Gyermekbarát városi szabadterek
A gyermekbarát szabadtér jelentése és szempontjainak érvényesítési lehetősége Magyarországon
DOI:
https://doi.org/10.36249/55.56.7Kulcsszavak:
városi szabadterek tervezése, strukturált játék, urbanizáció, gyermekbarát városok, játszhatóságAbsztrakt
A városi szabadterek tervezésében világszerte egyre nagyobb hangsúlyt kap a gyermekek nézőpontja. Habár a gyerekek fejlődésére igen nagy hatást gyakorol a szűkebb és tágabb környezet, amelyben felnőnek, mégis legtöbbször igen kevés lehetőségük van – vagy egyáltalán nincs lehetőségük – beleszólni vagy meghatározni annak alakítását. A felnövekvő generáció környezethez, városi tájhoz, szabadterekhez való kötődése alapvető fontosságú egy felelősségteljes és fenntartható jövő megalapozásához. Jelen tanulmány röviden áttekinti a városi környezet szerepét a gyerekek életében, különös tekintettel a szabadtéren végzett játékos tevékenységekre. A városi környezet a gyerekek számára alapjaiban változott meg a motorizáció megjelenésével: a köztéri szabad játék egyre inkább az intézményi, kontrollált területekre szorult vissza. A gyermekek szabadtéri játéklehetőségei egyre csökkennek, „szabványosodnak”. A napjainkban egyre hangsúlyosabban megjelenő gyermekbarát városok eszméje ezt a negatív folyamatot igyekszik kompenzálni. Szerte a világban számos kutatás és kezdeményezés foglalkozik a témával. Tanulmányunk a jelenleg érvényben lévő két fő várostervezési irányelvet mutatja be, értelmezi. Egyik a gyermekek számára dedikált városi helyek mennyiségének növelése, minőségének javítása: itt fontos a standardizáció, olyan új szabályok, szakmai iránymutatások meghatározása, amelyeket be lehet tartatni. A másik irányvonal azoknak a folyamatoknak a koordinálása, amelyek a városi szabadterek általános minőségének javítását, gyermek-kompatibilisebbé tételét tűzte ki célul. Ez utóbbi a fiatalok bevonását szorgalmazza a tervezésbe és a városi szabadtérhálózat általános fejlesztésére, játszhatóbbá tételére teszi a hangsúlyt. A kutatás a gyermekbarát város elméletének különböző gyakorlati stratégiáit is értékeli, értelmezi. Megvizsgálja, hogy milyen elvek alakítják a gyerekbarát városokat, majd a széleskörű áttekintés után magyarországi kontextusba helyezi az elméleteket. A hazai környezetpszichológiai publikációkból kiindulva azonosítja a városi términtázatban a gyerekek fejlődésének szempontjából legfontosabb helyszíneket, amelyeknek a sűrűsödésében kiemelten fontos figyelembe venni a tervezés során a gyerekbarát szempontokat. A metodika illusztrálásához a cikkben a mintaterület Budapest. Azok a városi szabadterek, amelyek előtérbe helyezik a gyerekek szempontjait biztonságosabbak, izgalmasabbak és aktívabbak. A gyerekek jelenléte a városi szabad tereken a szülők szocializációját is segíti, növeli a közösségi interakciókat, ezért szociális katalizátornak tekinthetők a városi környezetben. Ami a gyermekek számára érdekes, az a felnőtteknek is az – gyermekbarát városi szabadterek tervezésénél fő szempont a kreativitás, a megszokott sémáktól való elszakadás. A gyerekek valódi mércéi az élhető és szerethető városoknak, ezért mindannyiunk érdeke, hogy a gyerekek szempontjai hangsúlyosabban megjelenjenek a városi szabadterek tervezésében. Ennek érvényesítésére keresi a kutatás a lehetőségeket a magyar településfejlesztési környezetet meghatározó tervtípusok és jogi eszközkészlet elemzésével. Ennek során a rendszerszemlélet és a részvételi tervezés kettőségének fontosságára hívja föl a figyelmet, hiszen ezekkel a módszerekkel érhető el egyszerre minőségi és mennyiségi fejlesztés.
Hivatkozások
ALMÁSI B, (2007): A zöldhálózat tervezés metodikai fejlesztése Budapest peremterületének példáján, Doktori értekezés, Budapest 2007
ANDERSEN, 2016: Cecilia Andersen: Public Space and the New Urban Agenda, UN Habitat | United Nations Human Settlements Programme, The Journal of Public Space 2016 | Vol. 1, n. 1
BÁTHORYNÉ NAGY I.R. - GECSÉNÉ TAR I. (2019): Kerttörténeti szemelvények Budapest játszótér építészetéből In 13. Urbs: Magyar Várostörténeti Évkönyv pp.193-220. Budapest Főváros Levéltára.
BELEZNAY, 2011: Beleznay Éva: A fővárosi játszóterek története (In: Budapest, 2011/8., pp. 2-5.) BFVT KFT., Budapest Városfejlesztési Koncepciója Helyzetelem - zés. 2011, Budapest Főváros Önkormányzat, Budapest
BRKOVIĆ DODIG - GROAT, 2019: Marta Brković Dodig, Linda N. Groat: The Routledge Companion to Games in Architecture and Urban Planning: Tools for Design, Teaching, and Research, Routledge, 2019
CREATIVE PLAY, 2020: A Short History of Playgrounds, download: https://creativeplayuk.com/short-history-of-playgro - unds/ View on 30th March, 2020
CSEPELY KNORR, 2011: Csepely-Knorr Luca: Korai modern szabadtérépítészet - A közparktervezés-elmélet fejlődése az 1930-as évek végéig, PhD értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, 2011
DATTNER, 1969: Dattner, R. (1969) Design for Play, New York
DÚLL, 2009: Dúll Andrea: A környezetpszichológia alapkérdései. Helyek, tárgyak, viselkedés, L’Harmattan, Budapest, 2009
ERICKSON, 2012: Amanda Erickson: The Politics of Playgrounds, a History, March 14, 2012, download: https://www.citylab.com/ design/2012/03/politics-playgrounds-history/1480/ View on 30th March, 2020
EUROPEAN LANDSCAPE CONVENTION, The Council of Europe, 2000 FOTEL, T. (2009): Marginalized or empowered? Street Reclaiming – strategies and the situated politics of children´s mobilities. Geography Compass, 3(3): pp.1267-1280.
GENTRIT, 2019: Gentrit Krasniqi: Reimagining urban playscapes, Masters of Art in Landscape Architecture, Szent IStván University of Budapest, Faculty of Landscape Architecture and Urbanism , 2019
GILL, 2007: Tim Gill: No Fear: Growing up in a risk averse society, Calouste Gulbenkian Foundation, London, 2007
GYIMÓTHY ADÉL, 2015, How does urban greenery influence our physical, social and psychological well-being? - The effect of city squares with or without trees on well-being of users, Journal of Landscape Architecture and Garden Art
HART, KIMBERLY (2006): History of playgrounds. https://www. aaastateofplay.com/history-of-playgrounds/ View on 30th March, 2020 HEAP, 2012: Matt Heap: The History of Playgrounds – Past, Present and Future, October 10, 2012, download: https://www. espplay.co.uk/the-history-of-playgrounds/ View on 30th March, 2020
JANCSÓ - OSVÁT - SÁRDY, 1974: Jancsó Gyula, Osvát Judit, Sárdy Ottó: Szabadtéri sportpályák, játszóterek, játszókertek, Mezőgazdasági Kiadó, Budapest, 1974
GEHL, 2014: Jan Gehl: Élhető városok, 2014, Terc Kereskedelmi és Szolg. Kft., Budapest
KLAGYIVIK, 2018: Klagyivik Mária: Oktatási és nevelési intézmények szabadterei Magyarországon 1868 és 1945 között, Doktori (PhD) értekezés, Szent István Egyetem, Gödöllő, 2018
KYLIN, 2013: Maria Kylin: Round balls in square holes. Előadás a „Landscape theory” tantárgy keretében. Alnarp: Swedish University of Agricultural Sciences, Department of Landscape Architecture, 2013.04.11
LOCSMÁNDI, 1999: Locsmándi Gábor: Tulajdon és tervezés. A magyar településtervezés eszközrendszerének átalakulása a nemzetközi folyamatok erőterében - doktori disszertáció Budapest, 1999. október
LYNCH, 1977: Kevin Lynch: Growing up in cities: Studies of the spatial environment of adolescence in Cracow, Melbourne, Mexico City, Salta, Toluca, and Warszawa. Cambridge,
MA: The MIT Press, 1977 O’ SHEA, K (2013.08.15): How we came to play: the history of playgrounds. https://savingplaces.org/stories/how-we-came-toplay-the-history-of-playgrounds/#.XnoJ_YhKiUk View on 28th March 2020.
ÖZGECE, EDGÜ ÉSTALUĞ, 2015: Özgece, N., Edgü, E. and Taluğ, M. (201ő). Exploring children’s perceptions and experiences of outdoor spaces, 10th International Space Syntax Symposium, January 2015, download: https://www.semanticscholar.org/ paper/Exploring-children-%E2%80%99-s-perceptions-and-experiences-%C3%96zgece-Edg%C3%BC/d3fd4b92489a5061fef93d492fb - b55e425ca1fb1 View on 30th March, 2020
UN, 2013, UN-Habitat: Cities of youth: Cities of prosperity UN, 2015: United Nations: Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development, download: https:// sustainabledevelopment.un.org/content/docu - ments/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20 Development%20web.pdf View on 30th March, 2020
UNICEF, 2020: What is the Child Friendly Cities Initiative?, download: https://childfriendlycities.org/what-is-the-child-fri - endly-cities-initiative/ View on the 30th of March, 2020
PPS, 2015: Fred Kent: Streets are people places, May 31, 2005, download: https://www.pps.org/article/transportationasplace View on 30th of March, 2020
REICHER – EDELHOFF – KATAIKKO – UTTKE, 2013: Christa Reicher, Silke Edelhoff, Päivi Kataikko, Angela Uttke: Gyerek_szemmel. Építészet gyerekekkel és gyerekeknek. Pécs: kultúrAktív Egyesület és Kódex Nyomda, 2013
SEBESTYÉN – TÓTH, 2013: Sebestyén Ágnes és Tóth Eszter: Épített környezeti nevelés. Pécs: kultúrAktív Egyesület és Arttan Kft., 2013
SCHEPEL, S. 2006. Kiss 2.0: Tool to test the child friendliness of street layout. Paper presented at the the 3rd European Conference Child In The City, Stuttgart City Hall, in Stuttgart City Hall.
STIPO, 2018: The city at eye level for kids https://thecityateyele - vel.com/app/uploads/2019/06/eBook_CAEL_Kids_Book_De - sign_Kidsgecomprimeerd.pdf View on 30th March, 2020
STIRLER, 2013: Gael Stirler: Children’ lives in the Middle Ages and the Renaissance, (August 17, 2013) downloaded: https://stores. renstore.com/history-and-biography/childrens-lives-in-the-middle-ages-and-the-renaissance View on 30th March, 2020
SVEN DE VISSCHER, 2016: The subjectification of the child friendly city, conference paper (Keynote paper presented at the 8th Child in the City Conference. Ghent (Belgium) 7 – 9 November 2016.): https://www.childinthecity.org/2017/02/09/subjectifying-the-child-friendly-city/ View on 30th March, 2020
SZASZÁK GABRIELLA: Egyetemes szabadtértervezés, PhD értekezés, Budapest 2018, 56. Oldal
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Péter István Balogh, Ildikó Réka Báthoryné Nagy, Anita Reith, Vera Takácsné Zajacz, Viktória Teremy

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).