Maieutics and Paideia. Socrates as a Gifted Educator

Authors

  • Gábor Molnár Kaposvári Egyetem PK, Társadalomtudományi Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2009.1-2.50-63

Abstract

The paper confronts, and tries to synthesize, two theories of intellectual innovation, Jan Assmann’s theory of hypolepsis and Randall Collins’s theory of intellectual ritual chains. After comparing them theoretically, the Socratic art of midwifery (maieutics) expounded in Plato’s Theaetetus is used as a case study. The theoretical analyses conclude that-despite their seeming conflict concerning the role of rituality in intellectual creativity-the two theories in fact complement each other since hypoleptic intertextuality and face-to-face interaction rituals between intellectuals can only promote creativity synergically. As for Socrates, the paper concludes that although his maieutic art can be accounted for in terms of the theory of intellectual ritual chains, the development of hypoleptic intertextuality awaited his pupils, especially Plato, who transplanted Socratic conversations into writing.

Author Biography

  • Gábor Molnár, Kaposvári Egyetem PK, Társadalomtudományi Tanszék

    PhD, egyetemi adjunktus

References

Assmann, Jan (1992/1999): A kulturális emlékezet. írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. Atlantisz Könyvkiadó, Budapest.

Collins, Randall (1998): The Sociology of Philosophies. The Belknap Press, Cambridge, Mass. - London.

Durkheim, Émile (1912/2003): A vallási élet elemi formái. A totemisztikus rendszer Ausztráliában. L’Harmattan, Budapest.

Goffman, Erving (1967): Interaction ritual: essays in face-to-face behavior. Random House, New York.

Goffman, Erving (1995): A homlokzatról. A rituális elemek analízise a társas interakcióban. In: Síklaki István (szerk.): A szóbeli befolyásolás alapjai. II. kötet. (Kézirat.) Nemzeti Tankönyvkiadó, h. n.

Guthrie, W. K. C. (1971): Socrates. Cambridge University Press, Cambridge. doi: https://doi.org/10.1017/CBO9780511518454

Jaeger, Wemer (1939-1945): Paideia. The Ideals of Greek Culture. I-III. kötet. Oxford University Press, New York-Oxford.

Márkus György (1992): A kultúra: egy fogalom keletkezése és tartalma. In: uő: Kultúra és Modemitás. T-Twins Kiadó-Lukács Archívum, Budapest, 9–41.

Scott, Gary Alan (2002): Introduction. In: uő, 2002a, 1–16. doi: https://doi.org/10.1093/oso/9780198299608.003.0001

Scott, Gary Alan (szerk.) (2002a): Does Socrates Have a Method? Rethinking the Elenchus in Plato’s Dialogues and Beyond.: The Pennsylvania State University Press, University Park, Pennsylvania. doi: https://doi.org/10.1515/9780271032214

Steiger Kornél (1998): A lappangó örökség. Fejezetek a preszókratikus filozófia antik hagyományozásának történetéből. Jószöveg Kiadó, Budapest.

Tarrant, Harold (2002): Elenchos and Exetasis: Capturing the Purpose of Socratic Interrogation. In: Scott, 2002a, 61–77. doi: https://doi.org/10.5325/j.ctv14gpdz4.8

Vander Waerdt, Paul A. (szerk.) (1994): The Socratic Movement. Cornell University Press, Ithaca - London.

Vlastos, Gregory (1994): The Socratic elenchus: method is all. In: uő: Socratic Studies. Cambridge University Press, Cambridge. doi: https://doi.org/10.1017/CBO9780511518515

Platón dialógusait a Platón összes művei kommentárokkal c. sorozatban megjelent fordításban idézem (Atlantisz Könyvkiadó, Budapest, 1999-től folyamatosan).

Published

2009-10-28

Issue

Section

Studies

How to Cite

Maieutics and Paideia. Socrates as a Gifted Educator. (2009). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 7(1-2), 50-63. https://doi.org/10.17165/tp.2009.1-2.50-63