Egy közparkpályázat a múltból, mint esettanulmány a kerttörténet oktatásához
Südpark Kleinburg Breslau
DOI:
https://doi.org/10.36249/55.56.11Kulcsszavak:
tervpályázat, kerttörténet, urban developmentAbsztrakt
Ez az oktatás-módszertani cikk egy poroszországi park történetének, tervezésének és kivitelezésének állomásait mutatja be olyan módon, hogy a tárgyalt témákhoz pedagógiai aktivitásokat, órai csoportos és házi-feladatokat, kompetencia-fejlesztéseket rendel. A cikk első készében az interaktív feladatsor hat lépését mutatjuk be; a másodikban a 7. feladat került részletesen kifejtésre, amely egyúttal egy vizuális, századfordulós korstílust is szemléltető, rendszerezett kép- és szószedet. A feladatsor létrejöttét egy különleges forrásdokumentum teszi lehetővé, miszerint az 1892-es breslaui Südparkra kiírt tervpályázat anyagát a Möller’s Deutsche Gärtner-Zeitung igen alapos terjedelemben közölte tervekkel és szöveggel. A feladat első lépéseként a diákok megismerték a tervezési kiírást, majd a jelen cikkben bemutatott hat pályamunka tervanyagát hasonlították össze kis csoportokban, öt tematika szerint (funkcionális egységek, formavilág, térrendszerek, tervezői formanyelv, növénykiültetés). Az egy órás rajzos, kritikai elemzés után a hallgatók bemutatták a terveket, véleményezték azokat, majd szavaztak a 1-3. helyezést illetően – amely hasonlóan alakult, mint a múltban. A Südparkot a breslaui városvezetés újratervezte a legjobb ötletek alapján, amelyet szintén bemutat az újság. A 4-6. feladatok már az ~1900 körüli megvalósuláshoz tartozó térképes elemzéseket, képeslap-montázsokat, ’közpark-10-parancsolatot’ dolgozzák fel. Mivel az online adatbank igen gazdag, és a park 90%-ben ma is eredeti arculatát őrzi, így még virtuálisan is nagyon tanulságosan nyomon követhetőek a kerttörténeti változások. A cikk második fele summázza a századforduló közpark-tervezésének formai, funkcionális, stiláris és ízlésbeli, valamint növényalkalmazási jellemzőit kis kép-ikonok, interpretációk segítségével, amelyen erősen tükröződik G. Meyer féle tervezői irányvonal. A diákmunkák alapján a szerzők szerkesztették a 6. összefoglaló ábrát, amely formavilágát tekintve a Räde-féle közpark-stílusban nálunk ugyanígy visszaköszön. A közparkok éppúgy követik a tájépítészeti ízlésváltozásokat, mint a kertek, utcabútorok, ugyanakkor számos funkcionális, térszerkezeti megoldás örökérvényű. A feladatsor segítségével a diákok maguk elemezték, figyelték meg, összegezték empirikus tapasztalataikat, és így következtetéseik is tartósabbak lettek, miközben több grafikai képességfejlesztő technikát sajátítottak el.
Hivatkozások
C. DEE: Form and Fabric in Landscape Architecture – A Visual Introduction, Spon Press, 2001. A.
EPLÉNYI – B. CHRISTIAN-OLÁH: The Language of Landscape Sketching, SZIE, Budapest, 2019.
G. MEYER: Lehrbuch der schönen Gartenkunst: mit besonderer Rücksicht auf die praktische Ausführung von Gärten und Parkanlagen, Berlin, 1873.
’Die Entwürfe für den Südpark in Breslau I-VII’ in: Möller’s Deutsche Gärtner Zeitung, Erfurt, 1892. pp. 99-454.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).