A pedagógia lehetőségei az esélyegyenlőtlenség csökkentésére a közoktatásban
Absztrakt
A közelmúltban látott napvilágot az 1993. évi LXXIX. törvény 2003. évi módosítása. A módosítás általános indoklásában olvasható: „(...) A közoktatás jelenlegi működése nem csökkenti, hanem újratermeli a társadalmi esélykülönbségeket. Azok közé az országok közé tartozunk, amelyek közoktatási rendszere a legtöbbet növeli a gyerekek induló hátrányait. A magyar közoktatás szelektivitása jelentős mértékű.” A törvénymódosítás tehát deklaráltan a társadalmi egyenlőség növekedéséhez kíván hozzájárulni - jogi megoldásokkal. Bizonyos azonban, hogy e nemes cél eléréséhez a törvénykezés önmagában nem elegendő, feltétlenül szükség Van a cél szolgálatába állított pedagógiai megoldásokra Is. E tanulmányban ezért először azt tekintjük át, hogy milyen elméletek születtek a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődéséről, illetve abban az oktatási rendszer szerepéről. Majd utalunk néhány olyan megoldásra, amelyek A pedagógia szemléleti és gyakorlati lehetőségeit taglalják, ezáltal a törvénymódosítás célját is szolgálják.
Hivatkozások
Andor Mihály: Az iskolákon át vezető út. Új Pedagógiai Szemle 1999/10.
Bernstein: Nyelvi szocializáció és oktathatóság. In: Társadalom és nyelv. Gondolat, Bp. 1975.
Boreczky Ágnes: A gyermekkor változó színterei. Eötvös K. Bp. 1997
Bourdieau: A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Gondolat K. Bp. 1978.
Domján László: A tanulás sikerességét befolyásoló jelenségek az osztályteremben. In.: Pedagógiai műhely, JPTE, Pécs, 2001.
Douglas: A tanulók képességek szerinti elosztása. In.: Az iskola szociológiai problémái. KJK, Bp. 1974.
Gazsó Ferenc: Az egyenlőtlen esélyek és az iskola. Valóság, 1979/7. sz.
Ferge Zsuzsa: Az iskolarendszer és az iskolai tudás társadalmi meghatározottsága. Akadémiai K. Bp. 1976.
Loránd Ferenc: Az ún. „hátrányos helyzet” fogalmáról és kezeléséről a közoktatásban. In.: A közoktatás szerepe a hátrány, kudarc, leszakadás megelőzésében leküzdésében (Szerk.: Hoffmann Rózsa) OM-OKT. 2000.
Manheim-Stewart: A szociológia és az osztályterem. In: Az iskola szociológiai problémái KJK. Bp. 1974.
Mollenhauer: Szocializáció és iskolai eredmény. In.: Az iskola szociológiai problémái. KJK. Bp. 1974
Sáska Géza: Minden predesztinált? Pedagógiai Szemle 1989/12.
Szabó László Tamás: A rejtett tantere. Magvető K. Bp. 1988.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2003 Podráczky Judit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.