Postgraduate Trainings in the Process of Professional Reform

Authors

  • Zsuzsa Kovács Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar

Abstract

In the school year 2010-2011 the Faculty of Pedagogy at Kaposvár University started a new professional course with the following title: Education of children with adaptional, learning and behavioral difficulties. The aim of the course is the professional development of those (functional) specialists who will be able to fulfill the identification, prevention and differentiated development of the children with these special treatment needs. The study presents the results of the questionnaire filled out by the teachers attending the first semester. The research tends to reveal those personal and institutional expectations that determined teachers to register for this course. The results of the research could be considered as feedback for the current course giving a gradeline how to enhance the efficiency of it and how to delineate the role of this course in the wide range of the courses.

Author Biography

  • Zsuzsa Kovács, Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar

    PhD

References

Bánfalvy Csaba (2009): A fogyatékos emberek iskolai integrációjáról. Esély 2. 3–16.

Barber, M. - Mourshed, M. (2007): Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? McKinsey & Company, Budapest.

Fináncz Judit - Merczel Sándorné – Windné Balogh Zsuzsanna (2009): Beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő (BTM) gyermekek együttnevelése az óvodában és az általános iskolában. Akkreditációs tervezet.

Kárpáti Andrea (2008): Tanárképés, továbbképzés. In: Fazekas Károly, Köllő János, Varga Júlia (szerk.): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért 2008. ECOSTAT, Budapest. 193–215.

M. Tamás Márta (2009): A diagnosztika és terápia szakmai szervezeti lehetőségei Magyarországon. In: M. Tamás Mária (szerk.): Fejlesztőpedagógia. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.

Pinczésné Palásthy Ildikó (2008): Felkészítés a differenciált fejlesztő tevékenységre a Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskolán. In: Kiss Endre–Buda András (szerk.): Interdiszciplináris pedagógia és eredményesség akadályai. Az V. Kiss Árpád emlékkonferencia előadásai. Debrecen.

Vargáné Fónagy Erzsébet (2004): A pedagógusdiploma megújítása. Szakirányú továbbképzések az ELTE Tanító- és Óvóképző Főiskolai Karán. In: Bollókné Panyik Ilona (szerk.): Gyermek – nevelés – pedagógusképzés. Trezor Kiadó, Budapest. 107–123.

Published

2011-06-30

Issue

Section

Nevelés - Képzés

How to Cite

Postgraduate Trainings in the Process of Professional Reform. (2011). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 9(1-2), 173-183. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5270