The analysis of physical performance change in the case of students from the University of Pannonia, Georgikon Faculty
Kulcsszavak:
physical fitness, exercise training, students, moderate to vigorous physical activityAbsztrakt
A sport jótékony hatásait korábban számos hazai és nemzetközi szakirodalom igazolta, melyek összefüggéseket mutattak ki a fizikai aktivitás és a pszichés állapot, illetve a testi és lelki egészség kapcsolatrendszerében. Tudomásunk szerint azonban a heti egy alkalommal végzett komoly terheléssel járó fizikai aktivitás hatásait még nem kutatták le szakemberek – a terület ezáltal meglehetősen „ismeretlen föld” – így lokálisan végzett felmérésünk eredménye érdekességgel szolgálhat tudományos szempontból is. Jelen kutatásunk elsősorban arra irányult, hogy a különböző településekről, iskolákból a Pannon Egyetem Georgikon Karára érkező, s eltérő fizikai felkészültséggel bíró, a sportolást tekintve aktív és inaktív életet élő hallgatók heti rendszerességgel végzett mozgatása során érhető-e el teljesítményükben pozitív változás, s ha igen, milyen számszerűsíthető érték mutatható ki.
Hivatkozások
Ács, P., Borsos, A. and Rétsági, E. 2011. Gyorsjelentés a magyar társadalom életminőségét befolyásoló fizikai aktivitással kapcsolatos attitűdjeiről. Magyar Sporttudományi Füzetek I., Magyar Sporttudományi Társaság. 70 p.
Bellocco, R., Jia, C., Ye, W. and Lagerros, Y. T. 2010. Effects of physical activity, body mass index, waist-to-hip ratio and waist circumference on total mortality risk in the Swedish National March Cohort. European Journal of Epidemiology. 25 (11) 777–788. https://doi.org/10.1007/s10654-010-9497-6
Caspersen, C. J., Powell, K. E. and Christenson, G. M. 1985. Physical activity, exercise and physical fitness: definitions and distinctions for health-related research. Public Health Reports. 100 (2) 126–131.
Csányi, T. 2010. A fiatalok fizikai aktivitásának és inaktív tevékenységének jellemzői. Új Pedagógiai Szemle. 60 (3–4) 115–128.
Faigenbaum, A. D., Kraemer, W. J., Blimkie, C. J. E., Jeffreys, I., Micheli, L. J., Nitka, M. and Rowland, T. W. 2009. Youth resistance training: Updated position statement paper from the National Strength and Conditioting Association. Journal of Strength and Conditioning Research. 23. 60–79. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e31819df407
Grissom, B. J. 2005. Physical fitness and academic achievement. Journal of Exercise Physiology Online. 8 (1) 11–25.
Lee, D., Sui, X., Ortega, F. B., Kim, Y. S., Church, T. S. and Winett, R. A. 2011. Comparison of leisure time physical activity on cardiorespiratory fitness as predictors of all-cause mortality in men and women. British Journal of Sports Medicine. 46 (6) 504–510. https://doi.org/10.1136/bjsm.2009.066209
Ozsváth, K. and Ács, P. 2011. Bevezetés a sporttudományos kutatásba. TÁMOP-4.1.2-08/1/A-2009-0025. 208 p.
Pais, E. R. 2013. Alapvetések a Z generáció tudománykommunikációjához. Tanulmány, Pécs, 2013, 20 p. TÁMOP-4.2.3-12/1/KONV-2012-0016
Payne, R. S., Schurr, A., Miller, J. J. and Rigor, B. M. 1997. Brain lactate is an obligatory aerobic energy substrate for functional recovery after hipoxia: Further in vitro validation. Journal of Neurochemistry. 69 (1) 423–426. https://doi.org/10.1046/j.1471-4159.1997.69010423.x
Stephens, T. 1988. Physical activity and mental health in Canada and the United States. Evidence from four population surveys. Preventative Medicine. 17. 35–47. https://doi.org/10.1016/0091-7435(88)90070-9
Strauss, W. and Howe, N. 1991. Generations: The history of America's future, 1584 to 2069. New York: William Morrow, 1991, 538.p.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2014 Pintér Ákos, Sárközi István

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articel is under the Creative Commons 4.0 standard licenc: CC-BY-NC-ND-4.0. Under the following terms: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. You may not use the material for commercial purposes. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.