Missing links – national memorial sites in literature and education

Authors

  • Alexandra Kloiber Pázmány Péter Katolikus Tudományegyetem Irodalomtudományi Doktori Program, Soproni Egyetem Benedek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.6

Abstract

Students in secondary and tertiary education of today meet few transcultural contemporary texts connected to the decisive moment of 1989, i.e. to the Pan-European Picnic on 19th August. Although, due to Pierre Nora, national memorial sites have become the part of scientific awareness and related national research has also been carried out, in my opinion these were only the outline. The research team of the Faculty of Arts at the University of Debrecen, named Hungarian Memorial Sites Research Team and established in 2010, aimed to set the French lieux de mémoire (memorial site) into Hungarian context. A database was also added and, according to my research, it has not changed since its formation. I guess the register of the national memorial sites may increase, and it could appear with a stronger focus in education as well. A part of the process could be the Pan-European Picnic as a memorial site, which entered the international literature of memory with the East Germans’ crossing the border.

Author Biography

  • Alexandra Kloiber, Pázmány Péter Katolikus Tudományegyetem Irodalomtudományi Doktori Program, Soproni Egyetem Benedek Pedagógiai Kar

    kloiber.alexandra@uni-sopron.hu

References

Dobos, I. (2017). Gondolkodás, emlékezet és nyelv a modern irodalomban. Alföld, 68. évf. 11. sz. pp. 52-67.

Nora, P. (2010). Emlékezet és történelem között. Válogatott tanulmányok. Szerk./ford.: K. Horváth Zsolt, Budapest: Napvilág.

Schulze, I. (2009). Adam und Evelyn. Ford.: Nádori Lídia. Budapest: Európa Könyvkiadó

Fata, M. (2013). A magyar emlékezethelyek specifikumai. (Hozzászólás Gyáni Gábor vitaindítójához) Szerk.: S. Varga Pál, Száraz Orsolya, Takács Miklós. A magyar emlékezethelyek kutatásának elméleti és módszertani alapjai. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó pp. 36- 38.

Molnár Cs. (2013). A vasfüggöny két oldalán. Élettörténeti elbeszélések a magyar-osztrák határvidéken. Sopron: Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó pp. 203-204.

Szentpály, M. (2010). Sorsvállalás, sorsválasztás. Litera, 2010. február 27. [online] https://litera.hu/magazin/kritika/sorsvallalas-sorsvalasztas.html [2020. február 10.]

Tóth, I. (2009). Határáttörés és határnyitás. A Páneurópai Piknik hatása a diplomáciai szolgálatok munkájára az 1989-es menekültváltság megoldása során. Soproni Szemle, 63. évf. 4. sz. pp. 365-386.

Zsigmond A. (2011). A Balaton mint az emlékezet tere a kortárs német nyelvű prózában. Filológiai Közlöny, 57.évf. 3.sz. pp. 245–254.

Published

2020-06-20

How to Cite

Missing links – national memorial sites in literature and education. (2020). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 18(1-2), 67-76. https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.6