Hiányzó láncszemek – nemzeti emlékezethelyek az irodalomban, az oktatásban

Szerzők

  • Kloiber Alexandra Pázmány Péter Katolikus Tudományegyetem Irodalomtudományi Doktori Program, Soproni Egyetem Benedek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.6

Absztrakt

Kevés olyan transzkulturális, kortárs szöveggel találkozik a középiskolás vagy már felsőoktatási tanulmányait folytató fiatalság, amely 1989 egyik meghatározó pillanatához, az augusztus 19-ei páneurópai piknikhez társítható. Bár Pierre Nora nyomán az emlékezethelyek fogalma bekerült a tudományos köztudatba és készültek kapcsolódó, hazai kutatások, ezek azonban - véleményem szerint - csak a körvonalakat jelölték ki. A Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karán 2010-ben alakult Magyar Emlékezethelyek Kutatócsoport a francia lieux de mémoire (emlékezethely) magyar kontextusba helyezést fogalmazta meg célként. Készült ehhez egy adatbázis is, amely bemutatása óta, vizsgálódásaim szerint, nem változott. Úgy vélem, még tovább bővülhet a hazai emlékezethelyek regisztere, amely hangsúlyosabban jelenhetne meg az oktatásban is. Ennek a folyamatnak az egyik alkotóeleme lehetne, mint emlékezethely, a páneurópai piknik, amely a keletnémetek határátlépésével lépett be a nemzetközi emlékezetirodalomba.

Információk a szerzőről

  • Kloiber Alexandra, Pázmány Péter Katolikus Tudományegyetem Irodalomtudományi Doktori Program, Soproni Egyetem Benedek Pedagógiai Kar

    PhD hallgató, tanársegéd
    kloiber.alexandra@uni-sopron.hu

Hivatkozások

Dobos, I. (2017). Gondolkodás, emlékezet és nyelv a modern irodalomban. Alföld, 68. évf. 11. sz. pp. 52-67.

Nora, P. (2010). Emlékezet és történelem között. Válogatott tanulmányok. Szerk./ford.: K. Horváth Zsolt, Budapest: Napvilág.

Schulze, I. (2009). Adam und Evelyn. Ford.: Nádori Lídia. Budapest: Európa Könyvkiadó

Fata, M. (2013). A magyar emlékezethelyek specifikumai. (Hozzászólás Gyáni Gábor vitaindítójához) Szerk.: S. Varga Pál, Száraz Orsolya, Takács Miklós. A magyar emlékezethelyek kutatásának elméleti és módszertani alapjai. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó pp. 36- 38.

Molnár Cs. (2013). A vasfüggöny két oldalán. Élettörténeti elbeszélések a magyar-osztrák határvidéken. Sopron: Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó pp. 203-204.

Szentpály, M. (2010). Sorsvállalás, sorsválasztás. Litera, 2010. február 27. [online] https://litera.hu/magazin/kritika/sorsvallalas-sorsvalasztas.html [2020. február 10.]

Tóth, I. (2009). Határáttörés és határnyitás. A Páneurópai Piknik hatása a diplomáciai szolgálatok munkájára az 1989-es menekültváltság megoldása során. Soproni Szemle, 63. évf. 4. sz. pp. 365-386.

Zsigmond A. (2011). A Balaton mint az emlékezet tere a kortárs német nyelvű prózában. Filológiai Közlöny, 57.évf. 3.sz. pp. 245–254.

Letöltések

Megjelent

2020-06-20

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

Hiányzó láncszemek – nemzeti emlékezethelyek az irodalomban, az oktatásban. (2020). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 18(1-2), 67-76. https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.6