A német tanítóképzés intézményesülési folyamatainak főbb lépései

Szerzők

  • Kovács Krisztina SZTE JGYPK Alkalmazott Pedagógiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.6

Absztrakt

Közép-Európában az oktatással kapcsolatos szakmák intézményesülése német minta alapján jött létre. Ahhoz, hogy szisztematikusan fel tudjuk tárni a dualizmus kori magyar népiskolai tanítók szakmásodásának folyamatát, lényeges a német tanítóképzés felől érkező főbb intézménytörténeti hatáselemek elemzése. Jelen tanulmány a német tanítóképzés intézményesülési folyamatának nemzeti sajátosságait és fontosabb tendenciáit mutatja be. Az első rész a német népoktatás fejlődésének főbb mozzanatait ismerteti, a második rész pedig a német tanítóképzés intézményrendszerének kialakulási folyamatait vizsgálja a 17. században megjelenő első magánintézmények keletkezésétől a nemzetiszocializmus 20. században történő létrejöttéig.

Információk a szerzőről

  • Kovács Krisztina, SZTE JGYPK Alkalmazott Pedagógiai Intézet

    Dr. PhD, főiskolai docens
    kovacs.k@szte.jgypk.hu

Hivatkozások

Blömeke, S. (2009). Lehrerausbildung. In: Blömeke, S., Bohl, Th., Haag, L., Lang-Wojtasik, G. & Sacher, W. (szerk.), Handbuch Schule. Theorie - Organisation - Entwicklung, (pp. 483-490). Bad Heilbrunn/Stuttgart: Klinkhardt/UTB. DOI: https://doi.org/10.36198/9783838583921

Bruhn, A. (1995). Die Präparanden. Lehrerbildung in Schleswig-Holstein 1867-1918. (Studien und Dokumentationen zur deutschen Bildungsgeschichte). Köln: Böhlau Verlag.

Geißler, R. (2011). Die Sozialstruktur Deutschlands. Zur gesellschaftlichen Entwicklung mit einer Bilanz zur Vereinigung. 6. Auflage. Wiesbaden: VS Verlag. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-92055-9

Graumann, O. (2014): Aspekte der Geschichte westeuropäischer Lehrerbildung. IDE-Online Journal, 1. évf. 1. sz. DOI: https://doi.org/10.53308/ide.v1i1.226

Kelemen Elemér (2004). A magyar pedagógustársadalom és a pedagógusképzés története Magyarországon II. Iskolakultúra, 14. évf. 6–7 sz. p. 145.

Kovács Krisztina (2020): Adalékok a német népiskolai tanítóképzés intézményesülési folyamatainak történetéből és a néptanítói identitás elemei Lorenz Kellner neveléstan könyvének tükrében (1868). Iskolakultúra, 30 évf. 6. sz. pp. 82-96.

Lattmann, P. (1983): Der Lehrer als Kulturträger und Kulturvermittler: Eduard Spranger - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 1 évf. 3 sz. pp. 15-16.

Mészáros István, Németh András & Pukánszky Béla (2003): Neveléstörténet. Szöveggyűjtemény. Budapest: Osiris Kiadó.

Németh András & Pukánszky Béla (2004): A pedagógia problématörténete. Budapest: Gondolat Kiadó.

Németh András (2012). Magyar pedagógusképzés és pedagógus szakmai tudásformák I. 1775-1945. Nemzeti fejlődési trendek, nemzetközi recepciós hatások. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.

Ramirez, F. & Boli, J. (1988). A népoktatás politikai megteremtése: európai kezdetek és világméretű intézményesülés, (pp. 7–33). Budapest: OKI.

Renner, G. (2019). Primary school in Germany: History, fields of activity and future challenges. In: K. Kovács, A. F. Dombi (szerk.), Education and training. National and international tendencies of education and training, (pp. 77-91). Szeged: Szegedi Egyetemi Kiadó Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó.

Schadt-Krämer, C. (1990). Die pädagogische Bildung der Volksschullehrer im 19. Jahrhundert: dargestellt am Beispiel der rheinischen Lehrerseminare von 1819 bis 1926. Hamburg: Hamburger Buchwerkstatt.

Stöcker, K. (2018). Medialisiertes Vermittlungswissen. Untersuchung der Wandbilder zum Anschauungsunterricht und ihrer Begleittexte im Zeitraum 1872-bis 1914. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.

Tenorth, H-E. (1995). Lehrerberuf und Lehrerbildung. In: Jeismann, K-E. & Lundgreen, P. (Ed.), Handbuch der deutschen Bildungsgeschichte, Bd. 3. 1800-1870, (pp. 250–270). München: Verlag C.H.Beck.

Thiele, G. (1938). Geschichte der Preußischen Lehrerseminare. Erster Teil: Allgemeine Voraussetzungen zur Geschichte der preußischen Lehrerseminare. Berlin: Weidmann.

Wittmütz, V. (2007). Die preussische Elementarschule im 19. Jahrhundert. In: Fisch, S., Gauzy, F. & Metzger, C. (Ed.), Lernen und Lehren in Frankreich und Deutschland. - Apprendre et enseigner an Allemagne et en France, (pp. 5–32). Stuttgart: Franz Steiner Verlag.

Zsinka, László (2012). Az európai paideia kultúrfilozófiai alapjai. Személy és történelem - kultúra és művelődés. Műhelytanulmány (working paper). Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem.

Letöltések

Megjelent

2020-10-23

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

A német tanítóképzés intézményesülési folyamatainak főbb lépései. (2020). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 18(3-4), 60-68. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.6