A pedagógia lehetőségei az esélyegyenlőtlenség csökkentésére a közoktatásban

Szerzők

  • Podráczky Judit Kaposvári Egyetem CSVM Pedagógiai Főiskolai Kar

Absztrakt

A közelmúltban látott napvilágot az 1993. évi LXXIX. törvény 2003. évi módosítása. A módosítás általános indoklásában olvasható: „(...) A közoktatás jelenlegi működése nem csökkenti, hanem újratermeli a társadalmi esélykülönbségeket. Azok közé az országok közé tartozunk, amelyek közoktatási rendszere a legtöbbet növeli a gyerekek induló hátrányait. A magyar közoktatás szelektivitása jelentős mértékű.” A törvénymódosítás tehát deklaráltan a társadalmi egyenlőség növekedéséhez kíván hozzájárulni - jogi megoldásokkal. Bizonyos azonban, hogy e nemes cél eléréséhez a törvénykezés önmagában nem elegendő, feltétlenül szükség Van a cél szolgálatába állított pedagógiai megoldásokra Is. E tanulmányban ezért először azt tekintjük át, hogy milyen elméletek születtek a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődéséről, illetve abban az oktatási rendszer szerepéről. Majd utalunk néhány olyan megoldásra, amelyek A pedagógia szemléleti és gyakorlati lehetőségeit taglalják, ezáltal a törvénymódosítás célját is szolgálják.

Információk a szerzőről

  • Podráczky Judit, Kaposvári Egyetem CSVM Pedagógiai Főiskolai Kar

    főiskolai adjunktus

Hivatkozások

Andor Mihály: Az iskolákon át vezető út. Új Pedagógiai Szemle 1999/10.

Bernstein: Nyelvi szocializáció és oktathatóság. In: Társadalom és nyelv. Gondolat, Bp. 1975.

Boreczky Ágnes: A gyermekkor változó színterei. Eötvös K. Bp. 1997

Bourdieau: A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Gondolat K. Bp. 1978.

Domján László: A tanulás sikerességét befolyásoló jelenségek az osztályteremben. In.: Pedagógiai műhely, JPTE, Pécs, 2001.

Douglas: A tanulók képességek szerinti elosztása. In.: Az iskola szociológiai problémái. KJK, Bp. 1974.

Gazsó Ferenc: Az egyenlőtlen esélyek és az iskola. Valóság, 1979/7. sz.

Ferge Zsuzsa: Az iskolarendszer és az iskolai tudás társadalmi meghatározottsága. Akadémiai K. Bp. 1976.

Loránd Ferenc: Az ún. „hátrányos helyzet” fogalmáról és kezeléséről a közoktatásban. In.: A közoktatás szerepe a hátrány, kudarc, leszakadás megelőzésében leküzdésében (Szerk.: Hoffmann Rózsa) OM-OKT. 2000.

Manheim-Stewart: A szociológia és az osztályterem. In: Az iskola szociológiai problémái KJK. Bp. 1974.

Mollenhauer: Szocializáció és iskolai eredmény. In.: Az iskola szociológiai problémái. KJK. Bp. 1974

Sáska Géza: Minden predesztinált? Pedagógiai Szemle 1989/12.

Szabó László Tamás: A rejtett tantere. Magvető K. Bp. 1988.

Letöltések

Megjelent

2003-10-30

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

A pedagógia lehetőségei az esélyegyenlőtlenség csökkentésére a közoktatásban. (2003). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 1(2), 3-7. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5596