Az agrárszakképzés jelenlegi helyzetértékelése, dilemmái a kaposvári FM DASZK Móricz Zsigmond Mezőgazdasági Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma adatai alapján

Szerzők

  • Bertalan Péter Kaposvári Egyetem
  • Horváthné Petrás Viktória Kaposvári Egyetem Gazdálkodás-és Szervezéstudományi Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.13

Absztrakt

Magyarország a mezőgazdasági termeléshez kedvező természeti adottságokkal, jól felkészült szakemberekkel rendelkezett, és rendelkezik ma is. A mezőgazdasági képzés fontosságát, az intézményesített oktatás szükségszerűségét Európában az elsők között ismerték fel nálunk, amit számos iskola alapítása jelez, mint például a mosonmagyaróvári, a nagyszentmiklósi, avagy a keszthelyi intézetek. Magyarországon, a társadalmi-gazdasági területen bekövetkező változások a közoktatási, szakképzési (képesítési) rendszer megváltoztatását is jelentették. Módosultak a tulajdonviszonyok, átalakult a gazdaság ágazati szerkezete, előtérbe kerültek a feldolgozó iparágak és a szolgáltatások (Mezőszentgyörgyi–Wayda, 2015).
A társadalmi és gazdasági szerkezetváltás következtében megváltoztak a szakképzés feltételei, feladatai és működési feltételei, amelyek újabb és újabb igényeket támasztanak a szakképzésekkel szemben. Mindezeken túlmutatóan gazdasági, társadalmi és szociológiai eredetű problémák sorozata nehezíti a pedagógusokat munkájuk elvégzésében.
A témakör feldolgozása során elsődleges célunk volt a szakképzések rövid történeti áttekintését követően a magyar mezőgazdasági szakoktatásban tapasztalható problémák feltérképezése annak érdekében, hogy hangsúlyozzuk a mezőgazdasági képzések jelentőségét és hiányosságait, mindezt szemléltetve és alátámasztva a Kaposvári FM DASZK Móricz Zsigmond Mezőgazdasági Szakgimnáziuma Szakközépiskolája és Kollégiuma adatai alapján.

Szerző életrajzok

  • Bertalan Péter, Kaposvári Egyetem

    egyetemi docens
    drbertalanp@gmail.com

  • Horváthné Petrás Viktória, Kaposvári Egyetem Gazdálkodás-és Szervezéstudományi Doktori Iskola

    PhD-hallgató
    horvathne.petrasviktoria@gmail.com

Hivatkozások

Garai, P. (2009). A magyar szakképzés kórrajza / Ellentmondások és lehetőségek feltárása a Dél-dunántúli Régió esetében. Kaposvár: Human Exchange Emberi Erőforrás Fejlesztő és Tanácsadó Alapítvány

Kőmüves, Zs. (2015). A nagykanizsai iskolaintegráció okainak a vizsgálata. Képzés és Gyakorlat, 2015. 13. évf. 3−4. sz. pp. 119−132. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2015.3-4.8

Mártonfi, Gy. (2011). Szakpolitikai javaslat a térségi integrált szakképző központok rendszere átalakításához, Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

Mezőszentgyörgyi, D. – Wayda, I. (2015). Innováció a szakképzésben, hatás az agrárszakképzésre, Gazdálkodás, 59. évf. 3. sz., pp. 236–252.

NMH kiadvány (2014). A szakképzés szabályozása, Tájékoztató a szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítéséhez. H.n.: Nemzeti Munkaügyi Kiadó

Szász, M. (2006). A Móricz Zsigmond Mezőgazdasági Iskola múltja, jelene és jövője. Kaposvári Egyetem, Állattudományi Kar, Szakképzés-pedagógiai és Társadalomtudományi Tanszék. Diplomadolgozat, 2006

Szűgyi, J. (2015). Fantom-gyerekek. A korai iskolaelhagyással, lemorzsolódással összefüggő oktatáspolitikai intézkedések az iskolai mulasztások statisztikai adatainak tükrében. Iskolakultúra, 25. évf. 2. sz. pp. 109–122.

Letöltések

Megjelent

2019-07-27

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Az agrárszakképzés jelenlegi helyzetértékelése, dilemmái a kaposvári FM DASZK Móricz Zsigmond Mezőgazdasági Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma adatai alapján. (2019). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 17(2), 161-176. https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.13