Effect of the „Rostock Modell” Didactic Program on Primary School Students Learning Natural Sciences

Authors

  • Edina Malmos Debreceni Egyetem Természettudományi és Technológiai Kar, Debrecen

Abstract

Rostock modell didactics programme is based on an international cooperation. The programme aims to develop and investigate the elementary school student’s thinking. This study tests 1st-4th grader students. Its theoretical basis stands by constructive and cognitive pedagogical-psychological, metacognitive, emotional and conceptual change principles. It investigates the practical application of the theoretical concepts from the 1st to the 4th classes. I worked out the didactic plan of the experimental teaching of „Diet, lifestyle” and „Orientation” topics, using a Rostock Modell lesson plan based on a study of water, which is the basic model for the teaching ,ethod and we investigated students knowledge in these topics. According to the research the Rostock Modell didactics programme is an effective method to learn and understand science concepts on primary level.

References

Blythe, T. (1998): The Teaching For Understanding Guide. San Francisco : Jossey-Bass Publishers, 1998. 121 p.

Bruner, J. (1973): Der Prozeß der Erziehung. Berlin : Verlag, Berlin, 1973. 128 p.

Carey, S. (1985): Conceptual change in childhood. Cambridge, MA : The MIT Press, 1985. 226 p.

Charles, C. M. (2000): The Synergetic Classroom. Joyful Teaching and Gentle Disscipline. New York : Longman, 2000. 184 p.

Clarke, S. (2001): Unlocking Formative Assessment. Practical strategies for enhancing pupils’ learning in the primary classroom. London : Hodder & Stougthon, 2001. 141 p.

Csapó Benő (2005): A komplex problémamegoldás a PISA 2003 vizsgálatban. In: Új Pedagógiai Szemle, 2005. márc. 55. évf. 3. sz. 43–52. p.

Korom Erzsébet (2005): Fogalmi fejlődés és fogalmi váltás. Budapest : Műszaki Könyvkiadó, 2005. 192 p.

Molnár Gyöngyvér (2006): A tudáskoncepció változása és annak megjelenése a PISA 2003 vizsgálat komplex problémamegoldás moduljában. In: Új Pedagógiai Szemle, 2006. jan. 56. évf. 1. sz. 75–86. p.

Revákné Markóczi Ibolya (2010): A 9-10 éves tanulók természettudományos problémamegoldó stratégiájának vizsgálata. In: Magyar Pedagógia, 2010. 110. évf. 1. sz. 53-71. p.

Tóthné Kosztin Beáta (2010): A „vízkörforgás” fogalmi fejlődésének vizsgálata a 2. és 4. osztályos tanulók körében. In: Magyar Pedagógia, 2010. 110. évf. 2. sz. 167-180. p.

Wygotsky, L. S., (1978): Mind and Society. Cambridge : MA, Harward University Press, 1978. 159 p.

Published

2014-06-25

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Effect of the „Rostock Modell” Didactic Program on Primary School Students Learning Natural Sciences. (2014). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 12(1-2), 105-120. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5108