A mobilitási csomag gazdasági hatásai a könnyű haszongépjárművekre
DOI:
https://doi.org/10.33032/acr.7149Kulcsszavak:
mobilitási csomag, könnyű haszongépjármű, menetíró készülék, közúti áruszállítás, költségmodellezésAbsztrakt
Az Európai Unió által 2020-ban elfogadott mobilitási csomag jelentős változásokat hoz a közúti áruszállítás szabályozásában, különösen a 2,5–3,5 tonna közötti megengedett össztömegű könnyű haszongépjárművek vonatkozásában. 2026 júliusától ezen járművek is a vezetési és pihenőidőkre, valamint a tachográf használatára vonatkozó uniós szabályozás hatálya alá kerülnek. A tanulmány célja e szabályozás várható gazdasági hatásainak elemzése, különös tekintettel a járműválasztásra és a költségszerkezeti következményekre. A kutatás kvantitatív költségmodellezésre és kvalitatív interjúkra épül, melyek révén átfogó képet nyújt a fuvarozók várható alkalmazkodási stratégiáiról. Az eredmények rávilágítanak arra, hogy a furgonos szállítás fajlagos költségeinek növekedése milyen mértékben írhatja át a logisztikai gyakorlatokat és a járműpark-összetételt.
Hivatkozások
561/2006/EK rendelet a közúti fuvarozásban dolgozók vezetési és pihenőidejéről. EUR-Lex.
2020/1054 rendelet az 561/2006/EK és az 165/2014/EU rendelet módosításáról. EUR-Lex.
Belzer, M. H. – Thörnquist, A. (2020): „Economic Liberalisation of Road Freight Transport in the EU and the USA”, In: Sheldon, P. – Gregson, S. – Lansbury, R. – Sanders, K. (Eds.): The Regulation and Management of Workplace Health and Safety: Historical and Emerging Trends (pp. 52–79). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429265679-4
DAKO GmbH. (2023): „Smart Tachograph Version 2 – The next generation of digital recording equipment”, https://www.dako.de/en/smart-tachograph-version-2/ (Letöltve: 2025. május 30.)
Európai Bizottság (2022): „TRACE 2 guidance and training materials. Mobility and Transport” https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/mobility-package-i/trace-2-guidance-and-training-materials_en
Matešić, M. – Omazić, M. A. (2023): „Social Dumping (CSR)”. In: Idowu, S. O. – Schmidpeter, R. – Capaldi, N. – Zu, L. – Del Baldo, M. – Abreu, R. (Eds.), Encyclopedia of Sustainable Management (pp. 2987–2994). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25984-5_1123
Nestler, A. (2024): „The EU's Mobility Package and its impact on road freight transport”, DAKO GmbH. https://www.dako.de/en/eu-mobility-package-changes-2022/ (Letöltve: 2025. május 30.)
TIMOCOM GmbH. (2023): „A Mobilitási csomag hatásai” https://www.timocom.hu/blog/mobilit%C3%A1si-csomag-403272 (Letöltve: 2025. május 30.)
Trans.INFO. (2020): „How the EU Mobility Package changes van transport under 3.5 tonnes” https://trans.info/hu/a-mobilitasi-csomag-megvaltoztatja-a-3-5-tonnanal-kisebb-jarmuvekkel-szallitast-nezze-meg-milyen-kotelezettsegei-lesznek-a-furgonosoknak-192092
(Letöltve: 2025. május 30.)
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Lányi Márton, Birinszki Péter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
