Mit üzennek az ének-zene tankönyvek a zenén túli?
A társadalmi nem kifejeződése az alsó tagozatos általános iskolai ének-zene tankönyvekben
Abstract
A társadalmi nem reprezentációjára vonatkozó tankönyvkutatások bár nem nagy számban, de már 1980 óta jelen vannak a hazai tudományos kutatásokban. Úttörő munkának Háber Judit és H. Sas Judit „Tankönyvszagú világ” című munkája számít ezen a téren, mely először hívja fel a figyelmet Magyarországon a „férfi világ” dominanciájára a tankönyvekben. A rendszerváltást követően a ’90-es évek közepén újult meg jelentősen a téma iránti tudományos érdeklődés, hiszen a politikai és az ezzel összefüggő oktatásban bekövetkezett változások új lehetőséget kínáltak a megújító törekvések számára. Thun Éva, Czachesz Erzsébet–Lesznyák–Molnár Dálnokiné, Ligeti Csákné, majd Kereszty Orsolya tankönyvelemzéseikben összességében hasonló eredményekre jutottak a tankönyvekben megjelenő nemi reprezentáció minőségére vonatkozóan. Az 1980-as megállapítások ma is érvényesek, e tekintetben még a mai tankönyvekben is csak elvétve tapasztalhatunk változást. A fent említett kutatások inkább módszereikben, részletességükben térnek el egymástól.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Bakacsi Zita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.