Black Romeo, White Juliet
The Opportunities of Processing Prejudice in the Works of Shakespeare
DOI:
https://doi.org/10.33569/akk.5591Keywords:
drama in education, prejudices, Romeo and Juliet, ShakespeareAbstract
The following study examines the presence of various prejudices in William Shakespeare's plays and their film and stage adaptations. It also attempts to utilize the interpretative yield in a way that can be applied well in drama pedagogy classes. During such classes, students become aware of their own limitations, perhaps even unconscious prejudices, and at the same time gain a deeper understanding of the prejudices against them, their functioning, and their internal logic. The examples of the study come from Romeo and Juliet, The Taming of the Shrew, Othello and The Merchant of Venice; it is important to emphasize that these are prejudices of varying severity, the more serious of which are only recommended for processing from mature adolescence. In such sessions, attention should always be paid to resolving and processing any possible traumas, emotions and conflicts. The world of Shakespeare's dramas can be a great tool for maintaining a distance from personal involvement, as it also approaches the issue of prejudice in a flexible and nuanced way.
References
Balogh Renáta Tünde – Józsa Krisztián (2023): Az olvasás fejlesztése a drámapedagógiai módszerekkel. Anyanyelvi Kultúraközvetítés 6(2), 4–16. DOI: https://doi.org/10.33569/akk.4680
Bethlenfalvy Ádám (2021): Drámapedagógia. [Diverse Project – tanári kézikönyv] szerk. Cziboly Ádám, Budapest: InSite Drama Nonprofit Kft. >URL: https://diverse-education.eu/wp-content/uploads/2021/04/DIVERZ_BELIV_WEB_UJ_HU.pdf [2024. 05. 12.]
Csizmadia Tibor (2023): Varázslat egy nyáréjszakán (William Shakespeare: Szentivánéji álom), fordította: Székely Csaba, rendezte: Csizmadia Tibor, Budapest: Thália Színház, 2023.
Domokos Áron (2022): “Gypsy in Space”: A Note on the Representation of the Roma in Contemporary Hungarian SF Short Stories. Vector, május 28., https://vector-bsfa.com/2022/05/28/gypsy-in-space-a-note-on-the-representation-of-the-roma-in-contemporary-hungarian-sf-short-stories/ (2024. 05. 23.)
Domokos Áron (2023): Lajkó az űrben. A romák reprezentációja a kortárs SF-narratívákban. Acta Scientiarum Socialium, 23(51), 39–61., https://journal.uni-mate.hu/index.php/asc/article/view/5249/5382 (Letöltés időpontja: 2024. 05. 12.)
Dromgoole, Dominic rendező (2009): Romeo and Juliet. London: Globe Theatre
Fazekas Sándor ford. (2023): William Shakespeare Szonettjei. Ford., jegyz., előszó: Faze-kas Sándor, Budapest: MMA Kiadó
Gabnai Katalin (2015): Drámajátékok : Bevezetés a drámapedagógiába. Budapest: Heli-kon
Malone, Edmond (1790): The Plays and Poems of William Shakespeare : In ten volumes. London: H. Baldwin
Mandl Erika, N. (2021): Színházi nevelés és közönségnevelés a Kaposvári Egyete-men. Sárospataki Pedagógiai Füzetek 28., Eger: Esterházy Károly Líceum, pp. 161–176. https://periodicals.uni-eszterhazy.hu/spf/actual (Letöltés időpontja: 2024. 05. 12.)
Nádasdy Ádám ford. (2001–2018): William Shakespeare: Drámák I–III. Rómeó és Júlia, Makrancos hölgy, A velencei kalmár. Budapest: Magvető
Márton László ford. (2009): William Shakespeare: Othello, Velence négere. Színház, 43(12), melléklet: 1–24.
https://szinhaz.net/wp-content/uploads/pdf/drama/2009_12_drama.pdf (2025. 06. 24.)
Megyeri Lilla (2017): A szerelem erejéről (A Pécsi Balett Makrancos hölgy-előadásáról) https://tanckritika.hu/kategoriak/kritika/1172-megyeri-lena-a-szerelem-erejerol (2024. 05. 12.)
Parker, Oliver rendezte (1995): William Shakespeare: Othello. Egyesült Királyság – USA: Columbia Pictures et al.
Pikli Natália (2025): Shakespeare minden időkre. Budapest: Európa Kiadó
Pécsi Balett (2017): A Pécsi Balett ismertetője a Makrancos hölgy-előadásáról. http://archivum.pecsibalett.hu/eloadas/a-makrancos-holgy (2024. 05. 12.)
Rádai Andrea (2009): Shakespeare szelleme a város szélén. https://revizoronline.com/a-makrancos-holgy-gozon-gyula-kamaraszinhaz-budapest/ (2024. 05. 12.)
Székely Kriszta rendezte (2020): William Shakespeare: Othello. Budapest: Katona József Színház
Zámbóné Kocic Larisa (2017): Jago, a színházellenesség szócsöve és bűnbakja. Apertúra, 12(4), https://www.apertura.hu/2017/nyar/kocic-jago-a-szinhazellenesseg-szocsove-es-bunbakja/ (2024. 05. 12.)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fazekas Sándor, Dávid Péter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.







