Fogyasztói motivációk a döntően növényi étrendet folytatók körében – szakirodalmi áttekintés

Szerzők

  • Szakály Márk Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Intézet
  • Soós Mihály Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Intézet

DOI:

https://doi.org/10.33567/etm.2414

Kulcsszavak:

vegetáriánus, alternatív étrendek, UMVI, identitás, ideológia, fogyasztói észlelések

Absztrakt

A közeli évtizedekben világviszonylatban az ún. civilizációs betegségek rohamos terjedése következett be és az általuk okozott halálozások már jó ideje a legnagyobb arányúak. A civilizációs betegségek kezdetben a világ legfejlettebb részén váltak egyre tömegesebbé, míg a fejletlenebb államok mentesek voltak ezektől. Mára a helyzet úgy alakult, hogy a betegséghullám elérte a kevésbé fejlett országokat, míg a világ fejlett államaiban a folyamat lelassult, bizonyos betegségek esetében pedig csökkenő tendenciát mutat. Kutatások kimutatták, hogy a táplálkozás minősége nagymértékben befolyásolja az egészségi állapotot. Napjainkban a növényi alapú táplálkozás növekvő trendnek örvend. E trend elsőszámú mozgatórugója pedig az egyre növekvő mértékű, egészséggel összefüggő aggodalmaknak köszönhető. A növényi alapú étrendekkel kapcsolatos hiedelmek azt mutatják, hogy a fogyasztók erősen hisznek ezen étrendek egészségvédő hatásában, és sok esetben ez az elsődleges étrendválasztási szempont az élvezeti érték helyett. A növényi étrendek fogyasztói emellett sajátos identitással és ideológiai mintázattal is rendelkeznek, melyet a Vegetáriánus Identitás Egységes Modellje hivatott ábrázolni.

Letöltések

Megjelent

2019-07-28

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek