Hydro-eureka

Water – form – memory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.57021/artcadia.3811

Keywords:

water, form, memory, art

Abstract

Water also plays an important role in our lives mentally: it is a remembering, communicating and memory evoking medium. It remembers living organisms, while elementary water memories are stored in both the human viscera and mind. However, the audible, visible and tangible water formations do not only cause, at times calming, heuristic or dramatic experiences because of the Thalassa experience, and not only because of the many underlying, individual or archetypical experiences of being, through water as a symbol of the unconscious.
Water surface, this membrane of multiple planes of movement that carries its physical sight as well as the constant flux of virtual images of its reflections, is the 3D animation field of the creation, the metamorphosis and the destruction, and the changes of lighting and colour, of spatial form and reflection. Variations of images and reflections appear on it, through which the mutual base of approach and archetypes of the transformations and relations that created them, become more visible. The investigation of this interface that conjoins and on the other hand causes collision between heights and depths, ethereal and earthly, vertical and horizontal, real sight and reflected, visible and invisible, real experience and projection, has led to many theoretical and artistic discoveries. The aim of this study is to analyse these.

References

„Bill Viola.” Artnet, hozzáférés: 2022.10.24., https://www.artnet.com/artists/bill-viola/

„Eötvös Pétert az „év zeneszerzője” díjra jelölték Németországban.” Fidelio, 2019. július 12., hozzáférés: 2022.10.22., https://fidelio.hu/klasszikus/eotvos-petert-az-ev-zeneszerzoje-dijra-jeloltek-nemetorszagban-146788.html

„Liquid Labyrinth. Fabrizio Plessi.” Ludwig Museum, hozzáférés: 2022.10.24., https://www.ludwigmuseum.hu/kiallitas/liquid-labyrinth-fabrizio-plessi

„Hiroshi Senju.” Artsy, hozzáférés: 2022.10.24., https://www.artsy.net/artist/hiroshi-senju

„Nagyon aktuális lett Eötvös Péter műve,” Kultúrpart, 2019. július 12., hozzáférés: 2022.10.22., https://kulturpart.hu/2019/07/12/nagyon_aktualis_lett_eotvos_peter_muve.

„Petőfi Sándor: A Tisza.” Alkotói portrék a magyar irodalomból, ELTE-BTK, hozzáférés: 2022.10.22., https://magyar-irodalom.elte.hu/sulinet/igyjo/setup/portrek/petofi/tisza.htm

„Petri György: Mosoly.” hozzáférés: 2022.10.24., https://www.visegradliterature.net/works/hu/Petri_Gy%C3%B6rgy-1943/Mosoly

„Olafur Eliasson. The weather project, 2003.” hozzáférés: 2022.10.24., https://olafureliasson.net/archive/artwork/WEK101003/the-weather-project

„The World in a Drop. The Ability of Water Functioning as Memory and Mirror.” World in a Drop. hozzáférés: 2022.10.22., https://www.weltimtropfen.de/index_english.html

Almási Miklós. Anti-esztétika. Séták a művészetfilozófiák labirintusában. Budapest: Helikon Könyvkiadó, 2003.

Brown, William. „Scientists Show That Water Has Memory.” Resonance Science Foundation, Oct 05 2018, hozzáférés: 2022.10.22., https://www.resonancescience.org/blog/Scientists-Show-That%20Water-Has-Memory?fbclid=IwAR2bwSo20Ckxv0GAMUJqlirpBL3Hco1EdPXoEZP19Wv2V7LutEujvKByTfs

D. Udvary Ildikó. „A papír médiummá válása.” In I. Országos Papírművészeti Kiállítás, 3–10. Budapest: Magyar Papírművészeti Társaság, 1999.

Danto, Arthur C. „Történetek a művészet végéről.” In Művészet az ezredvégen. Tanulmányok a művészet végéről és a művészettörténelem újrakezdéséről. Kézirat. szerk. Perneczky Géza, 183–192. Budapest, 1999.

Dobai Péter. „Keserü Katalin/ Emlékezés a kortárs művészetben.” Kortárs, 43. évf., 6. sz. (1999): 106–109. hozzáférés: 2022.10.22. http://epa.oszk.hu/00300/00381/00025/dobai.htm

Ferenczi Sándor. Katasztrófák a nemi működés fejlődésében. Budapest: Filum Kiadó, 1997.

Hoppál Mihály, Jankovics Marcell, Nagy András, Szemadám György. Jelképtár. Budapest: Helikon Kiadó, 1990.

Jung, Carl Gustav. Az archetípusok és a kollektív tudattalan. Fordította Turóczi Attila. Budapest: Scolar Kiadó, 2011.

Keserü Katalin. Emlékezés a kortárs művészetben. Budapest: Noran Kiadó, 1998.

Kröplin, Bernd, Henschel, Regine C. Die Geheimnisse des Wassers: Neueste erstaunliche Ergebnisse aus der Wasserforschung. München: AT Verlag, 2016.

Lem, Stanislaw. Solaris. Fordította Murányi Beatrix. Budapest: Helikon Kiadó, 2022.

Leonardo da Vinci. A festészetről. Trattato della pittura. Fordította Gulyás Dénes. Szeged: Lectum Kiadó, 2005.

Lieber Erzsébet. „Papír – Anyag – Médium. A papír transzparenciája és „világlása” a memetikus szelekció egyetemes és modern művészeti történetében.” DLA dissz., Pécsi Tudományegyetem, 2008.

Moholy-Nagy László. Az anyagtól az építészetig. Budapest: Corvina Kiadó, 1968.

Moholy-Nagy László. From Material to Architecture. Bauhausbücher 14. Zürich: Lars Müller Publishers, 2021.

Wolf, Virginia. Hullámok. Fordította Mátyás Sándor. Budapest: Európa Könyvkiadó, 1978.

Published

2022-12-28

Issue

Section

Tematikus

How to Cite