Teacher-Training System Features According to Supply and Demand
Abstract
According to CERI of OE CD professional development should be in the focus of teachers’ in—service training within the educational policy of the member states. Nowadays, when the widening of the school’s function in socialization goes hand in hand with the structural expansion of teacher roles, responding to these expectations teachers can gain knowledge in the area of interdisciplinary pedagogy if they are offered in—service training fulfilling professional and inter-sector expectations. Our research has mapped the supply characteristics of the accredited Hungarian in-service training system, and compared it with real teacher needs and demands. We claim that both on the demand and on the supply sides the training content aimed at developing teachers’ skills and competences and at background knowledge promoting the education and treatment of children with a wider interpretation of special needs which area is rather loosely attached to subject teaching is underrepresented.
References
Bábosik István (2007): Az Európai Unió elvárásai az iskolával szemben. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.
Blaauwendraat E. (2006): A klasszikus oktatástól a személyre szabott oktatásig. Az oktatás és a képzés megújulása Hollandiában. In: Kopp Erika (szerk.): A pedagógusképzés megújítása. Gondolat Kiadó, Budapest.
Falus Iván (2006): A tanári tevékenység és a pedagógusképzés új útjai. Gondolat Kiadó, Budapest.
Falus Iván (2007): A tanárrá válás folyamata. Gondolat Kiadó, Budapest.
Gordon Győri János: Pedagógusképzés, -továbbképzés és a pedagógusok együttműködésének formái Szingapúrban. Új Pedagógiai Szemle, 2004. november.
Halász Gábor: A pedagógusok továbbképzése: az oktatásfejlesztés eszköze. Iskolakultúra, 1999. IX. évfolyam, 6–7.
Horváth Szabó Katalin (1991): Tanárképzés Norvégiában. Oktatási Intézet, Budapest.
Kocsis Mihály: Pedagógusképzés- és továbbképzés. Iskolakultúra, VIII. évfolyam, 1998. 10.
Lázár Péter: Új utak a pedagógus továbbképzésben. Új Pedagógiai Szemle, 2001. február.
Mesterházi Zsuzsa: A különtámogatást igénylő gyerekek szükségleteinek kielégítésére felkészült pedagógusok képzésének dilemmái. Educatio, 2001. nyár.
Nagy Mária (1990) (szerk.): Pedagógusok, bérek, érdekek. Edukáció, Budapest.
Poór Zoltán: Pedagógusképzés és továbbképzés a változó pedagógusszerepek tükrében. Új Pedagógiai Szemle, 2003. május.
Szövényi Zsolt (1994): A pedagógusok képzéséért. CSVM Tanítóképző Főiskola Kiadója, Kaposvár.
Torgyik Judit (2007): A tanári szerep dimenziói. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.
Vajó Péter (1988) (szerk.): Pedagógusképzés, továbbképzés, „pedagóguskutatás” Nyugat-Európában. Háttér Könyvkiadó és Kulturális Szolgáltató Kft, Budapest.
Venter György (1997): A tanári mesterségre való felkészítés. A tanárképzésről - több szempontból. Stúdium Kiadó, Nyíregyháza.
Volentics Anna: A pedagógusok tudása és ismeretigénye a viselkedés zavarokról. Educatio, 2001. nyár.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Homoki Andrea
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.