An insight into the Hungarian landscape architecture education between two IFLA Conferences: 1984-2024

Authors

  • Albert Fekete MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Garden Art and Garden Design , MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Kertművészeti és Kertépítészeti Tanszék
  • Imre Jámbor Hungarian University of Agriculture and Life Sciences – Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Garden and Open Space Design , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem - Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Kert- és Szabadtértervezési Tanszék
  • Attila Csemez MATE Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Planning and Regional Development , MATE Tájépítészeti, Település-tervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.36249/4d.73.6045

Keywords:

education, landscape architecture education

Abstract

The development in landscape architecture education in Hungary over the past forty years, and especially in the period following the 1989 change of the political regime, has drawn heavily on the series of curricular reforms in university education in the 1960s and 1970s. This period also saw a boom in landscape architecture education internationally. In Europe, the number of landscape architecture courses and programmes increased significantly, and 36 new courses were added to the 44 programmes already offered. 
The roots of the education of garden design and construction in Hungary date back to the turn of the 20th century, and Imre Ormos started the independent fourand-a-half-year garden design programme in 1963, while in the field of landscape planning the definition of landscape by Mihály Mőcsényi from 1968 was a milestone, which can also be regarded as the introduction of landscape architecture as a discipline in Hungary, making the ‘formal’ establishment of landscape architecture education possible.

Author Biographies

  • Albert Fekete, MATE, Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Garden Art and Garden Design, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Kertművészeti és Kertépítészeti Tanszék

    professor
    E-mail: Fekete.Albert@uni-mate.hu

  • Imre Jámbor , Hungarian University of Agriculture and Life Sciences – Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Garden and Open Space Design, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem - Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Kert- és Szabadtértervezési Tanszék

    Professor Emeritus, CSc, DLA
    E-mail: jambor.imre.an@gmail.com

  • Attila Csemez, MATE Institute of Landscape Architecture, Urban Planning and Garden Art, Budapest, Department of Landscape Planning and Regional Development , MATE Tájépítészeti, Település-tervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék

    professor emeritus, DSc 
    E-mail: csemez.attila@uni-mate.hu

References

Barbara Birli; Ellen Fetzer (2019): Az európai tájépítész oktatás 100 éve – a szakmaalapító úttörők jelentősége és szerepük a jövőkép formálásában 4D Tájépítészeti és Kertművészeti Folyóirat 53. sz. 22–27, 24.

Csemez Attila (2007): 15 éves a Tájépítészeti Kar 1992-2007, Budapesti Corvinus Egyetem, Tájépítészeti Kar, 17.

Csemez Attila; Csima Péter, Fekete Albert, Jámbor Imre, Schneller István (2017): Tájépítészet felsőfokon - 25 éves a Tájépítészeti és Településtervezési Kar, Szent István Egyetem, 17.

Fekete Albert (2022): Gedai Gusztáv; Hornyák Márton Kertészeti Egyetem 1853-1978, Budapest, KÉE

Jámbor Imre (2003): A tájépítészeti oktatás múltja és jelene. In: Zalayné K. Éva, B. Ormos Ilona, Glits Márton, Sáray Tamás, G. Tar Imola, Hámori Zoltán (szerk, 2003): 150 év a kertészettudományi, élelmiszertudományi és tájépítészeti oktatás szolgálatában 1853–2003, 137-138.

Mőcsényi Mihály (1959): Zöldterületek városklíma javító szerepe (The role of green spaces in improving the urban climate) Doktori disszertáció, 5.

Mőcsényi Mihály (1993): Tájépítészeti munkásságom. Doktori Disszertáció Tézisei. Magyar Tudományos Akadémia Könyvtára, Budapest

Mészáros Tamás (2009): A 90 éves Mőcsényi Mihály köszöntése In: Fatsar Kristóf (szerk): MMXC Mőcsényi Mihály - Kilencven év. Budapesti Corvinus Egyetem, Tájépítészeti Kar, Budapest, 10.

Richard Stiles (2017): LeNotre – The European Council of Landscape Architecture Schools and beyond. 4D Landscape Architecture and Gardening Journal, No. 45, 19–33. https://iflaeurope.eu/index.php/site/general/history-of-ifla-europe

220728_List_of_Schools_and_Programmes_Recognised_by_IFLA_Europe_status_JULY_2022.pdf (http://iflaeurope.eu)

Text of the European Landscape Convention/Hungarian, 2000 https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016802f3faf

Downloads

Published

2024-12-11

Issue

Section

Articles

How to Cite

Fekete, A., Jámbor, I., & Csemez, A. (2024). An insight into the Hungarian landscape architecture education between two IFLA Conferences: 1984-2024. 4D Journal of Landscape Architecture and Garden Art, 73, 34-51. https://doi.org/10.36249/4d.73.6045

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4