An Analysis of Purchasing and Consumption Preferences for Foie Gras and Foie Gras-based Products

Authors

  • Ádám Fazekas Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem Környezettudományi Intézet
  • Judit Vincze Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Szőlészeti és Borászati Intézet
  • Béla Herczeg Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet
  • Beatrix Szabóné Béres Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Környezettudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.33038/jcegi.3474

Keywords:

questionnaire survey, customer preferences, consumer preferences, foie gras, foie gras-based products

Abstract

In Hungary, the production of fattened geese is not only of gastronomic and cultural importance, but also plays a very important role in the national economy. Hungary is among the absolute leaders in goose production in Europe. Products made from fattened geese are considered a real speciality in the world, and in Hungary fattened goose liver is a Hungaricum product. There is a basic seasonality in the demand for goose products, especially for liver and meat, and the end-users of fattened liver products are mainly catering service providers due to its high price (Internet 1). In the light of recent epidemics (COVID_19, poultry flu), tightening animal welfare rules and campaigns by animal welfare organisations, the future of the sector is uncertain, and it is important to know domestic habits in order to develop a realistic vision of the sector.

In the course of our work, a questionnaire survey was carried out on the purchasing and consumption preferences of foie gras-based products. Our research objectives were to identify the purchasing and consumption habits of the Hungarian population in relation to foie gras and foie gras-based products, including a comparative analysis, to identify the factors and parameters that encourage the purchase and consumption of the products and to assess the frequency of consumption of foie gras. The extent to which consumers consider the product to be a gastronomic curiosity and the absolute characteristic of domestic consumption is that people associate the consumption of foie gras with a particular occasion. Our survey also asked which of the Hungarian or foreign foie gras products the respondents preferred.

Author Biographies

  • Ádám Fazekas, Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem Környezettudományi Intézet

    FAZEKAS Ádám
    Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem, Gyöngyös, Károly Róbert Campus
    Környezettudományi Intézet, Agroökológiai Csoport
    fazekasadam18@gmail.com

  • Judit Vincze, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Szőlészeti és Borászati Intézet

    Dr. VINCZE Judit, PhD
    egyetemi docens
    Eszterházy Károly Katolikus Egyetem
    Természettudományi Kar
    Szőlészeti és Borászati Intézet
    vincze.judit@uni-eszterhazy.hu

  • Béla Herczeg, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    Dr. HERCZEG Béla, CSc
    főiskolai tanár
    Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem, Gyöngyös, Károly Róbert Campus
    Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet
    Iroda: Gyöngyös, "A"épület, 1.409
    Mellék: 443
    herczeg.bela@uni-mate.hu

  • Beatrix Szabóné Béres, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Környezettudományi Intézet

    SZABÓNÉ Dr. BÉRES Beatrix, PhD
    levelező szerző
    egyetemi adjunktus
    Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem, Gyöngyös, Károly Róbert Campus
    Környezettudományi Intézet, Agroökológiai Csoport
    Iroda: Gyöngyös, "A"épület, 1.406
    Mellék: 402
    szabone.beres.beatrix@uni-mate.hu

References

BAUMÜLLER L. (2021): Az egész világon kapkodtak ezért a magyar luxusélelmiszerért: most már alig veszik. Agrárszektor (2021.07.29.), 1–6.

BIRKÁS E. (2003): Magyarország piacvezető-pozíciója megőrzésének lehetőségei és feltételei a világ libamáj piacán. Doktori értekezés. Nyugat-magyarországi Egyetem Mezőgazdaság – és Élelmiszertudományi Kar, Mosonmagyaróvár. p: 38

BOGNÁR L. (2020): Illegális vagy vitatható kereskedelmi gyakorlatok fogyasztói megítélése. Doktori értekezés. Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Kaposvár, p: 44–45.

CZIBOLYA A. – LENDVAI E. (2015): Examination of foie gras consumption habits. Re-view of faculty of engineering: analecta technica Szegedinensia, (9) 1. pp. 18–24. DOI: http://dx.doi.org/10.14232/analecta.2015.1.18-24

FÓRIÁN Z. (2021): Mélyrepülésben a francia hízott máj piac. Agrotrend (2021.09.09.), 1–13.

KOZÁK J. (2011): A hízott liba- és kacsamáj termelése, valamint piaci kihívásai. Gazdálkodás című agrárökonómiai tudományos folyóirat 55. évfolyam, 3. szám, p: 312. DOI: http://dx.doi.org/10.22004/ag.econ.119913

SZIGETI O. – SZENTE V. – SZAKÁLY Z. (2008): A libamáj és libamáj készítmények fo-gyasztói szokásainak vizsgálata kvantitatív kutatási módszerrel. Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing folyóirat, Kaposvári Egyetem, Kaposvár: 5(1):13–21.

Mezőgazdasági Kézikönyv 8. TANULMÁNYOK A KETRECES ÁLLATTARTÁSRÓL II. A ketreces tartás Európai Unióban való esetleges jövőbeni betiltásának magyar állatitermék-előállításra gyakorolt várható következményei Hízott lúd ágazat 2020., p: 17.

Internet 1: Kikből lehet hosszú távú nyertes a víziszárnyas ágazatban? https://www.agrarszektor.hu/allat/gyakorlati-temak-gazdalkodoknak-kikbol-lehet-hosszu-tavu-nyertes-a-viziszarnyas-agazatban.25000.html. Lekérdezés dátuma: 2022.06.08.

Internet 2: Hízott libából előállított termékek http://www.hungarikum.hu/hu/h%C3%ADzott- lib%C3%A1b%C3%B3l-el%C5%91%C3%A1ll%C3%ADtott-term%C3%A9kek Lekérdezés dátuma: 2021.04.

Published

2022-12-06

Issue

Section

Cikk szövege

How to Cite

An Analysis of Purchasing and Consumption Preferences for Foie Gras and Foie Gras-based Products. (2022). Journal of Central European Green Innovation, 10(2), 63-76. https://doi.org/10.33038/jcegi.3474