysis of Outcome Studies. Journal of Youth and Adolescence, 48. 423–443. https://doi.org/10.1007/s10964-019-00982-8
Rhodes, J. E. (2002). Stand by Me: The Risk and Rewards of Mentoring Today`s Youth. Harvard University Press.
Rhodes, J. E. (2005). A Model of Youth Mentoring. In D. L. DuBois, & M. J. Karchner (Eds.), Handbook of Youth Mentoring (pp. 30–43). SAGE Publications, Inc.
Rogers, A. (2014). The base of the iceberg: Informal learning and its impact on formal and non-formal learning (study guides in adult education). Barbara Budrich Publishers.
Scandura, T. A., & Pellegrini, E. K. (2007). Workplace Mentoring: Theoretical Approaches and Methodological Issues. In T. D. Allen, & L. T. Eby (Eds.), The Blackwell Handbook of Mentoring: A Multiple Perspectives Approach (pp. 71–91). Blackwell Publishing Ltd. https://doi.org/10.1111/b.9781405133739.2007.00005.x
Schenk, L., Sentse, M., Lenkens, M., Nagelhout, G., Engbersen, G., & Severiens, S. (2019). An Examination of the Role of Mentees’ Social Skills and Relationship Quality in a School‐Based Mentoring Program. American Journal of Community Psychology, 65, 149–159. https://doi.org/10.1002/ajcp.12397
Sipe, C. L. (2005). Toward a typology of mentoring. In D. L. DuBois, & M. J. Karcher (Eds.), Handbook of youth mentoring (pp. 65–79). SAGE Publications, Inc.
Spencer, R. (2007). Naturally Occurring Mentoring Relationships Involving Youth. In T. D. Allen, & L. T. Eby (Eds.). The Blackwell Handbook of Mentoring: A Multiple Perspectives Approach (pp. 99–118). Blackwell Publishing Ltd. https://doi.org/10.1111/b.9781405133739.2007.00007.x
Thompson, J. (2022). A Guide to Abductive Thematic Analysis. The Qualitative Report, 27(5), 1410–1421. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2022.5340
Thornton, K. (2024). Mentoring preparation in educational contexts: a review of the literature. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 13(4), 441–456. https://doi.org/10.1108/IJMCE-07-2023-0069
Tókos, K. (2023). Tudásmegosztás, egymástól tanulás a Tanítsunk Magyarországért Program kurzusain. Anyanyelv-pedagógia, 16(1), 79–93. https://doi.org/10.21030/anyp.2023.1.5
Tókos, K. (2024). Pályaorientáció a Tanítsunk Magyarországért Programban az ELTE partnerintézményeiben. Anyanyelv-pedagógia, 17(3), 44–54. https://doi.org/10.21030/anyp.2024.3.4
Varga, A. (2015). Az inklúzió szemlélete és gyakorlata. Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar neveléstudományi intézet romológia és nevelésszociológia tanszék Wlislocki Henrik szakkollégium.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Horváth Gergely, Varga Aranka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

