A középiskolai mezőgazdasági képzések jelentősége Magyarországon

Szerzők

  • Horváthné Petrás Viktória Kaposvári Egyetem Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.6

Absztrakt

A mai oktatási rendszerben a szakképzett munkaerő felkészítésére a közoktatás, a felsőoktatás, valamint az iskolarendszeren kívüli szakképzés keretei között van lehetőség. Az agrárágazati oktatással és iskolákkal szemben a társadalom és a gazdaság elvárásai sokrétűek. Egy olyan tevékenységre kell felkészíteni a fiatalokat, amely napi időbeosztásukhoz nehezen köthető, nagy állóképességet igényel, mindamellett alkalmazkodni kell a növények és az állatok biológiai ritmusához. A mezőgazdasági szakmák iránti csökkenő érdeklődés, valamint az ágazat foglalkoztatási nehézségei időszerűvé teszik a kérdést, hogy az agrárvégzettségűek mennyire tudnak és akarnak elhelyezkedni saját szakterületükön (KSH, 2015).
A témakör feldolgozása során elsődleges célom a mezőgazdasági munkafolyamatok egyediségének, összetettségének bemutatása, az emberi tényező szerepének és jelentőségének kiemelése. A mezőgazdaságban dolgozók felkészültségének, a szakma iránti elhivatottságának feltérképezése annak érdekében, hogy kihangsúlyozzuk a mezőgazdasági képzések jelentőségét és hiányosságait, mindezt szemléltetve és alátámasztva a Kaposvári FM DASZK Móricz Zsigmond Mezőgazdasági Szakgimnáziuma Szakközépiskolája és Kollégiuma adatai alapján.

Információk a szerzőről

  • Horváthné Petrás Viktória, Kaposvári Egyetem Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola

    PhD-hallgató
    horvathne.petrasviktoria@gmail.com

Hivatkozások

Berde, Cs. (2003): Az emberi erőforrás gazdálkodás vezetési kérdései a mezőgazdaságban [online] http://www.date.hu/acta-agraria/2003-12/berde.pdf, pp. 1–9. [2017.03.12.]

Bíró, Sz. – Rácz, K. (2013). Foglalkoztatási lehetőségek a mezőgazdaságban, Agro napló, 17. évf. 9. sz. pp. 105–107.

Buzás, Gy. (2001): A gabonatermesztés szervezése és ökonómiája. In. Pfau, E. – Széles, Gy. (szerk.): Mezőgazdasági Üzemtan II., (pp. 132–159) Budapest: Mezőgazdasági Szaktudás Kiadó.

Dorgai, L. – Hamza, E. – Miskó, K. – Székely, E. – Tóth, E. (2000). Az agrárágazat foglalkoztatásának helyzete, az 1990-1998 közötti változások jellemzői. Agrárgazdasági Tanulmányok, 13. Budapest: Agrárgazdasági Kutató és Informatikai Intézet.

Hamza, E. – Miskó, K. – Tóth, E. (2001). Az alkalmazkodóképesség és a rugalmas foglalkoztatási formák szerepe az agrárágazatban. Agrárgazdasági Tanulmányok, 2. Budapest: Agrárgazdasági Kutató és Informatikai Intézet.

Kapronczai, I. (2010): A Magyar agrárgazdaság az adatok tükrében az EU csatlakozás után; Budapest: Agrárgazdasági Kutató Intézet.

Központi Statisztikai Hivatal 2015: A mezőgazdasági képzettségűek társadalmi jellemzői; [online]:

https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/pdf/mkepzes.pdf

http://www.ksh.hu/nepszamlalas/tablak_nepesseg_iskolazottsaga

http://www.ksh.hu/apps/shop.kiadvany?p_kiadvany_id=80390&p_temakor_kod=KSH&p_lang=HU [2017.03.12.]

Központi Statisztikai Hivatal: Statisztikai tükör, Oktatási adatok: 2015/2016; 2014/2015; 2013/2014; 2012/2013, 2011/2012. [online]:

https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1516.pdf

https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1415.pdf

https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1314.pdf

https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1213.pdf

https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1112.pdf

Kőműves, Zs. (2010). Munkaszervezései és munka- megelégedettségi vizsgálatok a sertéstenyésztésben [Doktori disszertáció]. Kaposvári Egyetem, Kaposvár.

Kőműves, Zs. (2015). A nagykanizsai iskolaintegráció okainak a vizsgálata, Képzés és Gyakorlat, 2015/3–4. szám, 13. évf. pp. 119–131. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2015.3-4.8

Kőműves, Zs. (2017). Jó vezetőket keresünk, avagy a vezetés lényegi kérdései. Kaposvár: Somtesz Kiadó.

Pfau, E. (1998). A mezőgazdasági vállalkozások termelési tényezői, erőforrásai. Debrecen: DATE.

Popp, J. (2014). Hatékonyság és foglalkoztatás a magyar mezőgazdaságban, Gazdálkodás, 58. évf. 2. sz. pp.182–183.

Széles, Gy. (2001). Az állattenyésztő ágazatok szervezése és ökonómiája. In. Pfau, E. – Széles, Gy. (szerk.): Mezőgazdasági Üzemtan II., (pp. 132–159) Budapest: Mezőgazdasági Szaktudás Kiadó.

Udovecz, G. (2014): Gondolatok a” Hatékonyság és foglalkoztatás a magyar mezőgazdaságban” című vitacikkhez; Gazdálkodás, 58. évf. 5. sz. pp. 481–496.

Villányi, L. – Vasa, L. (szerk.) (2007). Agrárgazdaságtan, EU Agrár és Környezetpolitika, Debrecen: Debreceni Egyetem Agrár- és Műszaki Tudományok Centruma Agrárgazdasági és Vidékfejlesztési Kar.

Letöltések

Megjelent

2018-06-23

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

A középiskolai mezőgazdasági képzések jelentősége Magyarországon. (2018). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 16(2), 85-99. https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.6