A verbális mondatemlékezet sajátosságai középiskolás korban
DOI:
https://doi.org/10.33569/akk.2340Kulcsszavak:
mondaismétlés, verbális memória, pontosság, grammatikai szerkezetAbsztrakt
Jelen munka célja, hogy középiskolások mondatemlékezeti működésének sajátosságait elemezze mondatismétlési teszt alapján. A kutatásban azt a kérdést vizsgáljuk, hogy az iskolatípus és az életkor milyen hatást gyakorol a tanulók verbális emlékezeti működésére. A szakirodalom alapján feltételezzük, hogy e vizsgált életkorban is van eltérés a mondatismétlési teljesítményekben, ami az idősebb középiskolások pontosabb ismétlésében nyilvánul meg. Az életkori faktor mellett az iskolatípus még erőteljesebben hat, ami a gimnazisták jobb eredményében követhető – szemben a szakgimnazistákéval. A mondatok szerkezeti és tartalmi jellemzői szintén megmutatkoznak az eredményekben és összefüggést mutatnak az életkorral és az iskolatípussal is. A hipotézis ellenőrzéséhez 16 és 18 éves gimnáziumi és szakgimnáziumi tanulók mondatismétlési teszteredményét használtuk. A teszt 20 mondatot tartalmazott, a tanulók feladata azok egyszeri hallás utáni megismétlése volt. Elemeztük az ismétlések pontosságát az életkor, az iskolatípus alapján, továbbá a mondatok szerkezete és a jelentést alkotó lexémák minősítése alapján, továbbá vizsgáltuk az ismétlések közben tartott néma szüneteket, a megakadások mintázatát, valamint a hibák típusainak megoszlását. Az eredmények alátámasztották nemcsak a gimnazisták sokkal jobb eredményét, de a hibatípusaik különbözőségét is, valamint az átmeneti memória működési nehézségének feloldása is eltért a két iskolatípusban. Az eredmények igazolták továbbá a szókincsnek és a mondatok szerkezetének a mondatismétlésben betöltött szerepét, ami a szakgimnazisták esetében még erőteljesebben mutatkozott meg.Letöltések
Megjelent
2019-12-05
Folyóirat szám
Rovat
Nyelvészet
Hogyan kell idézni
A verbális mondatemlékezet sajátosságai középiskolás korban. (2019). ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS | MEDIATON OF HUNGARIAN LANGUAGE CULTURE, 2(1), 43-61. https://doi.org/10.33569/akk.2340