The Importance of Lifelong Learning and the Opportunities for its Realization in the Work of Practicing Teachers

Authors

  • Rita Horák
  • Géza Czékus

Abstract

Today’s fast-growing, constantly and acceleratedly changing world and the increased information flow makes 21st century teachers face a big challenge. The result is that teachers – if they want to keep pace with the changed circumstances, whether they desire it or not – are constantly forced to learn and train themselves in order to learn quality work and advanced techniques. In order to facilitate teachers’ work there are various state accredited trainings availiable in Serbia. In this work we asked teachers of several elementary schools in Vojvodina - in which the education takes place in Hungarian language, too – about what their experience with lifelong learning is, how often they attend trainings, whether the find these useful, what they would change about them and how they would improve them.

References

Buchberger, Friedrich, Bartolo Paiva Campos, Daniel Kallos, Joan Stephenson (Eds)(2000): Green Paper on Teacher Education in Europe – High Quality Teacher Education for High Quality Education and Training. Thematic Network on Teacher Education in Europe, Umea, Sweden

Cseh, Györgyi (2009): A tanítóknak szóló pedagógus-továbbképzések szerepe a személyre szóló nevelés megvalósításában. In.: Szabó Mária (szerk.) Tanulás-tanítási módszerek fejlesztése. A jövő előszobája – Tanulmányok a közoktatás kezdőszakaszáról. Budapest: OKI, 1-2. http://www.ofi.hu/tudastar/jovoeloszobaja/tanitoknak-szolo Letöltve: 2012. 11.13

European Report on Quality Indicators of Lifelong Learning (2012): European Commission, Brussel.

Góbor Zoltán, Horák Rita (2012): A továbbképzések és az élethosszig tartó tanulás jelenléte és gyakorlati hasznosítása a vajdasági tanárok körében. Tudás és tanulás neveléstudományi konferencia. Kolozsvár. 35. Absztrakt.

John Coolahan: Teacher Education and the Teaching Career in an Era of Lifelong Learning 2002 OECD. Ford. Békési Kálmán. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00113/2007-05-ot-Coolahan-Tanarkepzes.html Letöltve: 2012.11.09

Katalog stalnog stručnog usavršavanja nastavnika, vaspitača, stručnih saradnika i direktora za školsku 2011/2012. godinu.

Korom Erzsébet (2010): A tanárok szakmai fejlődése − továbbképzések a kutatásalapú tanulás területén. Iskolakultúra Online 1. 78–91 http://www.iskolakultura.hu/iol/korom.pdf Letöltve: 2012. 11. 8.

Kraiciné Szokoly Mária (2000): Az egész életen át tartó tanulás, felnőttoktatás, felsőoktatás kihívások az ezredfordulón. Zempléni Szemle, Sárospatak.

Kraiciné Szokoly Mária (2009): Az élethosszig tartó tanulás kihívásai: középpontban a tanuló szervezet. Iskolakultúra. 12. 131. http://epa.oszk.hu/00000/00011/00143/pdf/2009-12.pdf#page=131 Letöltve 2012. november 9.

Lakatosné Török Erika (2010): Informatikai kompetencia, oktatási stratégiák és módszerek a pedagógiai innováció szolgálatában – vizsgálatok nemzetközi fejlesztő programban részt vevő pedagógusok körében. PhD értekezés, Szeged.

Lieberman, Ann, Miller, Lynne (2000): Teaching and Teacher Development: A New Synthesis for a New Century. In Brandt, R.S. (Ed) Education in a New Era. Alexandria. 47 65.

OECD (1996a): Lifelong learning for all. Paris.

Pravilnik o stalnom stručnom usavršavanju sticanju znanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika ("Sl. glasnik RS", br. 13/2012) http://inkluzivnoobrazovanje.rs/files/Pravilnik_strucno_obrazovanje.pdf Letöltve 2012. 11. 9.

Pešikan, Ana (2005): Profilisanje budućih diplomiranih stručnjaka, Psihologija, Vol. 38, 239 253. doi: https://doi.org/10.2298/PSI0503239P

Torres, Rosa Maria (1996): Without reform of teacher education there will be no reform of education, Prospects, vol. XXVI, No. 3, 447–467. doi: https://doi.org/10.1007/BF02195051

ZOUV- Zavod za unapredjivanje obrazovanja i vaspitanja. http://www.zuov.gov.rs/novisajt2012/arhiva.html Letöltve: 2012.11.07

Published

2012-12-30

Issue

Section

Közlemények

How to Cite

The Importance of Lifelong Learning and the Opportunities for its Realization in the Work of Practicing Teachers. (2012). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 10(3-4), 187-196. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5152