Pedagóguspolitika a jogszabályok tükrében: pedagógusokról, iskolafenntartásról

Iskolafinanszírozás gyakorlati kérdéseiről röviden – egy kisváros példája

Szerzők

  • Kalmár Erika Anna Soproni Egyetem Egyetem, Széchenyi István Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.5

Absztrakt

Az elmúlt években jelentős változások zajlottak a magyar oktatás területén. Bevezetésre került az életpálya modell, ehhez kapcsolódóan átalakult a pedagógusok előmeneteli és javadalmazási rendszere. Átalakításra került és kerül az iskolafenntartók struktúrája és szervezete, illetve ehhez kapcsolódóan az iskolák finanszírozása. Mindez jelentős hatással bír a magyar pedagógustársadalomra. Írásomban bemutatom a „pedagóguspolitika” változásait indokló okokat, a kialakított életpályamodellt, iskolafenntartók körének változását, és érintem az iskolafinanszírozás kérdéskörét. Végül bemutatom egy kisváros iskolafinanszírozását.

Információk a szerzőről

  • Kalmár Erika Anna, Soproni Egyetem Egyetem, Széchenyi István Doktori Iskola

    PhD hallgató
    kalmar.e@kabelnet.hu

Hivatkozások

Antalné et al. (2013). Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez [online] http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_ pedagogusok_minositesi_rendszerehez_v3.pdf [2016.07.23.]

A pedagógusok életpálya modellje törvény koncepció [Vitairat] [online] http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas [2015. 12 03.]

Bekényi, J. (szerk.) (2014). Nagy önkormányzati kézikönyv. Budapest: Nemzeti Közszolgálati és Tankönyv Kiadó.

Csermely, P. (2009). Többet kell áldozni a nevelésre, oktatásra. Új Katedra Különszám I. 2009. pp. 26–28.

Education at a Glance: OECD Indicators (Oktatási körkép: OECD-mutatók) [online] https://www.oecd.org/hungary/Education-at-a-glance-2015-Hungary-in-Hungarian.pdf [2016.07.16.]

Fertőszentmiklós Város Irattár, EPER önkormányzati pénzügyi nyilvántartó rendszer [Fertőszentmiklós, Szent István utca 19.]

Magyarkúti, B. (2013). Ennyit keresnek ősztől a tanárok [online] http://index.hu/belfold/2013/08/23/ennyit_keresnek_osztol_a_tanarok/ [2016.07.16.]

Megkérdeztük a tanároktól, hogy vannak. Nem jól. Nagyon nem jól! [online] http://hvg.hu/plazs/20140709_megkerdeztuk_a_tanaroktol_hogy_vannak [2016.07.16.]

Porogi, A. (2009). Vázlat egy lehetséges pedagógus politikáról. Új Katedra, Különszám I. 2009. pp. 2–13.

Pusztai, K. (2013). Milyen út vezet az életpályán [online] http://www.kozszolga.hu/pedag%C3%B3gus-b%C3%A9rt%C3%A1bla [2017.01.04.]

A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről [online] http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100190.TV [2017.01.08.]

A 2011. évi CLXXXIX. törvény Magyarország helyi önkormányzatairól [online] http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100189.TV [2016.07.23.]

A 326/2013. (VIII.30.) Kormányrendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról [online] http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1300326.KOR [2016.07.13.]

A 134/2016. (VI.10.) Kormányrendelet Az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervekről, valamint a Klebelsberg Központról. Magyar Közlöny, 82. sz. pp. 6262–6278.

Letöltések

Megjelent

2017-06-26

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

Pedagóguspolitika a jogszabályok tükrében: pedagógusokról, iskolafenntartásról: Iskolafinanszírozás gyakorlati kérdéseiről röviden – egy kisváros példája. (2017). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 15(1-2), 85-100. https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.5