Kisgyermekkori neuropedagógia - A kisgyermekkori agyfejlődés támogatása az óvodai nevelésben
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.13Absztrakt
A kor szellemiségével haladva, a hivatástudattal rendelkező pedagógusoknak, szakembereknek okvetlenül törekedniük kell meglévő szaktudásuk bővítésére, permanens fejlesztésére a nevelés-oktatás eredményességének és hatékonyságának növelése érdekében. Közismert tény, hogy az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák kialakításának, elmélyítésének legszenzitívebb periódusa az óvodáskor. Az idegrendszer fejlődésének és érésének tekintetében a fejlesztő környezet, a motiváló pedagógiai tevékenységek kedvező feltételeket teremtenek a tanulás folyamatához. Mindez segíti a neurális kapcsolatok épülését, az idegpályák erősödését. A tanulmányban bemutatásra kerülő mikrokutatás fő irányvonalát kijelölték azok a megoldásra váró kérdések, hogy az óvodapedagógusok milyen szintű neuropedagógiai tudást birtokolnak, illetve ezt hogyan és milyen mértékben állítják az agyfejlődés megtámogatásának szolgálatába.
Hivatkozások
Bauer, J. (2010). Miért érzem azt, amit te? Ösztönös kommunikáció és tükörneuronok titka. Budapest: Ursus Libris Kiadó.
Demeter, K. (szerk., 2006). A kompetencia. Kihívások és értelmezések. Budapest: Országos Közoktatási Intézet.
Doidge, N. (2015). A változó agy. Elképesztő történetek az agykutatás élvonalából. Budapest: Park Könyvkiadó.
Fraiberg, S. (2014). Varázsos évek. Hogyan értsük meg és miként kezeljük a korai gyermekkor problémáit. Budapest: Park Könyvkiadó.
Hanson, R. (2016). Sírjak vagy nevessek? Az emberi agy boldogságra hangolható. Budapest: Ursus Libris Kiadó.
Markham, L. (2016). Békés szülő, boldog gyermek. A kiabálás vége és a kapcsolatteremtés kezdete. Budapest: Ursus Libris Kiadó.
Polster, H. R. – Hüther, G. (2017). Vissza a gyökerekhez. Így fejlődnek ezek a mai gyerekek. Budapest: Ursus Libris Kiadó.
Porkolábné, B. K. (szerk., 2009). Komplex prevenciós óvodai program. Kudarc nélkül az iskolában. Budapest: Trefort Kiadó.
Siegel, D. – Bryson, T. (2015). Drámamentes fegyelmezés. A káosz lecsillapítása és a fejlődő gyermeki elme integrált szemléletű gondozása. Budapest: Ursus Libris Kiadó.
Varga, L. (2015). Új tudomány születőben: kisgyermekkori neuropedagógia. In: Juhász, Gy. – Nagy, Á. – Strédl, T. – Tóth-Bakos, A. (szerk.), A Selye János Egyetem 2015-ös „Innováció és kreativitás az oktatásban és a tudományban” Nemzetközi Tudományos Konferenci ájának tanulmánykötete, (pp. 11–18). Komárom: Selye János Egyetem.
Varga, L. (2018). Előszó. Képzés és gyakorlat, 16. évf. 3. sz. pp. 7–12. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2018.3.1
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2020 Borbás Mónika Lívia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.