A horizont vágyképei
DOI:
https://doi.org/10.57021/artcadia.4989Kulcsszavak:
videójáték, virtuális táj, idealizált táj, vágykép, médiumAbsztrakt
A magazinokban, a számítógépes játékokban, a filmekben vagy a mindennapi netes barangolásaink során látott vidékek olyan víziókat keltenek a távoli helyekről, amelyek elfedik a valóságos tájakat. A digitális és nyomtatott képáradat uniformizált elképzeléseket vált ki a befogadóban. A sematikus és idealisztikus tájképek nem csupán pótlékértékű szimulációk, hanem kilépnek másodlagos szerepükből, és befolyásolják a tapasztalatokat a valós szituációkban. Más szóval az előképeink is alakítják a valós találkozást a természettel. Ebben az írásban különböző médiumok asszociatív példáin keresztül mutatom be, hogy a tájképek nem egyszerűen a valóságot tükrözik, hanem a természet képén túl az alkotó és a szemlélő belső lelkiállapotát és vágyait jelenítik meg.
Hivatkozások
Augé, Marc. Nem-helyek, Bevezetés a szürmodernitás antropológiájába. Ford. Fáber Ágoston. Budapest: Műcsarnok, 2012.
Bódi Jenő – Pusztai Bertalan (szerk.). „A turizmus (média)reprezentációi a globális áramlatok terében.” In Replika [Médiaturizmus] 96–97. szám (2016/1-2.), 7–9. http://real-j.mtak.hu/16744/1/EPA03109_replika_96-97.pdf. Megtekintés: 2023.10.17.
Bódi Jenő. „A tévénéző turista. A médiaturizmus helyeinek kulturális geográfiája.” In Replika [Médiaturizmus] 96–97. szám (2016/1-2.), 59–74. http://real-j.mtak.hu/16744/1/EPA03109_replika_96-97.pdf. Megtekintés: 2023.10.17.
Bukatman, Scott. „A mesterséges végtelen.” In Metropolis, 2003/2. 10–26. https://metropolis.org.hu/a-mesterseges-vegtelen. Megtekintés: 2023.10.17.
Dunai Tamás. „Videojáték és virtuális turizmus. A videojáték mint a virtuális turizmus terepe.” In Replika [Médiaturizmus] 96–97. szám (2016/1-2.), 163–170. http://real-j.mtak.hu/16744/1/EPA03109_replika_96-97.pdf. Megtekintés: 2023.10.17.
Flusser, Vilém. „Nomádok.” In 2000 [irodalmi folyóirat], 1991/ 9., 26–28.
Hienger, Jörg. „The Uncanny and Science Fiction.” Translated by Elsa Schieder. In Jörg Hienger. Literarische Zukunftsphantastik. Göttingen: Vandenhoech & Ruprecht, 1972.
Irimiás Anna. Filmturizmus. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2015.
Jenkins, Henry. A játéktervezés mint narratív építészet. In Fenyvesi Kristóf – Kiss Miklós – Thomka Beáta (szerk.). Narratívák 7. - Elbeszélés, játék és szimuláció a digitális médiában. Budapest: Kijárat, 2008, 175–192.
Jodice, Francesco. What we want. Milan: Skira, 2004.
Levi, Daniel – Kocher, Sara. Virtual Nature: The Future Effects of Information Technology on Our Relationship to Nature, Environment and Behavior. New York: SAGE Publications Ltd, 1999. https://doi.org/10.1177/00139169921972065
Lutz, Catherine A. – Collins, Jane L. Reading National Geographic. Chicago: University of Chicago Press, 1993.
Manovich, Lev. „Beutazható tér.” In Metropolis [Film és tér], 2008/1, 72–98. https://metropolis.org.hu/beutazhato-ter-1 (megtekintés: 2023.10.17.)
Radnóti Sándor. „Simmel és a táj.” In Replika [Alagútban] 112. szám (2019/3) 11. https://replika.hu/replika/112-02 (megtekintés: 2023.10.17.) https://doi.org/10.32564/112.2
Said, Edward W. Orientalism. New York: First Vintage Books Edition, 1979.
Saito, Yuriko. Everyday Aesthetics. (Oxford: Oxford University Press, 2008). https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199278350.003.0003
Tillmann József A. Szigetek és szemhatárok. Budapest: Holnap Kiadó, 1992.
Urry, John. „A turistatekintet.” In Bódi Jenő – Pusztai Bertalan (szerk): Túl a turistatekinteten – A turizmus kritikai és kultúratudományi perspektívái. Budapest-Pécs-Szeged: Gondolat, 2012, 41–61.
Urry, John. Consuming Places. London: Routledge, 1995.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2023 Zagyvai Sári
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.